Cum alegi un freelancer bun

cum-gasesti-freelancer

La un eveniment la care am participat acum ceva timp, s-a iscat o discuție despre cum știi cu ce freelanceri să lucrezi și cum te poți asigura că ce oferă e ceea ce-ți trebuie. De exemplu, ca antreprenor care te pricepi la tehnologie, cum evaluezi pe cineva care e specialist în optimizare SEO sau social media? Sau ca om de vânzări, cum știi că ai găsit ITistul cel mai bun? Cum abordezi discuția și colaborarea?

În primul rând, înainte de căuta freelanceri în orice domeniu, e musai să-ți fie clar ce-ți dorești și ce oferi. Poate nu știi detalii de execuție (și tocmai d-aia vrei un specialist), dar gândește-te la ce buget ai, la deadline-uri și la ce ți-ai dori să obții de pe urma colaborării. De asemenea, merge o colaborare la distanță sau ai nevoie de cineva la fața locului?

Altfel, e ca și cum ai vrea să-ți iei un televizor nou, dar nu știi cât ai de cheltuit, ce diagonală să aibă și nici măcar unde e magazinul.

Trebuie să te gândești la lucrurile astea pentru că e primul pas în a afla ce cauți. Ai un buget mic? E ok, dar acceptă că probabil nu o să lucrezi cu cel mai bun/experimentat freelancer. Ai un proiect super-mega-urgent? Și asta e ok, dar așteaptă-te la un preț ridicat și, posibil, la un compromis pe calitate.

Pasul următor este să găsești freelanceri și să discuți cu ei detaliile pe care le-ai stabilit deja.

Unde găsești freelanceri?   

Tot mai mulți specialiști lucrează pe cont propriu sau iau proiecte pe lângă jobul zilnic, așa că nu ar trebui să ai probleme să găsești pe cineva. Cel mai simplu și eficient este să întrebi în rețeaua ta de cunoscuți, atât offline cât și online. “Știi pe cineva care se pricepe la… și ar fi interesat de o colaborare?” Postează un anunț pe LinkedIn, scrie-le direct prietenilor din domeniu, întreabă-i pe freelancerii cu care ai lucrat deja, apelează la colegi și colaboratori.

O altă variantă este să folosești site-urile de freelancing (cel mai popular e Upwork). Acolo poți posta un anunț de job și ești contactat de freelanceri interesați.

Cum alegi freelancerul?

Ai găsit pe cineva interesat de proiectul tău. Cum știi că e cine trebuie? Sunt trei metode să afli dacă ai găsit pe cine trebuie, chiar dacă nu prea ai treabă cu domeniul lor de activitate.

Recomandarea. De preferat este să găsești pe cineva care îți este recomandat de o persoană care a lucrat cu freelancerul respectiv. Așa ai siguranța că face treabă bună.

Portofoliul. Fie că vine prin recomandare sau nu, sfatul meu este să-i ceri un portofoliu. Ce proiecte relevante are? A făcut lucruri asemănătoare cu ce îi ceri tu? Un portofoliu de ajută să-ți dai seama destul de rapid dacă ai găsit calitatea și abilitățile pe care le căutai.

Unii freelanceri s-ar putea să nu aibă portofoliu (în special cei la început de drum) sau să nu fi lucrat la proiecte similare. Nu e neapărat un semn că nu ar face treabă bună. Dacă ți-au fost recomandați, dă-le șansa unei discuții. Dacă nu, insistă să-ți arate niște exemple sau să-ți spună (în mare) cum ar aborda proiectul tău.

Discuția. Și nu sări niciodată peste o discuție cu freelancerul. E cea mai bună modalitate să-ți dai seama de potrivire. Pe lângă întrebările pe care le ai tu, fii atent și la ce spune freelancerul. Cineva cu experiență, care a lucrat pe proiecte similare și care e interesat să facă treabă bună va avea, la rândul lui, întrebări pentru tine. De asemenea, un freelancer bun va ști exact ce presupune treaba lui și în cât timp poate să o facă. Dacă pune condiții, nu lua asta ca pe un moft, ci ca pe un semn că ai dat de cineva care, cel mai probabil, știe ce face.

Recomandarea poate fi sau nu fi. Dar portofoliul și discuția ar trebui să-ți dea suficiente informații pentru a începe o colaborare. Dacă te și pricepi la domeniu atunci lucrurile ar trebui să fie, evident, mai simple, pentru că știi exact ce să cauți.

Cum îi evaluezi activitatea?

Următoarea grijă ar fi cum știi că, odată ce a început treaba, freelancerul face ce trebuie. Cel mai bine este să stabiliți împreună o serie de obiective, o listă livrabile, deadline-uri și, unde se aplică, KPIs (key performance metrics). Un freelancer experimentat te poate ghida în acest proces. Poți să ceri și sfatul unor prieteni/cunoștințe care se pricep. Sau poți, pur și simplu, să faci o mică documentare pe google ca să-ți dai seama ce ar trebui să urmărești.

Cădeți de acord pe cele de mai sus, dar și pe o frecvență a comunicării. Mai ales în proiectele mai lungi, e bine pentru ambele părți să țină legătura și să facă update-uri la 1-2 săptămâni. Astfel, poți urmări evoluția proiectului și eviți surprizele. Atenție, însă! Nu sta pe capul omului zi de zi pentru că poate fi frustrant. Lasă-l să-și facă treaba și dă-i feedback pe livrabile. Dar asta e deja din categoria ‘cum să păstrezi un freelancer bun’.  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *