Trenduri în consumul de știri: Facebook, în declin, WhatsApp, pe val

După ani buni în care Facebook și alte platforme de social media au crescut în importanță ca surse de informare, în 2017 creșterea s-a oprit sau a scăzut în multe țări. În același timp, platformele de chat, în frunte cu WhatsApp, încep să crească în popularitate pentru distribuirea și consumul de știri. Aceste trenduri au fost observate de Reuters Institute for the Study of Journalism în urma unui studiu realizat în 37 de țări, inclusiv în România.

Autorii Digital News Report 2018 spun că, pe baza observațiilor din ultimul an, există speranță în peisajul media. Multe companii se îndreaptă spre modele de business bazate pe conținut de calitate și pe abonamente pentru accesarea informației. Utilizatorii par să primească bine schimbările. Pe fondul scăderii în încredere în Facebook, oamenii folosesc platformele social media mai puțin pentru a se informa (deși gradul de utilizare total nu a scăzut), se obișnuiesc cu ideea de a plăti pentru conținut și preferă să distribuie și să primească știrile prin servicii mai sigure, precum WhatsApp.

De notat că, din 2014, WhatsApp aparține Facebook. Sunt două branduri, sub aceeași umbrelă, percepute foarte diferit în acest moment.

facebook whatsapp

Schimbările în comportamentul afacerilor și utilizatorilor, deși încurajatoare, sunt încă fragile și sporadice. Raportul arată că încrederea în instituțiile media este încă mică în multe țări. Actorii media sunt suspectați de influențe politice și de distribuirea de știri false. De cealaltă parte, afacerile sunt afectate de această lipsă de încredere, precum și de decizia Facebook de a acorda o prioritate scăzută știrilor în algoritmul său de afișare.

Câteva date din raport:

  • La nivel general, 44% dintre respondeți spun că au încredere în mass media, dintre care 51% în știrile din sursele pe care le accesează ei înșiși, 34% în știrile găsite prin motoarele de căutare și 23% în știrile pe care le văd în social media.
  • 54% dintre cei intervievați sunt îngrijorați de fenomenul știrilor false.
  • Peste 70% consideră că este responsabilitatea platformelor și companiilor media să rezolve problema știrilor false.
  • 60% dintre europeni cred că autoritățile trebuie să intervină în soluționarea problemelor legate de știri false; doar 41% dintre americani sunt de aceeași părere.
  • În medie, 27% dintre respondeți folosesc soluții de ad-blocking.

România se înscrie în trendurile generale. Deși Facebook și YouTube rămân surse principale de informare, s-a observat și la noi o creștere în popularitate a WhatsApp și Messenger pentru consumul de știri. Iată datele de utilizare pentru țara noastră:

stiri online

Branduri populare rămân Pro TV, Digi 24, Antena 1 & 3, Realitatea TV și, pentru știri online, Yahoo! News, Ziare.com și Hotnews. Raportul notează totuși că românii nu sunt loiali unui singur brand și că preferă să se informeze din surse diverse.

Contextul politic și accesul crescut la internet a creat oportunități de lansare pentru organizații media mici și independente, cum ar fi Rise Project, Recorder.ro, Decât o Revistă sau Teleleu.

stiri Romania

Trendurile observate de cei de la Reuters Institute for the Study of Journalism ridică noi provocări pentru companiile media, scrie The Guardian. Serviciile de chat nu permit monitorizarea discuțiilor, așa că devine dificil de măsurat impactul știrilor. De asemenea, nu pot fi observate și corectate eventuale dezinformări și știri false.

WhatsApp nu are (deocamdată) vreo funcție specifică de găsit sau distribuit știri. Utilizatorii pur și simplu trimit linkuri prietenilor sau grupurilor de prieteni. Companiile media caută deja soluții pentru a profita de WhatsApp, precum crearea unor liste de distribuție de știri. Având în vedere comportamentul utilizatorilor, e posibil ca în curând WhatsApp să faciliteze consumul de știri în platformă. Va fi interesant de văzut dacă va reuși să facă o treabă mai bună decât Facebook, care a deschis cutia Pandorei atunci când a decis că are un rol de jucat în distribuirea de știri.

2 thoughts on “Trenduri în consumul de știri: Facebook, în declin, WhatsApp, pe val

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *