De câteva zile am inbox-ul plin de email-uri care de care mai plângăcioase: Rămâi cu noi! Hai să ne mai auzim! Ne mai auzim, da? Confirmă aici!
Mai sunt trei zile (25 mai) până intră în vigoare faimoasele norme GDPR, prin care afacerile care operează în Uniunea Europeană sunt obligate să folosească datele cetățenilor cu mai multă responsabilitate decât până acum. Adică:
- să nu utilizeze date personale pentru care nu au acord explicit de folosire
- să nu solicite și să nu păstreze mai multe date personale decât au nevoie
- să restricționeze accesul personalului la datele utilizatorilor
- să ofere acces cetățenilor, oricând și gratuit, la datele pe care le dețin despre ei și să modifice/șteargă aceste dacă cineva le cere asta
- să țină evidența „drumului” datelor personale în companie: unde se colectează, unde sunt stocate, ce proceduri există pentru modificarea lor, cine e responsabil la fiecare pas etc.
- să creeze sisteme și procese care asigură protecția datelor personale
- să angajeze personal specializat, dacă operațiunile sunt de amploare.
Pentru normele complete, aici este site-ul oficial dedicat GDPR. În colaborare cu oameni care se pricep, am mai scris două articole pe tema asta:
GDPR se aplică și în cazul afacerii mele? Câteva răspunsuri la întrebări frecvente
Ce trebuie să fac pentru a fi conform cu GDPR? Nouă pași de bază
Și cum date personale înseamnă cam orice, inclusiv nume și email, mai toate afacerile sunt afecatate și trebuie să ia măsuri. De aici și valul tsunami-ul de email-uri care cu siguranță v-a inundad și vouă inbox-ul. Email-urile astea sunt trimise întregii baze de date pentru a obține acel acord că pot să comunice cu tine. Dacă nu au acordul și trimit o comunicare nesolicitată și le faci plângere la autoritatea din domeniu, riscă sancțiuni.
Acu’ e bine că afacerile vor să fie responsabile și că normele GDPR încep să-și facă efectul – după scandalul Facebook și Cambridge Analytica, știm cu toții că avem nevoie de o protecție mai bună a datelor personale.
Daaaaaar…
Email-urile primite în perioada asta par un exercițiu de comunicare ratat. Practic, arată a ceea ce vor să combată: spam.
Ai șansa să reiei conversația cu cineva potențial interesat de ce faci tu, și tot ce-ți iese e un email de duzină?
Același subiect de email.
Același ton plângăcios.
Nicio valoare.
Reacțiile sunt pe măsură. Ca în tweet-ul de mai jos, văd tot mai multă lume care se plânge de GDPR-spam și care se laudă cu delete-ul în masă.
me deleting GDPR emails pic.twitter.com/UMyAluyAue
— jonno (@jonnohopkins) May 21, 2018
Dacă încă nu ai trimis încă o comunicare pe această temă, ai șansa să fii mai bun. Sau măcar să încerci.
- Subiectul email-ului (subject line-ul) e esențial pentru că determină dacă email-ul va fi deschis sau nu. Fă un exercițiu de creativitate și vino cu ceva mai atrăgător decât miau-miau-dă-mi-acordul.
- Pune problema astfel încât cel care primește email-ul să vrea să-l citească și să-și dea acordul. Dă-i o listă de motive, un articol relevant, spune-i de ce a ajuns la tine în listă și de ce ar vrea să rămână.
- Nu trebuie să fii plictisitor și formal. Poți pune o poză, un gif, poți fi jucăuș, drăguț, comic. Relevant, încrezător, original. Uman.
- Nu trebuie să faci totul într-un singur email în care ceri expres ceva. Poți trimite o serie de email-uri de-a lungul a câteva săptămâni în care să începi o conversație, să oferi ceva valoros, să explici situația și abia apoi să ceri click-ul.
Da, GDPR intră în vigoare pe 25 mai, dar asta nu înseamnă că pe 26 o să primești o amendă. Încearcă să comunici în așa fel încât chiar să obții niște rezultate, nu mii de email-uri necitite de la o listă de contacte pe care poate te-ai chinuit ani de zile s-o aduni.
GDPR impune niște reguli de bun simț, de care avem nevoie din cauza abuzurilor și ignoranței. E o oportunitate pentru afaceri să-și schimbe mentalitatea din „vorbesc cu oricine, oricând” în „vorbesc cu cine contează și spun chestii relevante”. Nu te gândi la sancțiuni, gândește-te mai degrabă la cum ai putea să-ți tratezi clienții mai bine. Și totul începe cu un email.
Pentru inspirație, găsești aici câteva exemple bune și mai puțin bune de astfel de mesaje.