SUCCES. Sau cum să transmiți idei “cu lipici”

comunicare

Știți expresia “îți intră pe-o ureche și-ți iese pe alta”? Cam așa e cu mare parte din mesajele cu care suntem bombardați zilnic. E gălăgie mare și nu poți să fii atent la tot și la toate. Dar în zumzetul ăsta general, vrem totuși să comunicăm. Dacă ai o afacere, vrei să vorbești cu clienții tăi. Când ai o întâlnire sau prezentare, vrei să nu-ți bați gura degeaba. Iar de la vrut la făcut e cale lungă.

Ca să facem calea mai scurtă, vreau să vă zic azi de o carte pe care am citit-o recent: Made to Stick de Dan și Chip Heath. Frații Heath vorbesc despre ideile “cu lipici”, adică alea care-ți intră pe-o ureche și rămân acolo. După studii, analize și decantări, ei au ajuns la o formulă pe care o putem folosi să ne facem mesajele mai sticky. E drept, nu există formule magice pentru nimic. Dar sunt niște elemente care te pot face mai convingător și memorabil. Iacătă-le:

Simplitate. Identifică esența mesajului și transmite-o într-un mod cât mai simplu posibil (atenție, nu simplist). Cu cât ești mai împrăștiat în ce spui, cu atât nu o să te înțeleagă nimeni. Când reușești să te concentrezi pe o singură idee importantă, ai șanse mai mari să te faci auzit. Gândește-te la proverbe: idei puternice, exprimate concentrat și foarte simplu, care transced generații și culturi – fără vreun buget de promovare sau campanie de publicitate. “Nu da cioara din mână pe…”

Uimire. Ne enervează filmele previzibile și nu ne place dacă Spoiler alert! aflăm ce se întâmplă în episodul următor din Game of Thrones. Vrem să fim uimiți și putem folosi asta în comunicare în avantajul nostru. Un element de surpriză scoate oamenii din dormit în scaun și le crește nivelul de atenție.

Folosește o informație mai neobișnuită sau greu de crezut (dar adevărată), un slide neconvențional sau o rupere de ritm în discurs să scapi de monotonie. Cum ar fi că în New York există o persoană misterioasă numită Zardulu care antrenează armate de șobolani. Sau ceva mai puțin ciudat.

Concretitudine. A, ce cuvânt ciudat. Adică să fii concret vs. abstract. Să folosești cuvinte ușor de înțeles și perceput. S-au făcut studii (evident) și s-a observat că dacă le dai oamenilor un set de cuvinte să și-l amintească, rețin mult mai ușor avocado sau bicicletă, decât justiție sau personalitate. Motivul e simplu: pentru primele ai o reprezentare concretă, clară. Pe cele abstracte le înțelegi, însă nu le vezi cu ochiul minții, deci le uiți mai repede. Dacă în loc de „inovație continuă în tehnologie centrată pe nevoile utilizatorilor” poți spune „cu noi ai semnal și în vârful muntelui și în beciul bunicii”, go for it.

Credibilitate. În lipsă de alte idei, îmbracă un halat alb. Oamenii au încredere în persoanele îmbrăcate în halat alb – true story. Credibilitatea poate veni din mai multe surse: o personă cu o anumită funcție, cu expertiză științifică sau cu experiență. Credibilitatea vine și din natura mesajului. Detaliile exacte (mincinoșii se pierd dacă-i iei la bani mărunți), datele, statisticile, toate pot face mesajul mai credibil.

Emoție. Când oamenii sunt emoționați, sunt mai predispuși să acționeze. De exemplu, studii pe ce-i face pe oameni mai caritabili arată că dacă le ceri să dea bani pentru copiii din satul X care au nevoie de mâncare, vor contribui cu mai puțin decât dacă le spui povestea Mariei, fetița flămândă din satul X, eventual și cu poze. Deși să contribui la o cauza întreagă are, teoretic, un impact mai mare, poveștile concrete stârnesc mai multă emoție și au un efect mai puternic.

Story. Poveștile ne fascinează, ne captivează și le ținem minte. Folosește exemple din experiență, profesională sau personală, atunci când comunici. Oamenii vor empatiza și vor înțege mult mai ușor mesajul printr-o poveste decât printr-o explicație abstractă. Avem cu toții tolbe de povești valoroase, trebuie doar să ne dăm seama de asta și să învățăm să le folosim.

Iată, avem deci SUCCES: simplitate, uimire, concretitudine, credibilitate, emoție, story. Pam-pam! Nu poți întotdeauna să le ai pe toate, dar dacă bifezi 2-3 elemente, ai șanse să te faci auzit și înțeles mult mai bine.

Asta e așa, pe scurt. Pentru explicații detaliate și exemple, vă recomand să citiți Made to Stick. E o lecție bună de comunicare pentru oricine și o lectură plăcută.

2 thoughts on “SUCCES. Sau cum să transmiți idei “cu lipici”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *