Public speaking: Cum să începi și cum să închei un discurs

discurs

Sunt surprinsă de câtă lume încă începe discursurile cu scuze și fâstâceli…

Am emoții.

N-am mai făcut asta până acum.

N-am prea avut timp să mă pregătesc.  

Sau cu introduceri plictisitoare care stârnesc în audiență un val de verificat telefoane și mailuri.

public speaking

Începutul și finalul unui discurs sunt cele mai memorabile părți. Sunt momentele când ai atenția totală a audienței și când poți să te faci cu adevărat auzit. Sau uitat.

De ce nu e bine să începi cu o scuză? Pentru că nimănui nu-i pasă de fapt și pentru că am mai auzit cu toții asta de 1000 de ori. Crezi că atragi simpatia audienței, dar de fapt le spui că s-ar putea să le irosești timpul.

Ești om mare. Ești profesionist. Te-ai pregătit (și dacă nu, ar fi trebuit să o faci). Ignoră nevoia de a te scuza și treci la subiect.

De asemenea, înainte să începi (și chiar înainte să intre oamenii în sală), verifică aparatura: laptopul, proiectorul, telecomanda, powerpoint-ul, sistemul audio etc. Nu vrei să pierzi cinci minute din prezentare împiedicându-te de cabluri.

Înainte să începi să vorbești…

Intră în sală (urcă pe scenă / ridică-te de pe scaun) cu încredere. Discursul începe înainte să articulezi primele cuvinte. Postura, expresia feței, limbajul corpului, toate creează o primă impresie care dau tonul pentru ceea ce urmează.  

Introduceri de efect

Captează-le atenția din primele momente și setează cadrul pentru restul prezentării cu o introducere puternică. De exemplu:

#1 O întrebare provocatoare.

Cum vă explicați că unii oameni realizează lucruri care par imposibile? – Simon Sinek, How Great Leaders Inspire Action

#2 O informație incredibilă sau șocantă.

Din păcate, în cele 18 minute cât va ține acest discurs, patru americani vor muri din cauza mâncării pe care o consumă. – Jamie Oliver, Teach Every Child about Food

#3 O glumă.

Bună dimineața! Cum vă simțiți? A fost grozav până acum, nu? Am fost dat pe spate de toată treaba. Așa că mai bine plec. – Ken Robinson, Do Schools Kill Creativity?

#4 O imagine cât 1000 de cuvinte.

Imaginați-vă, vă rog, un cadou. Încercați să-l vedeți clar. Nu e prea mare, cam cât o minge de golf. – Stacey Kramer, The Best Gift I Ever Survived

Rolul acestor începuturi de efect este să conecteze audiența la discursul tău. Să le trezească interesul și să-i implice emoțional în ceea ce le vei spune.

Versus „Bună ziua, numele meu este .. și azi vă voi vorbi despre …”

Iată un video util despre cum să și cum să nu începi un discurs:

Cum să faci să te țină minte

Dacă începutul le captează atenția și-i pregătește pentru conținutul prezentării, finalul e cel care creează o impresie memorabilă – sau nu.

Treci puțin peste ideile pe care le ai despre Brexit și privește cu atenție acest scurt discurs:

Boris Johnson livrează un discurs cu un final puternic: “Joia aceasta poate fi Ziua Independenței pentru țara noastră.” Ideea de zi a independenței rezonează emoțional cu audiența și se leagă și de cultura populară (filmul Ziua Independenței, o referință ușor de reținut). Mesajul e scurt, mobilizator și memorabil.

Cum ar fi fost dacă parlamentarul britanic spunea în loc de “Ziua Independenței”, “vă mulțumesc pentru atenție” sau “cam atât am avut de zis” sau “sper că v-a plăcut discursul”. Poate Marea Britanie nu vota ieșirea din UE.

Finalurile puternice nu sunt o întâmplare. Plănuiește încheierea discursului înainte să creezi restul. Care e mesajul tău principal? Dacă vor ține minte un singur lucru, care vrei să fie acela? 

Iată câteva idei de încheiere:

#1 Spune-le ce le-ai spus. Concluzionează, scurt și la obiect, prezentarea. 

#2 Încheie cu o anecdotă. Un exemplu bine ales ajută audiența să vizualizeze ce le-ai povestit și să memoreze mai ușor mesajul.

#3 Îndeamnă-i la acțiune. Care e următorul pas după ce te-au ascultat? 

#4 Închide cercul. O tehnică eficientă este să începi discursul cu o poveste sau idee pe care să o termini/reiei în încheiere.

#5 Concentrează-te pe un cuvânt. Dacă reușești să-ți concentrezi mesajul într-un singur cuvânt (sau o frază scurtă), folosește-l repetitiv și încheie cu el. Repetiția e cel mai sigur mod să fii memorabil.

#6 Folosește un citat sau o referință la ceva cunoscut publicului, cum ar fi un cântec, un film, o carte etc. Avantajul unei încheieri care se leagă de ceva popular este că folosești o ancoră deja existentă în memoria publicului de care te agăți.

#7 Pune o întrebare retorică care lasă audiența pe gânduri.

Găsește ce ți se potrivește ca speaker. Fiecare are un stil de comunicare personal, așa că nu există o rețetă perfectă. Experimentează diferite încheieri, dar ține cont și de tema discursului și de audiență. Orice ar fi, gândește-te din timp și evită improvizația, pentru că, de obicei, nu iese.  

După ce ai încheiat, fă o pauză care marchează finalul discursului. Nu fâțâi hârtiile de pe masă, nu te uita la pereți și nu te plimba de pe-un picior pe altul, nesigur. Trebuie să fie clar că ai terminat de vorbit. Dacă audiența aplaudă, așteaptă să încheie înainte să faci altceva (adică nu fugi de pe scenă). 

Plănuiește, repetă și nu te lăsa copleșit de emoții. Citește și Toții ochii pe tine? Cum să depășești frica de vorbit în public

Te-ar putea interesa și:
Ți-a plăcut? Spune-le și altora:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *