În ziua de azi, orice campanie de promovare are nevoie de social media. Unele campanii online sunt gândite exclusiv în social media. Explicația e simplă: acolo sunt oamenii. Tot mai multe persoane la nivel global, dar și în România, au acces la internet și, implicit, la rețelele de socializare. Iar pentru mulți internetul e sinonim cu Facebook, Youtube sau Whatsapp.
Nu mai puțin de 8,5 milioane de români (42% din populație) au cont pe Facebook, potrivit facebrands.ro. Dacă acum 5-10 ani doar tinerii foloseau social media, azi utilizarea s-a extins la toate grupele de vârstă. Evident, fiecare grup are un comportament online diferit și folosește alte rețele. Acum, când părinții și bunicii abia descoperă Facebook, adolescenții se mută pe Snapchat.
Utilizatori Facebook în România
Dacă vrei să-ți promovezi afacerea, organizația, produsul sau evenimentul, trebuie să știi să construiești o campanie de social media. Fiecare rețea de socializare are regulile proprii și există bune practici specifice, dar, în esență, crearea unei campanii trebuie să treacă prin următorii cinci pași.
1. Stabilește obiectivul campaniei.
Ce anume vrei să obții? Obiectivul trebuie să fie specific, măsurabil, realizabil și definit pe o perioadă de timp. Diferența dintre promovarea zilnică pe social media și o campanie este că aceasta din urmă este un efort susținut, pe termen limitat, care urmărește îndeplinirea unui scop.
“Vreau mai mulți fani pe Facebook” nu e un obiectiv bun. “Vreau 3.000 de fani noi pe Facebook în următoarele două luni” este un obiectiv care îți dă o idee clară despre ce ai de făcut.
De asemenea, întreabă-te de ce ai setat un anumit obiectiv. De ce vrei mai mulți fani pe Facebook? Dacă vrei ca acești fani să intre pe site, atunci mai bine îți pui un obiectiv legat de creșterea traficului pe site. Fii atent ca obiectivul să fie legat de scopul tău final, pentru ca eforturile să fie îndreptate spre ce contează.
2. Definește audiența.
Un pas deseori ignorat, dar unul dintre cei mai importanți, este să restrângi audiența de la “toată lumea” la cine te interesează (și este interesat de ce ai tu de oferit). Cine e în grupul tău țintă? Femei, bărbați sau ambele? Ce vârstă au? Ce educație, venit, statut social? Pe ce rețele de socializare își petrec timpul?
Rețelele de socializare îți permit să-ți definești grupul țintă în detaliu. Toate informațiile personale pe care fiecare le dă la înregistrare și pe parcursul utilizării Facebook & co sunt stocate și sunt puse la dispoziția celor care fac promovare plătită. Astfel, cu cât știi mai clar cine e clientul tău, cu atât ai mai multe șanse să-ți folosești bine bugetul de promovare.
De exemplu, dacă ești fotograf de nuntă, poți alege ca reclama ta să fie văzută doar de femeile de 27-35 de ani din București, care sunt într-o relație sau logodite și care au la interese pagini conexe (restaurante, organizatori de nunți, florării etc.). Tu alegi cât de general sau specific este grupul căruia te adresezi. Dar, pentru asta, trebuie să știi cine te interesează.
Citește și Ce este buyer persona și cum te ajută în promovarea afacerii?
3. Formulează mesajul.
Mesajul campaniei este esența a ceea ce vrei să comunici audienței selectate la pasul anterior. De ce să-ți dea like la pagină? Ce avantaj are dacă alege produsul tău? Ce găsește la tine pe website care îl ajută?
Mesajul campaniei poate lua forma unui slogan.
Studiile arată că oamenii nu înțeleg și nu rețin ideile imediat. Trebuie să fie expuși de mai multe ori la același mesaj pentru a-l percepe cu adevărat. De aceea vedem reclame la televizor până ne plictisim de ele. Mai ales într-un mediu inundat de informație cum e cel online, e important să ai un mesaj coerent și consecvent. O idee care se repeta și care, în final, devine asociată imaginii și afacerii tale.
4. Gândește strategia de promovare.
- Pe ce rețele de socializare vei promova mesajul?
- Unde? Pe pagina proprie? Prin parteneri? Pe grupuri?
- Cu ce frecvență, în ce zile și la ce ore?
- Ce fel de conținut vei folosi în postări? Text, foto, video?
- Ai resursele (buget, oameni) să creeze conținutul dorit?
- Cine e responsabil de implementarea campaniei? Sunt mai multe persoane implicate? Dacă da, cine face ce?
- Faci și promovare plătită? Dacă da, ce buget ai și cum vrei să-l folosești?
- Trebuie să aliniezi campania de social media altor eforturi de promovare online sau offline?
- Când începe și când se încheie campania?
Dacă ai urmat primii trei pași, multe din răspunsurile la aceste întrebări vor fi deja evidente. În formularea strategiei, nu te lăsa furat de peisaj. Fă alegeri care te ajută să-ți îndeplinești obiectivul.
5. Implementează campania.
Cu planul făcut, execuția va fi destul de simplă. Apar, bineînțeles, și situații neprevăzute, costuri mai mari, un impact mai mic decât cel prevăzut. E firesc în orice campanie ca lucrurile să nu meargă ca un ceas elvețian. De aceea, e bine să urmărești îndeaproape evoluția campaniei. Mai ajustează promovarea, mai schimbă pe ici, pe colo, dacă vezi că ceva nu merge.
Și nu uita că social media este un mediu unde lumea comunică și așteaptă comunicare în timp real. Fii pregătit să răspunzi la comentarii (chair și la cele acide), să reacționezi repede și să-ți păstrezi comunitatea de fani mulțumită.
La final, analizează rezultatele și învață din ce s-a întâmplat. Campaniile în social media (și online, în general) sunt o activitate relativ nouă. De multe ori, e pe bază de încercare. Mai ales că fiecare are de-a face cu propriul public țintă, iar ce funcționează pentru tine poate să nu funcționeze pentru mine. De aceea, e bine să nu te bazezi doar pe sfaturi din afară, ci să observi ce merge efectiv pentru afacerea ta.
În articolele viitoare, vom intra în detalii legate de fiecare pas și vom prezenta și bune practici pentru anumite rețele de socializare. Dacă vrei să primești lunar pe email sfaturi de promovare și comunicare, abonează-te (te așteaptă și un mic cadou 🙂 ).
One thought on “5 pași cheie pentru o campanie de promovare în social media”