Am comandat recent un suport magnetic pentru telefon. L-am ales rapid dintre multe variante pentru că avea review-uri multe și detaliate. Am și uitat că l-am luat, până într-o dimineață când am primit un SMS. Cineva de la firma de la care comandasem mă întreba dacă sunt mulțumită de produs și mă îndemna să las un review.
Am fost surprinsă. În afară de mesaje automate prin care sunt anunțată că va fi livrată o comandă sau că a fost emisă o factură, rar primesc ceva mai personal. Sigur, și SMS-ul în cauză era trimis automat, dar era semnat de cineva, personalizat (cu numele meu și produsul comandat) și avea un text prietenos, care nu părea scris de un robot. Nu-mi cerea mare lucru: să-mi spun părerea despre suport. Aveam și un link la dispoziție. Așa mi-am explicat de ce produsul avea atâtea review-uri comparativ cu celelalte din categoria lui.
Nu la mult timp după întâmplarea asta, am vorbit cu cei de la platforma de email marketing NewsMAN, care le propun clienților să combine campaniile de email cu cele de SMS marketing. Dacă nu aș fi primit SMS-ul ăla, probabil aș fi zis “Ha? Cine mai folosește SMS?”. Și câți îl folosesc în mod eficient? Judecând după inbox-ul din telefonul meu, destul de puțini.
De ce SMS marketing are sens
Ce faci când primești un SMS? Eu îl deschid imediat sau cu prima ocazie, probabil câteva minute mai târziu, chiar dacă sunt în vacanță sau ocupată. Nu fac asta cu nici un alt canal de comunicare – decât dacă aștept un email important, să zicem. Iar studiile confirmă asta: SMS-urile au o rată de deschidere de 98% și o rată de răspuns de 45%, sunt citite, în medie, în 90 de secunde, iar cei mai mulți respondenți par deschiși să primească oferte prin SMS (sursa).
Marketerii sunt mereu în căutarea unor noi moduri de comunicare și promovare a produselor. Deși e cool și important să facem story-uri și să intrăm pe cele mai în vogă rețele de socializare, realitatea e că de multe ori alergăm după reach și vanity metrics, cu rezultate puține sau incerte. În condițiile astea, ar trebui să nu uităm de good ol’ SMS marketing, mai ales că poate fi folosit pentru a crește impactul altor tipuri de campanii, cum ar fi cele de newsletter.
Cum să folosești SMS marketing cu folos
Spuneam mai sus că nu mulți folosesc SMS marketing eficient. Ce înseamnă ‘eficient’? Ca orice alt tip de comunicare, un SMS este eficient dacă își atinge scopul: să fie citit și să convingă destinatarul să facă o acțiune. Ce nu trebuie să facă un SMS: să fie trimis fără permisiunea destinatarului sau să fie repetitiv, enervant și irelevant.
Să zicem că ai o listă de numere de telefon și ai acordul persoanelor respective să le trimiți comunicări de marketing (asigură-te că platforma pe care o folosești să trimiți campanii de SMS în masă te ajută să respecți normele GDPR). Care este pasul următor? Cu siguranță nu trebuie să le trimiți mesaje de fiecare dată când ai o campanie sau o ofertă. Poți face asta, dar riști ca mesajele să fie percepute ca spam. Ce poți face în schimb?
- Segmentează lista de contacte. Folosește datele pe care le ai la dispoziție despre clienți (cum ar fi sexul, vârsta, localitatea, comportamente din campanii precedente) pentru a împărți lista în segmente cărora le poți trimite în viitor mesaje personalizate.
- Personalizează mesajele trimise. Pentru fiecare segment de mai sus, gândește un mesaj potrivit, care îi vorbește direct. De asemenea, folosește câmpuri predefinite precum numele persoanei sau produsul comandat, așa cum a făcut firma despre care povesteam la începutul articolului, pentru a face SMS-ul cât mai relevant.
- Scrie texte clare și la obiect. Pe lângă faptul că SMS-ul are o limitare de caractere intrinsecă, gândește-te că oamenii au anumite așteptări. Vor mesaje concise. Folosește fraze scurte, care comunică un singur lucru.
- Alege SMS-ul grafic, pentru mai mult impact. Un SMS vizual are, pe lângă text, o imagine care face informația mai ușor de vizualizat. De asemenea, poți folosi imaginea pentru a transmite mai multă informație, într-un mod atractiv, fără a încărca textul. Asigură-te că folosești imagini calitative, cu un design profesionist, care scot mesajul în evidență.
- Include un call to action. Vrei să inviți clienții pe website? Vrei să-ți lase un review? Sau să profite de un cod de reducere? Spune asta clar la finalul mesajului. Lasă și un link pentru o experiență facilă de navigare.
- Trimite SMS-uri în momentele cheie ale campaniei de marketing. Nu te baza pe SMS să facă toată treaba de promovare. Pentru eficiență maximă, folosește SMS-ul așa cum folosești un condiment în mâncare: nu duce greul, dar îi dă gustul irezistibil.
Combină SMS și email marketing
Nu poți trimite informație detaliată într-un SMS, la fel cum trebuie să eviți să fii repetitiv. Oamenii sunt deranjați de prea multe mesaje de la aceeași companie. Pentru a beneficia de eficiența SMS-ului fără a fi enervant, îți sugerez ceea ce menționam și la începutul articolului: să combini SMS și email marketing.
Să zicem că pregătești o campanie de reduceri la finalul verii și vrei să atragi cât mai mulți clienți în magazinul tău online. Folosește newsletterul pentru a anunța începutul campaniei. În prima zi cu oferte, poți trimite un newsletter eCommerce, ca cel de mai jos, care include efectiv produsele, cu prețurile întregi și reduse, buton de comandă și alte detalii care înlesnesc experiența de vânzare.
Odată campania lansată, trimite un SMS prin care le amintești clienților de reduceri. Poți include un extra cod de reducere sau poți folosi elemente care creează urgență și raritate (cantitate limitată, timp limitat), pentru a motiva oamenii să acționeze.
Pentru cei care au abandonat coșul de cumpărături, poți folosi o combinație de newsletter și SMS pentru a-i convinge să finalizeze comanda.
După finalul campaniei, apelează din nou la SMS pentru a cere un review sau pentru a trimite un voucher celor care au cumpărat. Aici poți folosi segmentarea listei pentru a trimite un SMS clienților, în funcție de ce au făcut în campanie: cei care au dat click în newsletter primesc un mesaj, cei care nu au dat click alt mesaj, cei care au cumpărat de peste 300 de lei primesc un tip de voucher, cei care au cumpărat de mai puțin de 300 de lei un alt voucher etc. Poți pune ce condiții îți dorești pentru a maximiza rezultatele.
Partea frumoasă e că NewsMAN te lasă să automatizezi mare parte din proces și îți pune la dispoziție toate rezultatele într-un singur loc. Ca marketer care s-a chinuit de multe ori să integreze tool-uri diferite și să analizeze rezultatele din mai multe surse, mă bucur oricând găsesc o platformă care-mi face viața mai ușoară. Am mai povestit despre NewsMAN în trecut și recomand platforma în continuare, mai ales dacă vrei să crești eficiența campaniilor de email marketing cu SMS-uri simple sau vizuale.