Valoarea platformelor de comunicare și colaborare

outsourcing

Am fost azi la evenimentul de lansare a OutsourcingPortal.ro, un proiect destinat comunicării și colaborării între companiile locale de outsourcing. Portalul este o iniţiativă a NNC Services şi a Fundaţiei Pro Progressio din Polonia. Practic, e varianta românească a echivalentului în engleză și poloneză.

După prezentare, din public a venit o întrebare interesantă: cum creezi o comunitate cu afaceri care sunt, practic, în competiție?

Răspunsul Loredanei Niculae, CEO, NNC Services, a fost că piața a depășit acest punct și că, în experiența companiei, firmele românești se află rareori în competiție directă la client. De asemenea, când vine vorba de competiția pentru forța de muncă, este o chestiune de educare a pieței în vederea loializării angajaților.

Dincolo de detaliile pieței de outsourcing din România, întrebarea m-a făcut să mă gândesc la avantajele unei astfel de plaforme pentru afaceri. Am întâlnit în ultimul timp inițiative care au ca scop crearea de comunități: de antreprenori, de afaceri, de profesioniști din diferite domenii etc. Pentru cei care le organizează, câștigul pe termen scurt e inexistent, dar, pe termen lung, poate fi mare: controlezi mediul de comunicare a unei întregi tagme.

Nici Facebook nu a făcut bani de la început. Întâi a atras afacerile și le-a dat expunere către publicul larg, și abia apoi a condiționat acea expunere de bani (detalii aici). Nu spun că asta e strategia în cazul platformei lansată azi, însă nu e complicat să monetizezi o comunitate care aduce valoare membrilor săi. Mai greu e să ajungi la acea valoare.

Dacă și numai dacă

Ce au de câștigat companiile și profesioniștii care aderă la un portal de acest fel? Ceva avantaje sunt: expunere (mai ales pentru firmele mici), acumulare și schimb de know-how, promovarea propriului conținut, evaluarea concurenței, testarea pieței, consultarea cu specialiști, recrutarea.

Avantaje există, dar ele vin doar dacă platforma reușește să adune o masă critică de membri. Valoarea comunităților online stă în numărul și calitatea celor care le compun. E bine să comunici, dar trebuie să ai cu cine. Și trebuie să și vrei. Nu toate platformele reușesc să creeze cadrul care încurajează interacțiunea. Dincolo de înscrierea inițială, ce se întâmplă?

Aici intervine puterea celor din spatele platformei să o promoveze până se ajunge la punctul la care comunitatea capătă viață proprie.

Colaborare și competiție

Revenind la întrebarea de la început, de ce ar colabora aceste afaceri? Din același motiv pentru care a apărut comunicarea, verbală și non-verbală. Competiție găsim oriunde: pentru bani, mâncare, parteneri, joburi, clienți, parcela mai bună de pământ, locul mai central la film. Dar oamenii au înțeles că au mai multe de câștigat dacă lucrează împreună, în loc să se canibalizeze.

O comunitate locală de afaceri, în orice industrie, poate ajuta piața să se dezvolte și să fie mai puternică. Asta dacă membrii comunității înțeleg că valoarea se creează împreună și sunt dispuși la comunicare, nu doar la promovarea propriei imagini.

Te-ar putea interesa și:
Ți-a plăcut? Spune-le și altora:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *