Este email marketing-ul o strategie de actualitate? Cu siguranță. Or fi la modă influencer marketing, AI, chatbots și alte tactici apărute în ultimul timp, însă nu trebuie să renunți la ceea ce funcționează deja: newsletterul.
Potrivit Hubspot, email marketing-ul are un ROI de peste 3.000%. Câte alte canale de promovare se pot lăuda cu așa ceva? Statisticile spun și că 73% din generația millennials preferă comunicarea prin email, 99% dintre consumatorii intervievați își verifică emailul zilnic, iar 59% spun că newsletterele le influențează decizia de cumpărare.
Nu toate emailurile sunt însă la fel de eficiente. O campanie de email marketing trebuie să ia în considerare interesele și nevoile publicului țintă, trebuie să fie relevantă și trimisă la momentul potrivit. De asemenea, emailurile trebuie să aibă un design plăcut, să fie ușor de parcurs și să aibă un scop clar: informare, educare, vânzare etc. În funcție de scop, emailul va arăta diferit.
Cum arată un email eficient
Orice email începe cu un subject line. E primul lucru pe care îl vede omul în inbox și propoziția care face de cele mai multe ori diferența dintre un email citit și unul șters. Cum scrii un email subject bun:
- Fii clar. Despre ce este vorba în email?
- Fii concis. Încearcă să exprimi ideea principală în cât mai puține cuvinte.
- Fă o promisiune și scoate în evidență un beneficiu: ce câștigă dacă deschid emailul?
- Folosește cifre. Dacă ai un discount, de exemplu, scoate-l în evidență.
- Testează. Fiecare public țintă răspunde la ceva diferit. De exemplu, includerea unui emoji poate genera un engagement mai mare. Vezi dacă e cazul și pentru audiența ta.
Poți face A/B testing (în care schimbi un singur element din email) dau MVT testing (în care schimbi mai multe elemente) pentru a vedea ce titluri au rezultate mai bune. Mergi însă dincolo de personalizarea și testarea subiectului. Testează și diferite variante de conținut pentru aceeași campanie (newsletter scurt cu o imagine și text relevant pe ea, newsletter cascadă cu imagini și text, newsletter text și buton etc.)
Să spunem că i-ai convins să deschidă emailul. Bravo! Acum trebuie să-i faci să parcurgă conținutul și să apese pe call to action: să viziteze site-ul, să citească articolul sau să profite de ofertă. Aici se aplică în mare aceleași principii de mai sus:
- Fii clar și concis
- Îndeplinește promisiunea pe care le-ai făcut-o în subject line
- Fă-l ușor de parcurs. Folosește imagini, elemente de separare a secțiunilor, paragrafe scurte etc.
- Atenție la design! Folosește imagini clare și relevante, același font în tot emailul (fără să faci abuz de diferite mărimi), culori care se potrivesc și care reflectă brandul tău. De asemenea, alege un design potrivit scopului și campaniei.
- Folosește butoane pentru a scoate în evidență call to action-urile.
Nu e simplu să faci un email bun. De la content la design, sunt multe elemente cu care poți da greș. De aceea ai nevoie de un tool bun.
NewsMan, un tool de email marketing de încercat
Așa ajungem la subiectul propoziției. Pentru că au văzut că sunt fan newslettere și le folosesc în promovarea BlacuSens (și nu numai), cei de la NewsMan mi-au propus să încerc platforma lor. Să vedem ce-a ieșit.
Am început, evident, prin crearea unui cont, lucru pe care-l poate face ușor orice muritor de rând. Odată contul creat, până să ajungi efectiv să faci primul tău email, trebuie să mai parcurgi trei pași pentru a activa contul.
Primii doi pași au mers rapid. La al doilea, am primit un email cu un cod de validare. La al treilea pas, am activat autentificarea în cont în 2 pași (care poate fi făcută și mai târziu, dacă nu ai chef acum). Se poate face prin Google Authenticator sau ceva similar, cum e Authy (instalezi app-ul pe telefon și scanezi un QR code pentru a genera un cod de validare) sau poți opta pentru varianta SMS.
Odată cei trei pași completați, poți să treci la treabă: să faci un import de contacte (clasic, fie prin a încărca un document, fie prin copy+paste) și să lucrezi la primul email.
Am folosit mai multe tool-uri de email marketing: Mailchimp, Marketo și ActiveCampaign, printre altele. Mi s-a părut mereu important să am o interfață intuitivă pentru design-ul efectiv al emailului, pentru că acolo pierzi mult timp și poți face multe greșeli. Ai crede că orice tool de specialitate oferă asta, dar nu e chiar așa. Și am fost plăcut surprinsă de editorul de newsletter NewsMan.
Template-uri newsletter
E bine de notat aici că ai două opțiuni: să pornești de la un template de email cu conținut predefinit sau să creezi unul de la zero, folosind editorul de newsletter drag & drop. Există și editor newsletter html pentru cei mai tehnici sau care lucrează cu designeri/programatori.
Avantajul template-ului e clar: cineva a făcut deja un design și o structură, iar tu nu trebuie decât să înlocuiești conținutul cu conținutul tău. Dacă nu prea te pricepi la design și/sau vrei să lansezi rapid o campanie, e cea mai bună soluție. La NewsMan am găsit o galerie decentă de template-uri (am numărat câteva sute).
Template-urile sunt simple (pentru situații când vrei să trimiți o comunicare rapidă, fără zorzoane) sau complexe (pentru când plănuiești un email mai elaborat, cu mai mult content) și acoperă diferite teme sau evenimente: Halloween, Black Friday, Crăciun, Valentine’s Day, promoție parfumuri, review-uri filme, călătorii – și cam tot la ce te poți gândi.
Mergi în galeria Templates (din meniul principal), alegi ce-ți place și dai click pe “folosește”. Template-ul se deschide în editorul de email și, de acolo, poți modifica elementele după bunul plac.
Când e gata, îl poți salva în draft sau îl poți trimite. Nu uita să adaugi un subject line și să faci un test înainte să-l trimiți la toată lista.
Un sfat legat de folosirea template-urilor: deși e ușor să le iei de-a gata și să le folosești în funcție de ocazie, nu abuza de ele și ai grijă la imaginea brandului. Un brand trebuie să aibă o imagine coerentă pe toate canalele de comunicare: website, social media, email, flyere, broșuri etc. Chiar dacă folosești template-uri, încearcă să le personalizezi astfel încât să nu se îndepărteze prea mult de imaginea brandului.
Dacă ai timp și resurse, merită să investești în propriile template-uri de email (pe care le poți crea din editorul de mai jos și le poți salva pentru utilizări ulterioare).
Creare newsletter de la (aproape) zero
Spun că îl creezi de la aproape zero, pentru că interfața de creare te ajută cu elemente predefinite.
Sus scrii subject line-ul de care am vorbit, iar jos ai elementele principale ale emailului: header, body și footer, care pot fi editate și schimbate. Poți elimina elemente pur și simplu selectându-le și apăsând ‘delete’ și poți adăuga altele din dreapta cu drag & drop. De asemenea, poți muta elementele sus, jos, stânga, dreapta. Simplu și intuitiv.
Iată un exemplu de creare newsletter cu editor drag & drop.
Mi s-a părut interesant tabul Rows, unde poți adăuga structuri complexe, predefinite, pe care le poți popula apoi cu content. De aici poți integra și bannere predefinite pe care le poți edita. În tabul Settings te poți juca cu lățimea emailului, culoarea de fundal, fontul sau culoarea linkurilor. Când faci modificări de lățime, ai grijă să se afișeze corect emailul în diferite situații. Trimite un test pe Gmail și Outlook, de exemplu, pentru a vedea cum vor vedea clienții tăi emailul. De asemenea, nu uita să testezi pe mobil.
Deși poate fi tentant să faci un email cu de toate, ține minte că uneori e mai bine să alegi un design mai simplu, decât unul prea complicat. Nu folosi prea multe imagini, fonturi sau culori. De asemenea, încearcă să ai un singur call to action la final.
Am creat rapid (mai puțin de zece minute) un newsletter de test, asemănător cu ce trimit în mod normal abonaților BlacuSens.
Deși există auto-salvare și atenționare dacă ieși din editor, v-aș sfătui să salvați draftul la care lucrați din butonul asemănător cu cel din Word (semnul dischetei) din bara de sus, să vă asigurați că nu pierdeți din greșeală emailul la care lucrați. Când e gata draftul, apăsați “salvare draft și trimitere” și veți fi redirecționați la ecranul unde puteți trimite un email de test și introduce ultimele detalii înainte să lansați campania.
Ce mi-a atras atenția a fost opțiunea de a trimite newsletterul la ora la care destinatarul deschide emailul cel mai frecvent, lucru pe care nu l-am mai remarcat în alte tool-uri. În general, emailurile se trimit la grămadă, la o dată și oră stabilite de tine și e recomandabil să faci teste să vezi când deschid oamenii cel mai des mesajele.
Opțiunea de trimitere la cea mai bună oră poate fi folosită după ce ai un minim de istoric (3-5 newslettere trimise), pentru ca tool-ul să configureze cea mai bună oră per abonat, în funcție de ora la care a deschis cel mai frecvent.
O altă bifă la care trebuie să fii atent este cea de ștergere a draftului după trimitere. Dacă e un template pe care vrei să-l mai folosești, debifează pentru a-l salva în Drafts sau intră pe newsletterul trimis și apasă “Refolosește Template”.
Am trimis un email de test care a venit rapid și s-a afișat fără probleme. Dacă trimiți un test și mai ai lucruri de reparat (cum se întâmplă foarte des), te poți întoarce în editor pentru a face modificările.
Când e final_final_final_final, mai apeși odată “salvare draft și trimitere”, dar încă nu se trimite. Ajungi într-un alt ecran de confirmare, unde ai opțiunea să adaugi alte variante de email pentru testarea A/B (pe care ți-o recomand dacă ai un număr măricel de abonați, să poți obține rezultate semnificative). Acest ecran conține și statistici despre email care, evident, sunt zero pentru că încă nu ai trimis nimic. Mai confirm odată trimiterea.
Gata. L-am trimis și am primit un email de confirmare a trimiterii. Oh, wait…
Cum adică să-l confirm? Încă nu s-a trimis și trebuie să mai fac încă un pas să trimit newsletterul? Aici văd o problemă de claritate și comunicare. Din email pare că mai trebuie făcut ceva, deși din platformă nu era niciun indiciu în sensul ăsta, iar instrucțiunile din email sunt neclare. Ca să verific că totul e ok, mă întorc pe platformă, mă duc la lista de newslettere și văd că status-ul e “trimis”. Deci fie confirmi din platformă, fie din email (care se trimite când faci newsletterul) – emailul dându-ți ocazia să faci o verificare finală.
Le sugerez celor de la NewsMan să arunce un ochi pe acești ultimi pași și să facă flow-ul ceva mai clar.
Să continuăm să explorăm.
Creare newslettere e-commerce
Un feature interesant pentru cei care au magazine online este integrarea e-commerce pe care o oferă NewsMan. Mai exact, dacă vrei să adaugi produse de pe site direct în newsletter, poți face asta cu drag&drop din interfața lor. În tab-ul Rows poți selecta blocuri e-commerce. De asemenea, poți folosi variabile predefinite pentru a include în newsletter informații precum numele produsului, descrierea, prețul (integral și redus), imaginea, link către produs, rating-ul etc.
Așteptările consumatorilor sunt ca experiența lor de cumpărare să fie cât mai simplă și rapidă. Iar să incluzi produsele direct în campanie de email este un mod de a face asta. Le pui informația completă la dispoziție, fără să-i obligi să viziteze site-ul. Și, dacă vor să o facă, sunt deja interesați de ceea ce ai de oferit.
Desigur, interfața îți face și ție viața mai ușoară. În loc să te chinui să adaugi manual toate elementele, le ai pe toate la îndemână. Nu am un site e-commerce, dar sunt convinsă că sunt mulți dintre voi care vreți să folosiți email marketing-ul pentru a crește vânzările, așa că e important ca platforma pe care o alegeți să ofere integrare e-commerce. Iată și un demo pentru editare unui newsletter e-commerce cu editorul drag & drop, pentru cei interesați:
Automatizări
Tot în categoria “să ne facem viața mai ușoară” sunt și automatizările. Dacă nu ați aflat deja, automatizarea este un trend și un buzz word în 2020. Pe scurt, înseamnă să creăm procese automate bazate pe comportamentul clienților, care să-i ghideze în următorii pași din procesul de cumpărare, în timp ce noi ne concentrăm pe chestii mai creative.
În email marketing pot fi făcute diverse automatizări, care să te ajute să stabilești sau să cimentezi relația cu clienții. Un exemplu simplu este să trimiți un email de follow-up după abonare, cu un mesaj de mulțumire/informare sau cu linkuri către diferite resurse. De asemenea, îi poți contacta pe cei care au deschis un email sau au dat click pe un link. Poate ți-ai dat seama că sunt interesați de un produs și vrei să le faci o ofertă personalizată sau să le amintești că e la preț redus pentru o perioadă limitată.
Ideile de automatizare sunt multe și pot fi mai simple sau complexe, în funcție de audiența ta și de cât de sofisticat e procesul de vânzare. Ce te interesează este ca tool-ul de email marketing pe care îl folosești să îți dea opțiunea să faci automatizări.
Iar NewsMan face asta. Procesul e destul de simplu: mergi în meniul Automatizări, alegi tipul de automatizare și poți adăuga diferite condiții suplimentare. De exemplu: să primească emailul doar dacă a dat click pe un link, dacă face parte dintr-un segment din lista de abonați, dacă folosește un anumit device sau browser etc. De asemenea, poți alege diferite acțiuni: să primească un email este cea mai la îndemână variantă, însă poți opta să adaugi contactul într-un anumit segment, pentru a-l targeta în viitor, sau să modifici o proprietate a contactului.
Aș putea scrie un articol separat despre opțiunile de automatizare, așa că o să mă opresc aici. Ce trebuie să știi este că e o parte importantă din email marketing și că, indiferent ce tool folosești, e bine să explorezi opțiunile, pentru că îți permite să comunici eficient și personalizat și să creșteți șansele unor interacțiuni de succes.
Rapoarte
Nu pot încheia fără cea mai importantă parte a oricărei campanii de marketing: să măsurăm rezultatele. Dacă nu știm ce merge și ce nu, cum putem îmbunătăți?
Avem aici rapoarte de bază, suficiente să îți dea o imagine clară asupra comportamentului abonaților.
De asemenea, poți vedea și rezultatele pentru fiecare campanie, dacă mergi în lista de newslettere și dai click pe unul anume.
Important e să nu ignori aceste date. Dacă cineva ți-a dat adresa de email, și-a pus încrederea în tine că nu-i vei popula inboxul (și așa aglomerat) cu comunicări irelevante. Așa că urmărește rata de deschidere și de click – dacă sunt prea mici sau în scădere, înseamnă că trebuie schimbat ceva. Dezabonări vor exista mereu, dar dacă rata este în creștere, e din nou un semnal de alarmă. Dacă numărul de abonați nu crește, înseamnă să trebuie să lucrezi la partea de achiziție. Sunt lucruri simple pe care le poți observa, care te vor ajuta să îmbunătățești eforturile de marketing. Trebuie doar să folosești cifrele pe care le ai la dispoziție.
Și că tot am menționat încrederea, ai grijă la GDPR. Până să te prindă autoritățile, ține cont că oamenii sunt conștienți de drepturile lor și mulți te vor trage la răspundere dacă nu le respectați datele personale. Suntem la fel de vulnerabili cum sunt și tool-urile pe care le folosim, așa că m-am uitat peste măsurile luate de NewsMan pentru GDPR. Vă sfătuiesc să faceți la fel cu orice altă platformă de email marketing și marketing în general.
NewsMan, cu bune și rele
Pentru cei care nu au răbdare să citească tot articolul, câteva concluzii.
Cele bune:
- NewsMan e un tool solid care oferă cam tot ce găsești și la alte tool-uri de email marketing, ba chiar și în plus. Nu am intrat în toate în articol pentru că ar fi ieșit un roman, dar asta spune ceva: nu e un tool simplist. Poți trimite un simplu newsletter, dar, dacă vrei, poți face și lucruri mai complexe: automatizări, remarketing, creare de formulare etc. Pe pagina lor de Caracteristici sau Prețuri poți să vezi cele mai importante funcții ale platformei de email marketing.
- Mi-a plăcut galeria mare de templates unde găsești ceva pentru fiecare ocazie. E o scurtătură utilă pentru cei care se grăbesc să facă o campanie sau pur și simplu n-au abilități de design.
- Personal, prefer să fac emailurile de la zero, așa că m-a interesat mai mult editorul de email. E ușor de folosit, cu drag&drop și elemente de content care te ajută să faci rapid cam orice vrei, de la simplu la complex.
- Integrarea e-commerce, care te lasă să adaugi orice produs cu drag & drop, mi se pare că răspunde nevoilor multor marketeri, precum și așteptărilor clienților să aibă o experiență de cumpărare cât mai eficientă.
- Am găsit opțiuni de care nu știam, dar pe care le-aș folosi, cum ar fi să trimit newsletterul la ora la care utilizatorul deschide cel mai des emailul.
- NewsMan e gratuit până la 1.000 de abonați și 5.000 de emailuri. Din experiență, nu e ușor să ajungi acolo pe căi legitime. Așa că poți testa în voie, deși îți doresc să depășești pragul și să fii nevoit să plătești! 🙂
Cele mai puțin bune:
- Pașii de creare a contului, deși parcurși destul de rapid, mi s-au părut puțin greoi, dar înțeleg că sunt măsuri de protecție a contului și a datelor personale din el.
- M-am împiedicat în procesul efectiv de trimitere a newsletterului. Mi s-au părut prea mulți pași de confirmare, unii neclari. A funcționat până la urmă, dar cred că ar merge simplificat și clarificat.
- La partea de rapoarte, mi-ar fi plăcut un overview, fără să fiu nevoită să intru pe pagini separate pentru rapoarte diferite. Ar fi mai ușor de vizualizat cu mai puține clickuri. La campanii individuale, ai toate datele pe aceeași pagină.
Dacă ești în căutarea unei platforme de email marketing, fie că ești la început sau vrei să faci o schimbare, merită să testezi NewsMan. Îți vei da seama rapid dacă ți se potrivește sau nu.
Gata, spor la treabă! 🙂
Nu explici nimic clar. Sunt chestii esentiale pe care le tratezi evaziv si nu se intelege nimic clar ! E simplu pe dracu !
Bună! Articolul nu e un tutorial detaliat, ci o trecere în revistă a ce mi s-a părut mai important din produsul ăsta. Dacă ai nelămuriri specifice, poți întreba clar sau poți apela la cei de la Newsman, sunt sigură că ajută cu plăcere.