În viața fiecărui antreprenor, vine momentul când trebuie să vorbească cu investitori pentru a obține finanțare pentru afacerea sa. Recent, l-am ascultat pe Dragoș Nicolaescu, Business Angel cu peste 20 de ani de experiență, vorbindu-le participanților de la Noua generație de antreprenori despre ce așteptări au investitorii de la cei care vin la ei cu idei de business. Iată mai jos câteva dintre punctele principale atinse de Dragoș.
În primul rând, antreprenorii trebuie să meargă la investitori pregătiți. Pare evident, dar nu sunt puține poveștile (spuse de ambele părți ale baricadei) cu ocazii pierdute pentru că oamenii s-au dus să ceară finanțare fără să-și organizeze ideile sau materialele de prezentare. Sau fără măcar să știe ce vor.
Ce înseamnă pregătirea? Înseamnă că trebuie să te informezi și să înveți tot ce ține de afacerea ta, piața pe care intri, clienți potențiali, competiție etc. Mai înseamnă și validarea ideii înainte să mergi la investitor. Poți face asta cu un MVP (Minimum Viable Product) pe care să-l testezi prin diferite metode. Ar cumpăra ce ai de oferit măcar familia, prietenii și cunoștințele tale? Dacă faci o campanie de crowdfunding, ai un răspuns favorabil? Aceștia sunt pașii minimi pe care trebuie să-i faci înainte să-i ceri altuia să-ți oferea încrederea și banii.
În al doilea rând, trebuie să știi cum să pregătești un pitch deck și cum să prezinți.
Dragoș Nicolaescu a oferit structura pe care se așteaptă să o vadă la o prezentare bine pregătită:
- Rezumat: două-trei propoziții în care îți expui, pe scurt, argumentul.
- Problema: ce nevoie din piață rezolvă ideea/afacerea ta?
- Soluția ta: cum rezolvi acea problemă?
- Dovada că ce zici e real: cum ai testat ideea?
- Total addressable market: care e potențialul de venit obținut din vânzarea produsului tău?
- Planul de business
- Ehipa: cu poze și câteva cuvinte despre fiecare.
- Cererea de finanțare: cât ceri și ce capital/acțiuni ești dispus să oferi?
Includerea acestor informații precum și maniera de prezentare contează. Veți spune, poate, că ideea de afacere ar trebui să conteze mai mult. Sigur. Dar oameni suntem. Impresia pe care o faci, de la cum ești îmbrăcat, cum vorbești și cât de pregătit ești, toate contează. O idee bună care nu e pusă în aplicare rămâne doar o idee bună. Iar la partea cu punerea în aplicare intervin abilitatea antreprenorului de a vinde, de a obține finanțare, de a face networking, de a ține o prezentare convingătoare etc. Și dacă toate lucrurile astea îți dau fiori și ai prefera să nu le faci, dar îți dorești, totuși, să pornești o afacere, un partener care să se ocupe de partea de promovare și vânzare poate fi soluția – zic cei cu experiență în domeniu.
Dacă vrei să cunoști antreprenori cu experiență și să le pui întrebările care te macină, îți recomand evenimentele Noua generație de antreprenori, care au loc lunar. Sunt o șansă bună de învățare și de socializare cu oameni din mediul de afaceri autohton.