Adblock și nevoia de a înțelege mai bine utilizatorii

adblock_reclame_online

Scriam acum un an despre metodele prin care publisherii încearcă să determine utilizatorii să nu mai folosească soluții de tip adblock, adică extensii de browser care blochează reclamele online. De la texte emoționante despre cum jurnaliștii merită și ei o pâine, până la blocarea accesului pe site-uri, publisherii au luat tot felul de măsuri, unele mai drăguțe, altele mai drastice.

Spuneam atunci că soluțiile agresive și restrictive nu sunt o rezolvare. Jocul de-a încăpățânarea nu poate avea rezultate bune, mai ales pentru cei a căror existență depinde de bunăvoința internauților. Și iată că așa e. 2017 Adblock Report, realizat de PageFair și Adobe, arată că:

  • Utilizarea adblock a crescut cu 30% la nivel global (din decembrie 2015 până în decembrie 2016)
  • 74% dintre internauți închid site-urile care le blochează accesul din cauza adblock-ului
  • Folosirea programelor de tip adblock pe mobil este în creștere rapidă

În România, numărul celor care au instalat adblock s-a dublat în ultimul an, de la 13.9 la 29.26%, conform studiului AdBlocking în România. Principalele motive pentru folosirea adblock-ului la noi în țară sunt:

  • Publicitatea din pagini este iritantă/deranjantă
  • Paginile site-urilor se încarcă mai repede fără publicitate
  • Experiența de navigare este îmbunătățită cu adblock
  • Motive de securitate/confidențialitate
  • Pentru protecția copiilor
  • Pentru a limita banda de internet consumată

(Sursa studiu)

Cum? Nu a avut efect blocarea accesului pe site-uri? Adică internauții au găsit alte site-uri pe care să intre? Șocant. 

Unless the website in question has valued content that cannot be obtained elsewhere, an adblock wall is likely to be ineffective at combatting adblock usage at any significant rate. (PageFair și Adobe)

Sunt foarte puțini publisheri care generează conținut atât de special încât să-i determine pe oameni să-și dezactiveze adblock-ul. Și puțini internauți dispuși la compromisuri. Celor mai mulți pur și simplu nu le pasă suficient de site-ul sau aplicația ta. Vor să navigheze după regulile lor și cu cât advertiserii și publisherii înțeleg și îmbrățișează ideea mai repede, cu atât mai bine pentru toată lumea.

Studiul PageFair și Adobe arată și că 77% dintre internauți se declară dispuși să vizualizeze reclame. Asta înseamnă că lumea nu respinge neapărat ideea de reclamă, cât tipul de publicitate care se practică în mod tradițioal: agresivă, care întrerupe navigarea pe net și care e, deseori, irelevantă.

Motivele pentru care lumea instalează adblock-ul nu sunt nici absurde, nici imposibil de rezolvat.

  • Publicitatea din pagini este iritantă/deranjantă. Soluția este ca publicitatea să fie mai bine integrată în experiența utilizatorului, iar mesajele trimise să fie mai relevante. Integrarea în experiența utilizatorului se poate face atât printr-un design mai bine gândit, cât și prin crearea unui conținut care sugerează folosirea unor produse într-un mod care amintește mai puțin de publicitate și mai mult de o conversație firească. Iar faptul că advertiserii și publisherii au azi la îndemână o căruță de date despre utilizatori, precum și posibilitatea să targeteze publicitatea foarte bine, ajută enorm la creșterea relevanței mesajelor.
  • Paginile site-urilor se încarcă mai repede fără publicitate. Trebuie să existe niște soluții tehnice pentru a adresa problema asta. Vreun developer pe-aici?
  • Experiența de navigare este îmbunătățită cu adblock. Pai normal că e. Citești și tu un articol sau te uiți la un video și bam! te lovește între ochi o reclamă. Evident că vrei să scapi de ea. Revenim la primul punct. Cu publicitate integrată și relevantă, și experiența de navigare va fi mai bună.
  • Motive de securitate/confidențialitate. Avem nevoie de mai mult bun simț în folosirea datelor personale și a celor privind obiceiurile online. Pe lângă reglementări din partea autorităților din domeniu, și site-urile trebuie să înțeleagă că e nevoie de etică și respect dacă vor să cadă la pace cu utilizatorii.

Toate aceste soluții presupun ca industria de publicitate să înțeleagă cu adevărat utilizatorii și genul de experiență online pe care și-o doresc. Lucru care nici măcar nu mai este atât de dificil de realizat, cu toate datele pe care le avem la dispoziție. Dificile sunt schimbarea de paradigmă și inerția unei industrii care s-a obișnuit timp de decenii să facă lucrurile într-un anumit fel.

adblock

Foto articol: Nicolas Nova

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *