Cea mai importantă regulă în comunicare. Ever.

comunicare

Nu sunt un om al afirmațiilor absolute, dar în regula asta chiar cred. Dacă vrei să comunici bine, să te faci înțeles și plăcut, un lucru e mai important decât toate celelalte. Regula asta se aplică la orice formă de comunicare: scrisă, vorbită, sms-uită, transmisă prin semnale de fum sau satelit. În relații romantice, de prietenie, de business.

Care e cel mai important lucru pe care poți să-l faci să comunici eficient?

Fă în așa fel încât celuilalt să-i fie ușor să te înțeleagă. Fă tot ce-ți stă ție în putință ca interacțiunea să fie facilă.

Cum faci asta?

  • Vorbește/scrie cât poți de clar.
  • Concentrează-te pe o idee/un mesaj.
  • Folosește limbaj simplu. Fără jargon. Fără politețuri exagerate.
  • Pune-te în papucii celuilalt. Ce înțelege din ce-i transmiți tu?
  • Amintește-ți că ceea ce ție ți se pare evident, nu e așa pentru toată lumea.
  • Ține cont de eventualele diferențe culturale, de educație, de funcție.
  • Comunică scurt. Nu ține un monolog. Nu scrie romane în loc de mailuri.
  • Fii atent la ce spune și face celălalt. Vei obține indicii despre ce-l frământă, despre modul în care preferă să comunice, despre prioritățile lui. Poate e ocupat, poate e plictisit. Folosește indiciile pentru a-ți adapta propria comunicare la om și situație.
  • Întreabă-te ce ai putea face pentru a-i fi lui mai ușor să interacționeze cu tine. Ai putea stabili tu o întâlnire? (dacă e ocupat) I-ai putea da mai multe explicații/argumente? (dacă nu e convins) Ai putea veni în întâmpinarea unor nevoi? (cu informație, documente etc.)

Atenție! Lucrurile astea trebuie făcute discret, “invizibil”, firesc. Și nu pe sistemul “eu am făcut asta pentru tine, acum fă și tu asta pentru mine.” E o mentalitate a ta pe care o aplici în comunicare, fără a vâna rezultate și fără a face reproșuri dacă ele nu vin.

Bine, bine, eu fac toate astea și celălalt ce face? De ce mi-aș da eu silința când văd că celălalt nu depune eforturi similare? Sau nu-i pasă.

Faci toate astea dacă vrei să comunici eficient. Dacă vrei să obții lucruri de la oameni. Dacă vrei să apeleze la tine. Nu contează că ceilalți nu fac același lucru. Asta e și ideea. Să faci tu lucrurile ușoare acolo unde nu sunt. 

Deși poate părea o abordare altruistă, centrată pe nevoile altora, e cât se poate de egoistă, pentru că îți aduce ce îți dorești. Evident, nu tot timpul. Dar te transformă într-un un comunicator mai bun și asta face diferența de multe ori.

Fă în așa fel încât celuilalt să-i fie ușor să te înțeleagă. Fă tot ce-ți stă ție în putință ca interacțiunea să fie facilă.

Te-ar putea interesa și:
Ți-a plăcut? Spune-le și altora:

One thought on “Cea mai importantă regulă în comunicare. Ever.

  1. Pingback: comunicare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *