Organizezi o conferință? Un târg de Crăciun? Deschizi un restaurant? Ai nevoie de social media să atragi participanți. Pentru că un eveniment fără oameni e ca sarea fără bucate. Ce rost mai are?
Bazarul fără mușterii
Prin primăvară, am făcut ordine în dulap. Au rezultat câteva sacoșe de lucruri bune, pe care nu le purtam. Ce să fac cu ele? Am dat din întâmplare peste un bazar cu haine și alte lucruri de vânzare, unde putea participa oricine contra unei taxe. Evenimentul era organizat la subsolul Have a Cigar, într-o sâmbătă. M-am înscris, cu gândul să dau lucrurile cât mai ieftin, să fie bine pentru toată lumea. Mi s-a părut că erau cam puțini participanți pe Facebook, dar am zis că barul e cunoscut și știu ei organizatorii ce fac.
Sau nu. Ziua a fost mohorâtă, deci nu a ieșit lumea la cafele. De eveniment știau doar prietenii participanților și câțiva rătăciți. După ore de stat într-un subsol plin de haine, dar gol de oamenii, cei 10-15 bazariști și-au pus lucrurile înapoi în sacoșe, au plătit taxa și au plecat în pierdere. Nu venise nimeni să se îmbogățească, dar nici să stea degeaba uitându-se unii la alții.
Organizatorilor le-a “părut rău că n-a ieșit mai bine.” La ceva timp după m-au invitat la o altă ediție. Nu, mulțumesc. A fost doar vina lor? Cu vremea nu aveau ce face, dar cu evenimentul clar puteau face mai multe. Cum ar fi ce?
Creează evenimentul pe Facebook
Știu, e evident. Ca să promovezi, trebuie să ai ce.
- Creează evenimentul pe Facebook. Dacă nu știi cum, ai instrucțiuni aici.
- Dă-i un nume descriptiv, nu foarte lung.
- Include o descriere: cine, cum, de ce, unde, când.
- Dă detalii de preț și de cum pot fi procurate biletele sau de cum se poate face rezervare, dacă e necesar. Dacă e intrare liberă, spune clar.
- Adaugă și alte persoane implicate în organizare ca gazde.
- Invită oamenii din lista ta care ar fi interesați.
Anunță-l și pe alte rețele de socializare
Ai cont de Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat? Dă un link și o recomandare de participare și acolo. Roagă-i pe cei din rețeaua ta să dea mai departe.
Folosește imagini și video frumoase și relevante
Lucrează cu un fotograf pentru a face câteva poze locației, materialelor promoționale, participanților etc. Folosește poze de calitate în promovarea evenimentului.
Dacă ai vorbitori, cere-le poze care îi reprezintă. Dacă ai parteneriat pentru cafea, băuturi și mâncare, pune niște imagini apetisante. Pregătești sacoșe cu bunătăți? Ai făcut un aranjament floral special? Toate aceste detalii pot fi fotografii care atrag publicul.
Nu pune o imagine la început și gata. Fă poze periodic și ține-i pe participanți la curent cu pregătirile.
Pune lumea la treabă
Nu e suficient să distribui tu evenimentul de mai multe ori. E aceeași audiență care vede de mai multe ori același mesaj. Trebuie să faci tot posibilul să crești reach-ul, iar pentru asta ai nevoie de o rețea de oameni care să împrăștie vestea.
Social media are la bază comunicarea între cunoscuți. Iar recomandările de la prieteni sunt printre cele mai convingătoare lucruri din lumea asta. Așa că îndeamnă-i pe toți implicați în eveniment să fie ambasadorii lui:
- angajați
- speakeri, expozanți, autori etc.
- parteneri (catering, fotograf, design interior etc.)
- sponsori
- rețeaua proprie de cunoscuți
- participanți
Fiecare persoană implicată e pe cel puțin o rețea de socializare și are sute de conexiuni. Partenerii au rețelele proprii de fani. Împreună, cei implicați pot duce vestea la mii și zeci de mii de oameni.
Îndeamnă-i să dea share la eveniment și la poze. De asemenea, o notă personală adăugată share-ului face mult. De exemplu:
Un eveniment care merită
Am fost anul trecut și mi-a plăcut.
Cine mai vine?
Recomand tuturor celor interesați de public speaking.
Săptămâna viitoare facem poze la un târg de Crăciun cu adevărat special.
Apelează la bloggeri, influenceri și parteneri media
Caută oameni influenți în social media care te pot ajuta cu promovarea evenimentului. Cum ajungi la ei? Pe unii poate îi cunoști deja sau știi pe cineva care știe pe cineva. Pe alții poți pur și simplu să-i contactezi cu o propunere de parteneriat. Îndreaptă-te în special către cei care au tangență cu profilul evenimentului. De asemenea, nu te aștepta să te promoveze doar pentru că le ceri asta. Oferă-le ceva la schimb: participare gratuită, plată, promovare în cadrul evenimentului sau alte beneficii.
Invită-i să participe fie că te promovează, fie că nu. Să ai în sală oameni activi și influenți în social media te ajută să creezi buzz în jurul evenimentului în ziua respectivă și după.
Alege un hashtag bun
Anul trecut, TEDxBucharest a avut #interconnectedxbucharest. Un joc drăguț de cuvinte, dar nepotrivit ca hashtag: 1) e lung, greu de reținut și tastat, 2) mănâncă prea mult din limita de 140 de caractere de pe Twitter. #aheadoftime de anul ăsta a fost o alegere mai reușită.
Un hashtag bun e ușor de reținut, scris și relevant pentru eveniment. Poți folosi numele evenimentului dacă e unul scurt (#webstock16), tema (#aheadoftime), un acronim (#cmbuc pentru Creative Mornings Bucharest) sau orice altceva e relevant și se pretează ca #. E important să nu fie prea generic (#socialmedia) sau prea criptic.
Înainte să-l lansezi în lume, verifică: dacă a mai fost folosit, dacă are conotații negative, dacă e ușor de înțeles și reținut.
Pune hashtagul pe materialele promoționale, anunță-l, folosește-l și încurajează lumea să se alăture conversației.
Nu toate evenimentele au nevoie de hashtag. El se pretează în special celor de tip conferință, unde există material pentru conversații online de-a lungul zilei.
Fă și promovare plătită
Îți place sau nu, de multe ori e nevoie să faci și promovare plătită în social media pentru a aduna cât mai mulți oameni.
- Stabilește un buget.
- Definește audiența pe care ți-o dorești la eveniment.
- Începe promovarea cu 2-3 săptămâni înainte, pentru a da suficient timp mulțimii să se adune.
Revenind la povestea cu bazarul, dacă organizatorii ar fi sacrificat taxa de la 2-3 expozanți pentru promovare, probabil ar fi reușit să adune mai multă lume. Da, ar fi cheltuit niște bani și ar fi ieșit cu o sumă mai mică în ziua respectivă, dar câștigau clienți mulțumiți.
Lucrează cu cineva care se pricepe
Nu toată lumea se pricepe la promovare în social media. Dar există specialiști. Dacă bugetul îți permite, lucrează cu o agenție sau un freelancer care înțelege cu ce se mănâncă rețelele de socializare și care are idei creative de promovare. Dai un ban, dar iese treaba, iar tu nu trebuie să-ți bați capul și cu asta.
Nu te baza doar pe rețelele de socializare
Chiar dacă ajungi la un număr măricel de invitați pe Facebook, nu toți vor apărea la eveniment. Nu te opri din promovat chiar dacă ți se pare că ai ajuns la ce ți-ai propus. E bine să-ți asiguri un plus de participanți.
Și nu promova doar online, ci și offline.
Evenimentul nu se termină când se termină
Pune poze, mulțumește participanților, scrie despre cum a fost. Continuă să interacționezi cu cei care au fost și n-au fost (dar poate vin data viitoare). Construiește o comunitate care te va ajuta să ai și mai mulți ambasadori pentru orice îți trece prin cap să organizezi.
Vrei mai multe sfaturi de comunicare și promovare? Abonează-te și primești lunar cele mai noi și interesante articole.