Facebook marketing a căpătat mult teren în ultimii ani datorită numărului mare de utilizatori de pe rețeaua de socializare. Acolo găsești cam orice grup țintă îți dorești, indiferent de vârstă, sex, locație, educație etc. Prin intermediul Facebook, afacerile intră în vorbă cu clienții, interacționează cu ei și construiesc comunități. Toate astea pot avea un efect pozitiv asupra popularității unui brand și asupra vânzărilor. Însă lucrurile nu (mai) sunt atât de simple.
Dacă acum câțiva ani, o afacere își făcea pagină de Facebook, aduna multe likeuri și apoi comunica fără probleme cu fanii, astăzi ne uităm cu jind la reachul de demult.
Reach organic
Reach (impact la Facebook în limba română) este un termen de bază în Facebook marketing și se aplică doar la pagini, nu și la profiluri personale. Reachul organic se referă la câți oameni au văzut postarea paginii tale (fie ea poză, text, link, video) în mod natural, prin algoritmii rețelei de socializare.
Imaginează-ți că ții un discurs în fața unei audiențe de 100 de oameni. Reachul organic e câți oameni te aud. Într-o sală, te-ar auzi cam toată lumea. Pe Facebook, te aud doar câțiva. E ca și cum ai vorbi foarte încet, fără microfon. Dacă vrei să crești volumul, trebuie să plătești.
Postările de Facebook ajung automat pe timelineul unui procent mic din fanii unei pagini. Facebook a scăzut reachul dramatic în ultimii ani. Dacă prin 2012-2013, până la 50-60% din fanii unei pagini vedeau postările, acum reachul organic nu mai trece de câteva procente. De multe ori este doar 1 sau 2%.
Explicația dată de Facebook este că, în condițiile în care tot mai mulți postează pe rețeaua de socializare, este imposibil ca utilizatorii să vadă tot. Algoritmii intervin să aleagă ce este mai relevant pentru fiecare, în funcție de interese și istoricul activității pe Facebook. Deci totul e pentru binele utilizatorului.
Explicația neoficială și ceva mai logică este că trebuie să facă și Facebook bani din ceva (și face foarte, foarte mulți).
Cifra de sub postare reprezintă reachul organic.
Reach plătit
Reachul plătit se referă la câți oameni văd o postare sau reclamă ca urmare a promovării contra cost.
Dacă reachul organic se aplică doar la postările unei pagini, reachul plătit se poate referi atât la postări cât și la diverse alte reclame pe care le poți face pe Facebook. De exemplu, poți promova toată pagina (pentru like-uri). Îți poți promova websiteul sau butonul de Contact de pe pagină. Facebook a lucrat mult la platforma de reclame și utilizatorii au multe tipuri de promovări plătite pe care le pot face.
Aici avem o postare care a fost promovată și putem vedea, diferențiat, reachul organic și cel plătit.
Administratorii paginilor de Facebook își doresc să ajungă la cât mai mulți oameni fără să plătească, iar un conținut valoros, cu care utilizatorii interacționează, poate crește reachul organic. Postările cu multe likeuri și comentarii vor avea un reach organic mai mare, și asta pentru că activitatea utilizatorilor este vizibilă în rețelele lor. De exemplu, dacă eu comentez la o postare, o parte din prietenii mei vor vedea asta. Astfel, automat, reachul organic crește. Dar, chiar și așa, nu te aștepta la rezultate spectaculoase fără promovare plătită.
Mai multe despre cum poți face promovări plătite pe Facebook, tipuri de promovări și costuri, în următoarele articole. Dacă vrei să fii la curent cu noutăți-le, abonează-te și primește pe email cele mai interesante articole.
5 thoughts on “Facebook marketing: reach organic vs. plătit”