În mod paradoxal, pe măsură ce storytelling-ul devine tot mai popular, întâlnesc tot mai rar oameni dispuși să împărtășească din experiența lor sau a companiei lor, atunci când sunt invitați să țină o prezentare la un eveniment. Nu de puține ori, am asistat la conferințe în care, în locul conținutului promis, am asistat la un pitch de vânzare. Sună cunoscut?
Ceea ce mulți încă nu au înțeles este că oamenilor le plac poveștile. Și nu pentru că suntem nostalgici față de basmele copilăriei. Așa cum arată studiile științifice, creierul nostru recunoaște structura poveștii și reacționează subconștient.
Poveștile ne ajută să reținem mai ușor evenimentele relatate, pentru că nu suntem pasivi, ci suntem implicați activ în relatare.
Empatizăm cu personajul principal, ne întrebăm dacă am fi luat aceleași decizii în situația lui și reflectăm la situația noastră actuală. Ce am fi făcut diferit, în locul lui? Ce putem învăța din experiența lui?
Așa cum avem o abilitate naturală care ne ajută să recunoaștem poveștile, avem și capacitatea de a recunoaște lipsa de autenticitate. Îi ‘mirosim’ de la o poștă pe cei care se prezintă ca scoși din cutie, care mizează pe carismă și pe forma fără fond. Oricât de multă încredere de sine emană ei, discursul lor nu reușește să umple golul: nevoia ancestrală de conectare cu ceilalți, pe care o avem cu toții, dintotdeauna. Ori, călătoria eroului dintr-o poveste are rolul de a crea această conexiune.
Ceea ce ne ține cu sufletul la gură este călătoria în sine, depășirea obstacolelor, modul în care protagonistul se ridică și o ia de la capăt, după fiecare înfrângere sau bătălie.
Ca o alternativă la a ne promova cartea, agenția de marketing online sau firma de consultanță, hai să lăsăm oamenii să ne descopere, să ne afle povestea. Hai să nu mai pretindem că noi avem toate răspunsurile. Să-i facem curioși și dornici să vină spre noi.
Pe lângă faptul că implică activ ascultătorul și creează o conexiune emoțională cu el, poveștile sunt o dovadă de umanitate. Când povestim celorlalți despre noi, devenim vulnerabili. Nu ne așezăm pe un piedestal, pe care ne-am urcat singuri, împărțind cele 2 tabere între mine (expert) și voi (public neavizat). În primul rând oferim, înainte de a cere atenția și timpul celor din sală. Creăm spațiul în care vorbitorul și publicul lui stau confortabil, de la egal la egal, se simt liberi să-și recunoască greșelile, limitele și să învețe unii de la alții.
Data viitoare când ai de ținut o prezentare, 3 tipuri de povești îți vor fi mereu la îndemână. Chiar dacă nu ești încă familiarizat cu tehnicile de storytelling, poți apela la ele ca să-ți faci prezentarea mult mai captivantă:
Povestea de origine
Fie că este o relatare personală sau o prezentare a companiei, povestea de origine include 4 etape esențiale:
- Ideea de la care am plecat
- Contextul & provocările inițiale
- Provocări de-a lungul drumului (lipsa banilor, lipsa echipei, lipsa timpului liber etc.)
- Unde sunt acum? (ce am învățat și vreau să transmit mai departe)
Povestea de origine este un mod foarte interactiv de a capta atenția publicului asupra unei persoane sau a unei companii, punând accentul pe latura umană și invitând publicul să vadă și partea nevăzută a lucrurilor. Dacă ai avea ocazia să citești despre originile unei companii sau să afli povestea, spusă chiar de fondatorul ei, ce ai alege? Probabil că a doua opțiune. La fel ca majoritatea dintre noi.
Povestea de credibilitate
Atunci când vrem să ne punem în valoare abilitățile și experiența, avem la îndemână povestea de credibilitate. O putem folosi pentru a relata cum am trecut peste o provocare, care era contextul inițial, ce acțiuni ne-au ajutat și care este lecția învățată din această experiență. Pentru a comunica cu claritate și convingere, vom alege să relatăm despre o provocare cu care se confruntă și publicul nostru.
Faptul că împărtășim lecția învățată și admitem că am trecut prin aceleași provocări ne credibilizează. În loc să cosmetizăm realitatea, arătăm că am știut cum să facem față provocărilor.
Lecții din eșecuri
La fel ca în viață, poveștile nu au întotdeauna un final fericit. Poate că primul nostru job era exact opusul a ceea ce ne doream. Primul business nu a rezistat, în ciuda efortului și a nopților albe. Fie că ești antreprenor, freelancer sau manager, cu toții am trecut la un moment dat printr-un eșec.
A povesti despre acele momente este o bună ocazie de a arăta celorlalți cum te-ai ridicat și ai mers mai departe. Ca o monedă cu două fețe, o poveste despre eșec poate fi invitația lansată publicului tău de a privi spre viitor cu încredere și speranță.
Când vrei să fii credibil, autentic și să convingi, ai întotdeauna la îndemână un ajutor de nădejde: povestea. Folosește-o la potențialul ei maxim!
One thought on “Cum să ții o prezentare reușită? Spune o poveste!”