Sarah Stillman, studentă pe vremea aia, făcea exerciții la sală și se uita la știrile care rulau pe mut la televizor. Din întâmplare, a observat un titlu despre un cadavru găsit într-un lac. Cadavrul, spunea știrea, „nu este al Jessicăi”, o fetiță dată dispărută și căutată frenetic de autorități. Șeriful a ținut o conferință de presă și toată lumea a răsuflat ușurată că există o șansă ca Jessica să fie în viață.
Bine, bine, a zis Sarah. Dar al cui e cadavrul găsit în lac? Cine e persoana care nu e mai mult decât un detaliu într-o știre despre Jessica? Viața și moartea ei nu contează?
Așa și-a pornit Sarah Stillman, azi jurnalist apreciat și premiat, cariera. Cu povestea din spatele poveștii. După îndelungi săpături, a aflat că persoana găsită era o femeie care avea probleme cu legea și care lucra ca informator. I-a găsit familia și sora ei a povestit că femeia fusese manipulată de poliție să-i ajute, deși avea probleme psihice. Așa s-a născut The Throwaways, o investigație care demasca abuzurile poliției americane în recrutarea de informatori și în expunerea lor la riscuri majore.
Am auzit-o pe Sarah vorbind la ediția 2017 a The Power of Storytelling. Ea a povestit și de alte anchete pe care le-a făcut de-a lungul timpului și a extras câteva lecții pentru a spune povești mai bune:
- Obișnuiește-te să te uiți și pe margini. Sunt multe povești importante ascunse dincolo de ceea ce e central și evident.
- Nu cere permisiunea să spui o poveste. Show up!
- Examinează lucrurile în detaliu. Comportă-te ca un etnograf – petrece timp pe teren și câștigă încrederea comunității. Treci dincolo de traume și definește oamenii ca mai mult decât victime. Caută momentele liniștite, din viața de zi cu zi.
- Gândește-te la povestea pe care o spui ca la un film. Deși poate părea superficial, contează să captivezi publicul cu personaje și imagini memorabile.
- Pune lucrurile în context.
- Implică-te în poveste senzorial. Simte ce simt și protagoniștii. Călătorește cu ei. Trăiește în aceleași condiții.
Puteți citi mai multe despre Sarah și puteți accesa articolele ei pe site-ul New Yorker.
Și mai multe lecții de la The Power of Storytelling: