Freelancing: Cum să selectezi clienții. Semne că te așteaptă probleme

freelancer

Când am început să lucrez ca freelancer, acceptam cam orice proiect. Nu aveam portofoliu, nu știam ce să cer și nu-mi cunoșteam valoarea pe piață. Eram bucuroasă să lucrez cu oricine și, bineînțeles, am avut de suferit. În timp, am învățat că nu orice client e bun. Da, ai nevoie de bani, dar cu unii clienți mai mult pierzi decât câștigi.

Potențialele probleme pot fi evidente încă din primele discuții sau abia după ce demarezi colaborarea. Deși cred că trebuie comunicat și căutat soluții, cu anumiți clienți nu merită să continui. Asta e.

Promisiuni mari, fapte mici

La începutul fiecărui proiect, are loc o negociere. Tu vrei să câștigi cât mai mult, clientul vrea să economisească. Unii clienți încearcă să tragă prețul în jos cu promisiunea unor proiecte viitoare. Nu-ți pot da mult acum, dar acceptă pentru că nu o să-ți pară rău. 

Sunt convinsă că mulți chiar cred ce promit, însă, din experiență, proiectele alea rar se concretizează. Și chiar dacă vin, gândește-te că deja ai acceptat un preț mic. E greu de crezut că vei mai putea crește. Va fi doar (și mai) multă muncă, pe bani puțini.

Negociază de la început termeni care să îți convină. Dacă vă înțelegeți, proiectele viitoare vor veni de la sine, nu e nevoie de promisiuni.

Refuzul de a stabili un plan concret

Hai să începem treaba, că vedem noi, ne înțelegem.

Nu e bine. Trebuie să stabilești de la început prețul, lista de livrabile și termenele limită (intermediare și finale). Da, vor fi lucruri neprevăzute și nu poți plănui 100%, dar fără un parcurs clar, cu termeni agreați de toate părțile, riști să nu mai știi pe unde să scoți cămașa.

Mulți clienți nu realizează complexitatea proiectului, așa că e nevoie să ai tu mână fermă de la început. Dacă refuză să stabilească termeni clari, mai bine spui pas.

Compromisul la calitate

Vei vedea multe anunțuri de joburi, mai ales pe siteurile de freelancing, unde clientul spune din prima că nu vrea calitate. Poate nu exact așa, dar sugerează că vrea să plătească puțin pentru muncă acceptabilă.

Genul ăsta de joburi nu fac decât să-ți irosească timpul. Sfatul meu e să mai cauți și să accepți proiecte unde poți face ceva de care să fii mândru și pe care să fii plătit decent.

Subestimarea proiectului

Vreau doar un logo. Vreau doar un landing page. Vreau doar cinci articole simple, “ it shouldn’t take long”.

Clienții care îți spun din prima că proiectul lor e ușor nu sunt dispuși să plătească prea mult. Poți încerca să le explici, să argumentezi de ce ai nevoie de câteva zile și nu de ore să faci ceva de calitate. Unii chiar nu înțeleg ce presupune un anumit job și atunci ai șanse, cu multe explicații, să obții o colaborare ok. Mulți vor prefera însă să aleagă prețul cel mai mic. E o lecție și aia.

Feedback nesfârșit

E normal să primești feedback de la client. Nimeni nu face lucrurile perfect din prima, plus că-și mai dă seama și clientul când vede treaba făcută că vrea un pic altceva. Două, trei runde de feedback sunt de așteptat în orice proiect. Dar când se ajunge la cinci, șase, zece runde, când nu mai știi de unde ai început și ce vrea clientul, atunci încep durerile de cap.

Clienții nehotărâți sunt o problemă pentru că mănâncă multe resurse. Sigur, e și responsabilitatea ta să afli de la început cât mai multe despre ce-și dorește. Dar e și a lui să se hotărască.

Sfatul meu este începi proiectul cu o discuție detaliată despre așteptări. Nu-ți fie frică să pui multe întrebări. De asemenea, stipulează în contract numărul de runde de feedback acceptate fără plată suplimentară. Așa va fi și clientul mai motivat să-și adune gândurile și să fie clar în cerințe și feedback.

Amânarea plății

Ca freelancer, depinzi de clienți să-ți facă plățile la timp. Atunci când un client amână plata, în repetate rânduri, devine o problemă. Mi s-a întâmplat chiar să nu fiu plătită deloc. Vina a fost a mea, că am așteptat prea mult până să pun piciorul în prag, dar se poate întâmpla.

La fel cum tu ești responsabil să livrezi muncă de calitate, la termenul stabilit, așa e și clientul responsabil să te recompenseze la timp. Ține de respectul pentru colaborarea voastră.

De aceea e bine să ai un plan de la început cu termene clare – atât de livrare a proiectului, cât și de plată. Sfatul meu e ca termenele să fie săptămânale sau lunare, nu mai lungi, pentru ca toată lumea să fie mulțumită: clientul cu evoluția proiectului, tu cu plata.

Știu că poate părea strict, dar singurul mod în care să ai colaborări de succes, să fii mulțumit și să evoluezi este să fii serios și să pretinzi, la rândul tău, seriozitate. Citește și “Client, caut freelancer. Rog seriozitate.” 6 sfaturi să ai clienți mulțumiți.

M-aș bucura să aud și punctul vostru de vedere. Secțiunea de comentarii e deschisă :).

Ți-a plăcut? Spune-le și altora:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *