Ce putem învăța din scrisoarea lui Jeff Bezos către investitori

Amazon

Jeff Bezos, CEO Amazon și unul dintre cei mai cunoscuți și bogați antreprenori, trimite anual o scrisoare către investitori. Scopul principal al scrisorii este să-i convingă pe cei care bagă bani în companie că Amazon o duce bine – fantastic chiar. Un al doilea scop este să seteze o viziune și direcție pentru anul următor.

Am citit ediția 2018 a scrisorii datorită unui paragraf care a ajuns știre: Jeff Bezos interzice prezentările de tip PowerPoint în întâlniri. În locul lor, el își obligă angajații să scrie – șoc! – memo-uri prin care să-și prezinte ideile/realizările/doleanțele în formă narativă.

Scrisoarea în sine este un exemplu de scriitură bună. Vă recomand s-o citiți. Mai jos, câteva dintre lucrurile pe care le putem învăța din felul în care comunică Bezos.

1. Textul are un mesaj clar

Când termini de citit scrisoarea, știi ce ai de făcut: să ai standarde înalte în tot ceea ce faci. Tema apare în primele paragrafe și este explicată și repetată în tot textul. Jeff nu se pierde în alte idei, nu îngrămădește mai multe mesaje, nu spune o dată și se așteaptă să se înțeleagă. El știe de la început ce vrea să zică și fiecare paragraf e o piesă din puzzle.

2. Începe cu o dovadă de autoritate

De ce i-ai acorda atenție lui Bezos? Îți spune chiar el din primul paragraf, unde înșiruie câteva dovezi ale succesului Amazon – companie pe care a fondat-o și pe care o conduce. Știm cu toții că Amazon e ditamai compania, dar Bezos se asigură că realizezi că încă e în top și că ce spune el e relevant.

3. Oferă context și motivație

Nu e ușor să ai standarde înalte în tot ceea ce faci. Și e cu atât mai greu să-i determini pe cei din jur să încerce să facă lucrurile cât mai bine. Așa că Bezos pune cererea lui în context: consumatorii au standarde tot mai înalte – e natura umană să vrem mai mult, alfel n-am fi trecut de stadiul de vânător-culegător.

Cu alte cuvinte, standardul înalt de calitate nu e impus de el pentru că așa vrea șeful cel mare. E impus de piață și consumatori, iar angajații și investitorii trebuie să se conformeze dacă vor ca afacerea să meargă bine în continuare.

Mai mult, el face aceste standarde accesibile oricui, argumentând că poți învăța să faci lucrurile mai bine – chiar dacă asta presupune timp și efort, și că nimeni (surprinzător, nici chiar el) nu e perfect. Poți fi bun la una, dar slab la alta. Așa că e importantă și echipa. Pam-pam!

4. Dă exemple ușor de înțeles

Bezos dă exemplu scrierea memo-urilor narative de către toți angajații. Sigur, nu toată lumea scrie la fel de bine. Și nimeni nu scrie bine din prima. Un memo reușit prespune muncă zile, chiar săptămâni, de scris, rescris și editat, plus ajutor din echipă (memo-urile nu sunt semnate).

Exemplul este unul simplu, pe care îl poate înțelege oricine (toată lumea scrie, nu toată lumea programează) și care ilustrează ușor că poți obține rezultate dacă ai spre standarde înalte.

Un alt exemplu pe care îl include este al unei prietene care a vrut să învețe să stea în mâini. Ceea ce părea ușor la început, s-a dovedit a fi o muncă de luni de zile. Din nou, e ceva ușor de înțeles, cu lecții general valabile. Și e un exemplu care nu are legătură cu viața de zi cu zi a angajaților, așa că poate fi privit fără conotații și prejudecăți.

5. Bomboane pentru investitori (rezultate concrete)

Toate bune și frumoase, dar investitorii vor rezultate. Pe lângă cuvintele frumoase și motivaționale, Bezos include o listă lungă de produse și servicii Amazon și prezintă într-un paragraf pentru fiecare rezultatele și progresul din ultimul an.

6. Textul e ușor de parcurs

Bezos scrie în paragrafe scurte și folosește subtitluri, astfel încât e ușor să-ți faci rapid o idee despre ce este vorba sau să găsești informația de care ai nevoie.

7. Finalul se leagă de început

Bezos începe cu clienții și așteptările lor „divin de înalte”.

Le spune cititorilor ce trebuie să facă să le îndeplinească: să aibă standarde ridicate în tot ceea ce fac.

Le spune și cum să facă asta: depunând efort și învățând de la alții.

Merită? Sigur, uite ce rezultate avem.

Stai, de ce facem asta? Pentru că vrem să fim „Earth’s most customer-centric company”.

Alte întrebări? 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *