De ce Black Friday ne scurtcircuitează rațiunea

oferte

Factorii de persuasiune pe care îi întâlnim separat în oferte și reclame, cu ocazii diferite, își dau întâlnire de Black Friday. Ce rezultă e un cocktail care îmbată masele de cumpărători. Se calcă oamenii în picioare până la moarte. Mai nou, pică serverele magazinelor online. Deși anual se investește în tehnologie, oamenii vor mereu mai mult.

Dar chiar avem nevoie de toate produsele vândute de Black Friday?

Unii, da. Chiar au nevoie de o mașină de spălat și așteaptă vinerea ofertelor pentru ceva ce și-ar fi luat oricum.

Cei mai mulți, nu. Dar nu ne putem abține. Black Friday ne scurtcircuitează rațiunea. Ne face să ne convingem că avem nevoie de toate electrocasnicele, hainele, cosmeticele, vacanțele, ba chiar și diamantele, mașinile și casele scoase la vânzare cu etichete irezistibile de -85%.

De ce?

1. Urgența. Timpul de decizie e limitat. Foarte limitat. Trebuie să te hotărăști acum sau s-ar putea să rămâi fără. Frica de a pierde e un factor decizional în sine. Unul bazat pe o emoție primordială, greu de învins.

2. Stocul limitat. Nu degeaba site-urile au countere care îți zic câte bucăți au mai rămas. Tehnica e folosită cu succes în teleshopping de ani de zile. Și o poți vedea la multe magazine online. Stocul limitat adaugă o a doua dimensiune fricii. Timp limitat + stoc limitat => 2 x frica de a pierde.

3. Instinctul de turmă. Dacă toată lumea face ceva, fenomentul e validat. Trebuie să fie bine. Trebuie să fie ceva acolo care merită. Rațional știm că mulțimile nu au neapărat dreptate. Dar asta e o lecție mai recentă, care încă nu s-a înregistrat pe de-a-ntregul. Evolutiv, grupul oferă protecție, validare și dreptate. E bine să fii ca ceilalți. E bine să faci ca ceilalți.

4. Plăcerea. Chiar dacă e superficială. Chiar dacă nu e de durată. Sentimentul de a căuta, găsi și cumpăra ceva nou ne reduce tristețea și ne face să simțim că avem mai mult control asupra vieții noastre. Pot să vă arăt un studiu, dar nu e ceva ce experimentăm cu toții zi de zi?

5. Satisfacția chilipirului. Combină plăcerea de a cumpăra cu senzația că ai făcut o afacere bună și strigă bingo! Prețul e de multe ori gardianul buzunarului nostru. Gardian care cade la datorie de Black Friday. Chiar dacă și cu reducere e scump, iluzia creată de -85%, -70%, -50% ne gâdilă irezistibil.

Or mai fi și alte motive, dar 1, 2, 3, 4 și 5 la un loc sunt suficiente pentru a explica de ce oamenii cumpără ca înecații de Black Friday. Cea mai sigură metodă de supraviețuire e să nu te expui ofertelor. Dacă totuși te urci în rollercoaster, pune-ți centura de siguranță și ține minte că, cel mai probabil, tu le faci o favoare afacerilor, și nu ele ție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *