Freelancing: Cum să găsești clienți

clienti freelancing

Când pornești pe cont propriu, ești entuziasmat. În sfârșit, îți faci singur programul, nu mai depinzi de nimeni, posibilitățile sunt nelimitate. Ceea ce e adevărat. E bine să pornești la drum cu elan și chiar te vei bucura de libertatea pe care ai visat-o. Dar e bine să-ți acompaniezi entuziasmul și cu un plan de atac.

Poate ai deja 1-2 clienți. Poate asta ți-a dat și curajul să-ți dai demisia. Poate pe lângă clienții ăia mai ai niște promisiuni. Foarte bine. Nu te baza însă pe asta. Din momentul în care devii freelancer, trebuie să depui un efort continuu să găsești noi clienți. Și nu poți aștepta până închei un proiect să cauți altul pentru că asta îți garantează o gaură în buget. Trebuie să ai un flux constant de clienți, ceea ce presupune ca, pe lângă munca propriu-zisă, să fii întotdeauna în modul “promovare”.

Pantofii, merindele și desaga cu produse

Nu porni la drum cu mâna goală. Trebuie să ai la tine niște pantofi rezistenți, ceva de-ale gurii și produsele pe care le vei vinde la târg.

Adică trebuie să ai răbdare și să fii pregătit de refuzuri. Vor fi mulți care fie nu au nevoie de serviciile tale, fie preferă să lucreze cu altcineva sau pur și simplu nu-ți răspund la mail sau telefon. Vor mai fi și cei care discută cu tine și îți fac promisiuni, dar nu livrează niciodată. Nu-ți face calculele pe promisiuni, ci doar pe proiecte agreate.

Apoi, fă-ți un plan financiar pentru câteva luni. Durează până banii încep să vină în cantități mulțumitoare și într-un ritm constant. Fără un plan, e ușor să te descurajezi repede sau să accepți orice muncă, pe orice preț. Fii drăguț cu ficatul tău și asigură-te că, pentru o perioadă, ai asigurate cheltuielile minime.

Și, nu în ultimul rând, pregătește-ți pitch-ul. Pitch-ul e ăla cu care omori gâze și țânțari. Bine, ăla e pliciul. Dar fără o pregătire prealabilă e ca și cum ai da buimac de somn în pereți sperând să înceteze bâzâitul. Pitch-ul e ce o să le spui clienților când o să le spui. Ce ai de oferit? Ce știi să faci mai exact și ce te recomandă? De ce serviciile tale sunt mai bune? Chiar dacă ești (foarte, foarte) bun, clienții nu vin de la sine, cel puțin nu imediat.

Începe prin a-ți face un portofoliu cu munca de care ești cel mai mândru (sau pur și simplu cu exemplele pe care le ai la dispoziție). Portofoliul poate fi un pdf, o prezentare, un site sau poți folosi o platformă dedicată cum e behance. Needless to say, trebuie să arate frumos și profi, să nu fie prea scurt, dar nici cu toate cele în el, să includă o varietate cât mai mare de clienți, ideal proiecte cât mai valoroase. Atenție, dacă ești copywriter, să zicem, felul în care scrii mailuri te recomandă la fel de mult ca portofoliul. Dacă ești designer, felul în care îți faci site-ul vorbește la fel de mult ca ce urci pe el.

Cu portofoliul gata, gândește-te un pic la ce vinzi. Care sunt punctele tale forte? Care sunt slăbiciunile și cum le poți compensa? De exemplu, unii freelanceri nu au ce să pună în portofoliu la început. Trebuie să te gândești cum îți vei demonstra, totuși, expertiza. Poți să creezi niște exemple, să folosești o muncă similară, să apelezi la recomandări de la foști colegi sau șefi, etc.

Pregătește produsele și taraba înainte să apară clienții.

Piața: Unde găsești clienți

  1. Cercul de cunoscuți e poate cel mai valoros bun al unui freelancer (sau al oricui, dacă e). Dă sfoară în țară că lucrezi ca freelancer și cauți colaborări. Roagă-ți prietenii, foștii colegi, cunoștințele din social media să te recomande dacă aud ceva. Marele avantaj al metodei este că recomandările au darul magic de-a te feri de multe întrebări, și, uneori, și de nevoia de a arăta un portofoliu. Și ai și tu o oarecare siguranță că cel cu care vei lucra e de încredere.
  1. Networkingul e, de fapt, o metodă de mărire a cercului de cunoscuți, cu același scop: să știe cât mai multă lume de tine, să te cunoască și să colaboreze cu tine sau să te recomande atunci când cineva întreabă “Știi cumva un copywriter/designer/programator etc. bun?” Posibilități de networking sunt multe, îți trebuie doar un pic de curaj și dispoziție (de care ai nevoie oricum să lucrezi ca freelancer). Câteva variante:
  • Meetup.com e un site unde lumea organizează întâlniri în funcție de domeniu/interest și de locație. Sunt multe adunări sociale (cu expați, iubitori de vin și altele), dar și profesionale.
  • ImpactHub București/Cluj, Stai să-ți povestesc sau alte comunități simialare de mici antreprenori și persoane interesate de networking. Urmărește-le activitatea, participă la evenimente și folosește spațiul de co-working.
  • Cluburi de public speaking, cum ar fi Toasmasters International (sunt mai multe cluburi în București și în țară, în română sau engleză). Înveți un skill foarte important și cunoști mulți oameni ambițioși și prietenoși din diferite domenii.

Zic să fie zis: nu exagera. Nu orice moment e bun să vorbești despre colaborări și afaceri. Și nu orice discuție e despre antreprenoriat. În general, încearcă să stabiliești mai întâi o bază de discuție și lasă lucrurile să curgă cât de cât natural spre o colaborare sau recomandare.

Networking e o strategie pe termen mediu și lung. Dă rezultate, dar nu întotdeauna cunoști oamenii potriviți sau nu au ei ceva pentru tine imediat. Dar e o parte esențială din succesul tău ca freelancer și, chiar dacă uneori nu ai chef, e bine să menții relațiile deja existente și să-ți lărgești cercul constant.

  1. Site-urile de freelancing sunt de încercat, dar nu te baza pe ele. Concurezi cu mulți, din diferite colțuri ale lumii, și așteptările legatate de preț sunt descurajatoare. Cel puțin pe scris, poate pe alte domenii e altfel. Cei mai mulți clienți zic că vor calitate, dar de fapt se mulțumesc cu o engleza ok și nu sunt dispuși să plătească prea mult. Sunt și excepții, dar, din nou, înarmează-te cu răbdare.

Site-uri precum Upwork (născut din Odesk și Elance, platforme pe care personal le-am folosit cel mai mult) sunt un loc bun să găsești câțiva primi clienți și să pui bazele unui portofoliu. Vei găsi clienți din toată lumea și e o experiență bună de învățare.

  1. Forumurile sunt varianta online a networkingului. Găsește 2-3 forumuri mari din industrie și bagă-te în seamă (cu rost). Eu am petrecut ceva timp pe warriorforum.com, un loc cu de toate pentru toți pe online marketing. Am găsit multe resurse utile pe grupul de copywriting și există și secțiuni speciale pentru colaborări. Grijă cu pierdutul vremii. Forumurile pot fi utile, dar te pot și distrage.
  1. Clienții mulțumiți fac parte din cercul de cunoscuți, dar sunt foarte importanți așa că îi pun separat. Un client mulțumit nu numai că o să continue să-ți dea proiecte, dar o să te recomande cu fiecare ocazie – iar recomandarea lui va câtări mult. Fă treaba de calitate, fii serios, respectă termenele stabilite și, în timp, clienții vor veni și reveni și singuri. Și să nu-ți fie frică să ceri referințe. Mulți nu-și dau seama, dar când le spui că ai aprecia dacă te-ar recomanda sau dacă ți-ar spune de alte proiecte de care aud, le vin idei și te ajută.
  1. Fă o listă de companii și agenții care lucrează cu freelanceri. Documentează-te atât printre cunoscuți cât și online. Uită-te în portofoliile altor freelanceri, pe site-uri (multe pun informația la vedere). Trimte un email scurt despre ce faci și oferă-ți serviciile. Ba mai bine, vezi poate cunoști pe cineva care cunoaște pe cineva acolo. Chiar dacă nu au nevoie de tine imediat, e bine să te aibă în vedere.

Cam astea ar fi, după mine, principalele surse de clienți pentru freelanceri. Cel mai bine este ca efortul să se îndrepte către toate direcțiile. Și să fie cu pitch-ul nu cu pliciul. Când abordezi un potențial client, fă-ți temele. Nu fi nici pushy, nici timid. Demonstrează-ți expertiza, ai răbdare și fă treabă bună.

Acestea fiind zise, spor și succes! 🙂

M-aș bucura să împărtășiți și voi din experiența voastră: ce merge mai bine, ce nu merge? Alte surse de clienți și sfaturi?

2 thoughts on “Freelancing: Cum să găsești clienți

  1. Multumim pentru inca un articol bine documentat si plin de sfaturi!!!
    Eu, una, am folosit des LinkedIn, dar acolo lucrurile pt freelancing tin mai mult de sansa decat de o cautare activa.
    Pt LinkedIn, sfatul ar fi – un cv personalizat si care spune o poveste, conexiuni multe prin toata lumea, activitate in grupuri dedicate industriei, si… la un moment dat, vor aparea proiecte.

    P.S. : Pe LinkedIn este mai relevant un profil de freelancing nisat (ca sa merg pe exemplul de mai sus, web designeri cu portofoliu de site-uri pharma, content editori care scriu despre cloud sau securitate IT etc.)

    1. Da, multumesc ca ai amintit de LinkedIn. E foarte util, mai ales in ultimul timp. Daca ai o prezenta ok si „socializezi”, apar oportunitati si de acolo.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *