The Lean Startup. Merită să citești cartea?

antreprenoriat

The Lean Startup a lui Eric Ries este una dintre cele mai recomandate cărți pentru antreprenori. Metodologia lui Ries îi ajută pe cei aflați la început de drum să reducă riscurile și costurile asociate startup-urilor și să crească repede și sănătos.

La baza metodologiei stă un proces repetitiv construit din trei pași: construiește, măsoară, învață (build, measure, learn).

The Lean Startup

MVP și feedback de la clienți

Construiește un produs minim viabil (minimum viable product = MVP), testează-l și măsoară rezultatele, învață din experiență și implementează lecțiile într-un nou ciclu. Aceste cicluri trebuie să fie scurte și să ajute la îmbunătățirea rapidă a afacerii, pe baza datelor din piață, nu pe baza unor presupuneri.

Metodologia e o reacție la situația des întâlnită de a petrece multe resurse dezvoltând produsul perfect, pentru ca atunci când îl scoți pe piață să afli că nu-l vrea nimeni. Filosofia Lean încearcă să determine startup-urile să-și testeze ideea cât mai devreme și să o îmbunătățească treptat. De asemenea, încearcă să convingă antreprenorii că e în regulă să iasă pe piață cu un produs aflat în fază incipientă de dezvoltare.

Cum, să arăți ceva ce nu e perfect? Care nu are toate funcționalitățile visate? Care are bug-uri? Și să mai ceri și bani pe el? Metodologia Lean zice să faci exact asta pentru a afla devreme dacă există cerere reală. Uită de sondaje de opinie, focus grupuri și alte metode superficiale de cercetare a pieței. Oamenilor nu trebuie să le ceri părerea, ci trebuie să le arăți efectiv produsul și să-i pui să-l folosească. Feedback-ul astfel obținut, deși poate dur, este de neprețuit.

Schimbarea direcției

Un alt element esențial al metodologiei este pivotarea. Dacă observi că ideea ta merge, foarte bine. Ține-o tot așa. Dar dacă descoperi că ideea inițială scârțâie, nu persevera în greșeală. Încearcă să o iei în altă direcție (ușor sau total diferită), folosind ce ai învățat deja.

Multe dintre afacerile de succes de azi au avut la baza o cu totul altă idee. Twitter, Paypal, Groupon, Flickr și Instagram sunt doar câteva dintre ele. Lecția principală este să nu rămâi blocat într-o idee, ci să fii flexibil și să folosești procesul de învățare nu doar pentru a îmbunătăți produsul, ci și pentru a observa dacă nu cumva există o altă nevoie pe piață pe care o poți rezolva cu succes.

Idei utile, carte plictisitoare

Am avut așteptări mari de la The Lean Startup. E recomandată cu surle și trâmbițe de antreprenori de succes și are review-uri foarte bune peste tot. Citind-o, am descoperit idei utile, de bun simț, pe care orice făuritor de afacere ar trebui să le ia în considerare. Cartea are și exemple care face lucrurile mai ușor de înțeles și pus în aplicare. Însă lectura a fost greoaie. Ries tinde să se repete mult și să fie destul de plictisitor în scriitură.

Merită să citești cartea? Părerea mea e că nu. Asta nu înseamnă că ideile și metodologia în sine nu merită studiate și aplicate. Dar cred că e suficient să consulți câteva resurse online. Există articole și clipuri video cu duiumul pe tema asta. De exemplu:

The Lean Approach

Eric Ries: „The Lean Startup” | Talks at Google

Și, partea cea mai importantă: nu citi și studia la nesfârșit. Pune în aplicare, experimentează și învață. Căci asta e esența The Lean Startup.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *