Foto: MakeUseOf
Tânăr, „dinamic” și cu talent la scris? Păzea! Ești publicul țință al fabricilor de conținut și SEO. Cunoscute și sub numele de „content mills” sau ferme de conținut, aceste site-uri angajează un număr mare de freelanceri care să scrie texte optimizate SEO, pe subiecte în vogă. De la vedete și pisici, până la copii și tehnologie, aceste agregatoare de conținut s-au înmulțit în ultimii cinci-zece ani și continuă să recruteze oameni de content și în România. Iată câteva motive pentru care ar trebui să le eviți:
1. MUNCEȘTI PE ACADELE.
Primul semn că ai fost recrutat de o fabrică de conținut este că banii de pe fluturașul de salariu vor zbura mai repede decât fluturașul însuși. Fabricile de conținut caută oameni pe care să îi „formeze” pe bani puțini. Adesea, ești plătit ca în vânzări, pe baza unui comision calculat în funcție de trafic – care nu depinde exclusiv de tine. Unele fabrici de conținut (românești sau străine) sunt la limita legalului și cu formele de angajare, și cu plata. La sfârșitul lunii, tu poți spera că primești cinci acadele, dar te trezești cu două.
„Fabricile de content îți insultă balanța contabilă. Dacă nu reușești să scrii zilnic un articol de 500 de cuvinte pe oră, nu reușești să atingi nici salariul mediu pe economie. Și cel fel de calitate pot avea aceste texte?” (FreelanceWritersOnline)
2. ÎȚI RUPI MÂNA. NU ȚI-O FACI.
Pentru că muncești pe acadele, nu îți poți plăti facturile scriind la o singură fabrică. Adesea, ești nevoit să scrii pe mai multe domenii la mai multe site-uri. Mulți te vor momi cu ideea că, lucrând pentru SEO, îți faci mâna, ajungând în timp un scriitor experimentat. Dar scriind în același timp despre accesorii pentru câini și pisici, medicamente și haine nu te ajută nici să te specializezi, nici să îți rafinezi scrisul. Unii freelanceri se plâng că fabricile de conținut dau și dependență.
„Încerc să mă las, dar e mai ceva decât cocaina — revin mereu când nu mai am fonduri.” (MakeALivingWriting.com)
3. NU MAI AI TIMP DE NIMIC.
Pentru că îți rupi mâna scriind pe subiecte atât de variate, vei avea capul cabbage la sfârșitul zilei. Viața ta se va învârti în jurul numărului de „caractere” cerut de oamenii adesea lipsiți de caracter, aflați la vârful piramidei. Această „schemă Ponzi” se bazează pe un număr mare de articole. Scrisul la foc automat răpește, bineînțeles, din calitate.
4. NU TE DEZVOLȚI.
Pentru că nu mai ai timp de nimic, nu apuci nici să te dezvolți profesional. Fabricile de conținut nu îți hrănesc abilitățile de storytelling și intervievat surse, care sunt fundația unui om de content – indiferent că e jurnalist sau „reporter” de corporație. Dacă visezi să câștigi măcar 400 de lei pentru un articol, o fabrică de content nu te ajută să ajungi acolo.
5. NU MAI SCRII LA FEL DE BINE.
Pentru că nu te dezvolți profesional și nu evoluezi, nici nu mai scrii la fel de bine. Nu mai ai timp de lucruri esențiale ce țin de scris: documentare maniacă (un pleonasm), editarea (de la omidă la fluture), corectura și… respirația. Între două articole, este firesc să iei o pauză pentru a arunca apoi un ochi „limpede” peste text. Zece articole pe zi nu îți permit acest respiro. Sunt ca o ciorbă făcută în grabă – nu mai apuci să o dregi cu ou și leuștean, că trebuie să o și servești musafirilor.
6. NU ÎȚI MAI PLACE AȘA MULT SĂ SCRII.
Pentru că nu mai scrii la fel de bine, ești dezamăgit și articolele ajung să îți pară o corvoadă. Ușor-ușor, se vor dilua chiar lucrurile care te-au recomandat de la bun început: „dinamismul” și talentul la scris. Te apucă dorul de ducă spre alte domenii, simți că te-a părăsit muza sau muzul inspirației sau pur și simplu îți este frică de scris și publicat… Este clar:
7. NU ÎȚI FACI PORTOFOLIU.
Pentru că nu îți mai place la fel de mult să scrii și ești tot timpul hăituit de următorul deadline, nu apuci să îți faci un portofoliu relevant. Ceva de care să fii mândru când apare după colț oportunitatea cea mai cea – o revistă de suflet, o companie mare care are nevoie de un specialist în comunicare, un editor de blog sau un content marketing manager. Dacă jobul acesta de vis ar fi Master Chef, tu ai fi candidatul cu tocănița de purcel: multă și cu de toate. Nu e rău, dar sigur puteai mai bine. (a doua metaforă culinară – cred că îmi e foame)
„Conținutul tău este considerat poluare web. Numele tău va fi asociat cu articole marcate ca spam, aruncate pe ultima pagină și utilizate de blackhatteri sau copy-pasteri care le folosesc ca ancoră pentru linkuri cu reclame. Nu e grozav.” (FreelanceWritersOnline)
Ar mai fi multe motive pentru care trebuie să eviți fabricile de conținut. Cele de mai sus sunt bazate pe experiența mea din ultimii 12 ani. Cu siguranță te-ai prins deja că nu sunt fană a acestor agregatoare de articole.
Dar pentru unii sau alții, fabricile de conținut nu sunt atât de rele. Până la urmă, pe oriunde treci poți avea un impact și poți învăța ceva nou. Mai ales scriind pe atâtea domenii și lucrând cu diverse forme de conținut. Totuși, fii „egoist” cu timpul tău, chiar dacă ești la început de drum în ale scrisului. Sunt multe vaduri bune unde poți găsi clienți de la care vei învăța mai mult și care îți vor respecta timpul și profesia.
Tu ce experiență ai avut cu fabricile de conținut? Ne-am bucura să ne împărtășești povestea ta.
eu am dat share!
Multumim, Elena! 🙂