Schimbările Facebook înseamnă o revenire la normal

Facebook

Acum câțiva ani lucram la un site de știri. Și viața site-ului, perfuzia care-l ținea hidratat, corsetul care-i servea drept coloană vertebrală și singura sursă de trafic era Facebook. Și când Facebook sughița, după vreo masă mai copioasă, intra site-ul nostru într-un declin imposibil de oprit – de la mii de vizitatori la zero, în câteva minute. Nimic nu funcționa până nu-și revenea Facebook. Totul era un sistem fragil, care nu putea dura la nesfârșit. 

Mai lucrasem la site-uri de știri și pe vremea când lumea nu auzise de Facebook. Cumva, greu de zis cum, existam și supraviețuiam. Ne bucuram de poze și fără tag-uri, vorbeam cu foști colegi și fără grupuri, ieșeam în oraș și fără evenimente. Iar publisherii reușeau să aibă audiență și fără Facebook. Dar, mai ales, fără cantitatea masivă și ridicolă de clickbait de care ne bucurăm azi.

Ce s-a întâmplat?

S-a întâmplat că Facebook s-a făcut mare, le-a dat afacerilor și publisherilor un borcan cu miere gratuit, apoi pe bani și acum borcanul a secat.

„Jurnalismul care este creat pentru a fi viral, pentru a fi plăcut sau selectat de un algoritm nu este jurnalism, este marketing,” spunea un articol zilele trecute. Articolul, o picătură dintr-un val de cerneală virtuală, a apărut ca reacție la anunțul lui Mark ZuckerbergFacebook va dezavantaja postările instituțiilor media și afacerilor în News Feed-ul utilizatorilor, în favoarea update-urilor făcute de familie și prieteni.

Schimbările vin după ce Facebook a fost criticat în numeroase rânduri în ultimii ani pentru că permite distribuirea de fake news și propagandă (cum ar fi cazul în presupusa implicare a Rusiei în alegerile din SUA). Adică, dacă ai bani de publicitate, poți să le afișezi utilizatorilor ce informație vrei tu.

O altă critică este că algoritmul Facebook favorizează conținutul care deja îți place, creând faimoasele bule de informație. Oamenii au un confirmation bias, adică o tendință de a selecta informația care le confirmă ceea ce știu deja. Facebook, ca sursă primară de informare pentru mulți utilizatori, a agravat situația.

„Ca urmare a acestor schimbări, mă aștept ca lumea să petreacă mai puțin timp pe Facebook. Dar mă aștept și ca timpul petrecut pe Facebook să devină mai valoros,” spune Zuckerberg în același anunț.

Anunțul este surprinzător. În ultimii ani, Facebook a scăzut reach-ul organic drastic, forțând afacerile să bage bani frumoși în publicitate, dacă voiau ca postările lor să ajungă la utilizatori. Mai puține postări de la branduri înseamnă mai puțini bani pentru Facebook. A făcut gigantul un gest altruist? Tind să cred că nu.

Later edit: Vă recomand și acest articol care detaliază evenimentele care au dus la schimbările de strategie din cadrul Facebok – INSIDE THE TWO YEARS THAT SHOOK FACEBOOK—AND THE WORLD

Ce înseamnă schimbările anunțate de Facebook pentru afaceri?

LinkedIn, Twitter și alte platforme de social media deja au prețuri mult mai mari decât Facebook pentru publicitate. Cred că Facebook va scumpi și el publicitatea și va folosi scorul de relevanță (un scor care calculează cât de relevant este un ad pentru utilizatori) pentru a justifica felul în care selectează ce afișează. Poate scumpirea nu va surveni imediat, dar aș zice că e inevitabilă. Până la urmă, Facebook e un business.

O altă consecință va fi că afacerile vor trebui să se gândească la un model de promovare mai sustenabil. Se bate moneda pe ideea asta de ani de zile prin articole și pe la conferințele de profil: nu vă bazați doar pe Facebook pentru trafic! Degeaba. Era ușor, relativ ieftin și toată lumea o făcea. De ce să te chinui, când poți să bagi câteva sute de lei în Facebook și să zici că ai rezultate?

Cum să faci să nu mai depinzi de *platforma momentului*?

Dacă anunțul Facebook îți creează vreun disconfort, ia-l ca pe un semnal că trebuie să schimbi ceva. Lipitul cu scotch nu poate fi decât o soluție temporară. Construiește ceva durabil și nu vei mai avea emoții data viitoare cand *platforma momentului* anunță o schimbare.

  1. Construiește un brand puternic. Fii brandul numărul 1 în nișa ta. Numele la care se gândesc clienții când vine vorba de serviciile sau produsele pe care le oferi. Așa te asiguri că lumea vine la tine natural, nu pentru că trebuie să-i tragi de mânecă de fiecare dată.
  2. Oferă servicii și produse de calitate. Degeaba îi aduci la tine pe site sau în magazin dacă pleacă dezamăgiți. Dacă pleacă mulțumiți, va fi mult mai ușor să construiești o relație cu ei și să-i transformi în clienți fideli.
  3. Folosește site-ul ca bază pentru promovarea afacerii. Adaugă conținut și pe site, nu numai pe Facebook. Dacă faci publicitate undeva, trimite lumea pe site, nu pe Facebook. Odată ajunși pe site, asigură-te că au o experiență plăcută și valoroasă. Fă în așa fel încât să-ți lase adresa de email înainte să plece – o poți folosi pentru comunicări ulterioare.
  4. Diversifică mediile de comunicare și promovare: Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest, Snapchat etc. Găsește rețelele care se potrivesc tipului tău de afacere și testează mai multe variante.
  5. Oferă conținut de calitate și împrietenește-te cu Google. Un blog poate fi o sursă inepuizabilă de trafic organic. Să nu mai zic că ajută și la creșeterea credibilității + alte avantaje. Nu te gândi doar la articole. Poți crea clipuri video, infografice, studii de caz, interviuri etc.
  6. Că tot am zis de Google, optimizează-ți site-ul din punct de vedere SEO. Cu cât apari mai sus în motoarele de căutare în domeniul tău, cu atât mai multă lume va veni în mod natural la tine pe site.
  7. Folosește și Google AdWords. Google Adwords e o știință în sine, așa că poți apela cu încredere la un specialist. Sau măcar fă un curs online înainte să te apuci.
  8. Construiește o comunitate în jurul brandului, afacerii și site-ului tău. Faci asta printr-o comunicare deschisă, autentică și constantă cu clienții tăi, interacționând cu ei nu numai când vrei să le vinzi ceva. Cere-le părerea, organizează evenimente, răspunde la comentarii etc. Clienții fideli sunt cel mai bun motor de promovare pe care l-ai putea avea.
  9. Închide Facebook și ieși din casă. Fă networking, cunoaște oameni, zi-le de afacerea ta, lasă-le o carte de vizită, sponsorizează un eveniment, du-te la un târg de profil, oferă niște mostre gratuite. Sau ce funcționează pentru afacerea ta.

Nu trebuie să uităm de Facebook sau să ne enervăm pe el. Trebuie doar să fim copii cuminți și să…

Let it go

Primește pe mail noutățile de pe BlacuSens: articole relevante și episoade Zest Podcast.

plus ebookul 21 de formule pentru titluri care atrag trafic

minus bla-bla inutil.

One thought on “Schimbările Facebook înseamnă o revenire la normal

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *