Ana-Maria Caia are o experiență vastă în televiziune, radio și publicistică. Primele amintiri legate de scris le are încă de la patru ani și a citit „bulimic” în adolescență. La 19 ani și-a început cariera în televiziune și a produs şi scris emisiuni cunoscute la TVR, Realitatea TV, Prime TV și Publika (Republica Moldova). A fost redactor șef la Șapte Seri, scrie pe Depozit și publică articole în The Industry, Esquire și Reader’s Digest. În 2015, a publicat volumul Opt Povestiri.
Am vorbit cu Ana-Maria despre ce înseamnă să scrii pentru medii diferite (TV, radio, presă scrisă, internet), despre vocația de scriitor și despre unul dintre subiectele la care se pricepe cel mai bine: ce face ca o poveste să fie bună.
Au fost menționate:
Philip Roth, Why Write
Un veac de singurătate, Gabriel García Márquez
Yasunari Kawabata
Iceland palm oil advert
Guinness – „Sapeurs”
Note interviu:
1:05 Mama mea susține că am scris prima poezie la patru ani și jumătate. Am scris toată copilăria poezii. Proză sau text non-fiction am scris mult mai târziu, când eram deja adult.
2:49 Scriem pentru că există o nevoie de a scrie. Pentru mine, scrisul e o descărcare și mi-ar fi foarte greu să supraviețuitesc altfel. Dar există și o nevoie în ceilalți să citească. Noi, ca oameni, avem nevoie să relaționăm cu poveștile. Poveștile trăiesc cu noi, trăiesc lipite de noi, avem nevoie de ele.
4:15 Ficțiune scriu ca să mă organizez pe mine. Nu fac auto-ficțiune, dar bineînțeles că fiecare personaj pe care îl creez mă are și pe mine acolo. E confortabil să fii ridicol într-un personaj scris, dar e confortabil să fii și foarte frumos și bun.
7:07 Eu am început să lucrez la 19 ani, în Televiziunea Română. A fost o școală pentru mine, am cunoscut mulți oameni care au fost generoși intelectual cu mine.
9:50 Cred că povestea cea mai dragă mie este un reportaj pe care l-am scris pentru Esquire despre Oleg Brega, un activist social din Republica Moldova.
15:35 Tehnic, există un fel de-a scrie pentru orice. În orice tip de scris, oralitatea este foarte importantă. În televiziune, se lucrează cu cel mai larg public posibil.
16:25 Televiziune e repetitivă, vizionarea nu este dominată de o atenție completă. Tot timpul trebuie să fii explicativ. Textele TV arată foarte urât. Constrângerile fiind multe și mari, nu se ajunge la capodopere. Și nici nu trebuie să fie, trebuie să livrezi un produs pe care lumea să-l iubească.
17:45 Cariera mea în televiziune a început de-a binelea în compania lui Valeriu Lazarov.
19:40 Pe internet, e mult mai comod, pentru că înțelegi la prima mână care ți-e comunitatea. Îți permiți mai mult. Poți să alegi publicul care te interesează. Fine-tuningul e mult mai ușor de făcut. Pentru cineva care are condei, internetul poate fi un vârtej în care se va pierde, dar și o școală foarte bună.
21:55 Până nu-ți faci o documentare bună, n-ai cum să scrii, decât o prostie. Să presupui că o să poți umple spații în lipsa informației e naivitate. Informația o să-ți dea și stilul și retorica potrivită. Informația o să te conducă către publicul pe care îl cauți.
24:20 O fărâmă de interes și de talent trebuie să existe în tine. Sigur că scrisul se învață. Dacă nu înveți și dacă nu practici, vei face greșeli.
28:58 Cuvintele sunt molipsitoare, de aceea e important ce citești.
31:20 Cărțile romance sunt un exemplu magistral de cum să scrii pentru un public. La fel și Coelho, care e de admirat pentru succes. El umple niște nevoi în public. Sigur, marii scriitori sunt mai rafinați. În afară de a umple o nevoie, generează și o dorință, pot schimba felul de a fi, te cresc puțin, nu doar te umplu.
34:10 O poveste bună trebuie să fie simplă, să vorbească despre noi într-un sens profund, să fie cinstită, să fie onestă și să aibă un public. Ca orice operă, să aibă un public care s-o ducă mai departe. Poveștile trăiesc numai prin noi, nu așa, de unele singure.
35:00 Povestea e terapeutică pentru că pune ordine în lume. Și noi avem nevoie de ordine pentru că totul în jurul nostru este haotic și atunci povestea trebuie să aibă un fir de care să ne ținem. Acest fir ne și unește în același timp.
42:34 Sunt branduri care fac o treabă excepțională pe partea de create de conținut. Poate în România nu sunt atât de multe, dar nouă ne-a luat tot timpul mai mult să ne aliniem la piață. Nu pentru că n-ar exista și la noi o creativitate extraordinară.
46:10 Scrisul înseamnă și tribul tău. Mă simt privilegită că, după atâția ani, mă duc spre lucruri care îmi plac din ce în ce mai mult.
47:20 Îți trebuie rezistență, skilluri sociale, să te cunoști bine pe tine, să iei eșecurile ca atare, să-ți vezi de treabă și să încerci să faci ce-ți place. Dacă aș avea un sfat ar fi ca oamenii să nu stea în situații profesionale care îi macină.
Unde poți asculta Zest:
Spotify https://spoti.fi/2BjRRjr
iTunes https://apple.co/2Bg3zvn
Pocketcasts https://pca.st/7ss0
Stitcher http://bit.ly/2G5z4MH
Overcast http://bit.ly/2G4nLEx
PlayerFM http://bit.ly/2WE6gjl
Orice player folosești, nu uita să Subscribe ✅