Marketingul de conținut (sau content marketing-ul) e, înainte de toate, un concept la modă. Numele e mai nou, ideea nu prea.
Vrei să vinzi un produs și faci o campanie publicitară. Dar ai o problemă: lumea nu prea reacționează la ea. Dacă e vorba de reclame online, e posibil ca mulți ulilizatori sa aiba adblock. Utilizarea adblock a crescut la nivel global cu 41% din 2014 până în 2015 și se estimează ca s-au pierdut $21.8 miliarde ca urmare a blocării reclamelor (sursa: PageFair și Adobe).
Și chiar dacă oamenii văd campania ta, e posibil să fie atât de bombardați cu mesaje publicitare încât nu doar să te ignore, ci chiar să fie agasați. 54% dintre internauți nu dau click pe bannere din lipsa de încredere (BannerSnack), iar 33% consideră reclamele afișate pe website-uri intolerabile (PageFair și Adobe). Din cei rămași, câți dau click și câți chiar se uită la ce ai de spus e discutabil. Cifrele pot arăta puțin diferit pentru Romania, dar trendul este clar.
Ce faci într-o lume în care publicul s-a obișnuit să filtreze mesajele publicitare, atât la propriu cât și la figurat? Poți încerca să-ți faci reclamele mai bune și mai relevante. Dar mai este o soluție. Poți să vinzi fără să vinzi. Adică să faci content marketing.
Publicitatea clasica e evidentă: iată produsul, cumpără-l. Marketingul de conținut e mai pe ocolite. Poate citești un articol interesant despre adblocking care te trimite la un raport. Poate raportul e făcut de Adobe și-ți oferă statistici utile pentru tine, ca marketer. Ca să vezi raportul respectiv, ți-ai lăsat numele și adresa de email – ce mai lucru? Și poate peste un timp primești email de la Adobe în care ți se dau diferite sfaturi să-ți faci reclamele mai eficiente. Și peste alte câteva săptămâni ești invitat la un webinar cu experți în publicitate online. După toti acești pași, primești un alt email în care Adobe îți spune că există un software pe care, din întâmplare, ei sau partenerii lor îl vand, care îți rezolă problema – ce bine! (exemplul este inventat)
Pas cu pas, ai fost adus de la a nici nu ști că ai o problemă (fac o campanie publicitara online, o să fie grozav!), la a fi interesat de un produs (ce bine că există un soft care mă scapă de adblocking!). Partea interesantă este că tu ai căutat informații și ai fost curios să afli mai multe la fiecare pas al procesului. Ai dat datele de contact (vs. să-ți fie luate dintr-o bază de date) pentru că ai obținut ceva util la schimb. Iar în momentul vânzării, ești deja “educat”: știi problema, vrei s-o rezolvi și cauți o soluție (vs. îți vezi de treaba ta și un anunț enorm îți invadează ecranul).
Marketingul de conținut este un process prin care atragi clienți oferindu-le informațiile de care ei au nevoie și educându-i să aibă nevoie de produsul tău.
Spuneam la început că numele e nou, ideea mai veche. Am dat mai sus un exemplu cu emailuri, webinaruri si altele. Dar și când bunicile noastre citeau în almanahuri despre cum un săpun le face pielea frumoasă sau rufele albe, tot content marketing era. Sau când o companie scoate revista proprie cu articole din industrie, nu e decât un mod de-a se poziționa pe piață înainte să vândă.
Mai multe despre cum să faci content marketing, atât cât mă pricep și eu, în următoarele articole. Stay tuned :).
E vorba de Bannersnack (www.bannersnack.com) nu Bannershack 🙂
Multumesc
Multumesc! Am corectat :).