O parte importantă a succesului ca freelancer (sau afacere) constă în cât de bine te înțelegi cu clienții. Clienții fericiți înseamnă continuitate în proiecte și recomandări către alți potențiali colaboratori, înțelegere și relații de lucru plăcute. Clienții nefericiți îți fac viața un calvar, pleacă și nu se mai întorc (păcat, după cât te-ai chinuit să-i găsești).
Returning customers build businesses, așa că ai grijă de ai tăi.
Am văzut multe exemple de “așa nu” în relația cu clienții. Greșelile le găsim la freelanceri, agenții și companii – nimeni nu e mai presus. Evident, le-am făcut și eu și am învățat că să ai clienți mulțumiți nu e nici greu, nici ușor. Nu e greu, pentru că dacă faci câteva lucruri de bază, îi câștigi de partea ta. Nu e ușor, pentru că cere disciplină, consecvență și seriozitate. Zi de zi.
1. Ține-te de cuvânt! Nu dispari cu săptămânile, nu tărăgănezi lucrurile, nu lași baltă. Când un client îți încredințează un job, are încredere că îl vei duce la bun sfârșit într-un anumit termen. Dacă îi trădezi încrederea, nu te poți aștepta la prea multe în viitor.
Sigur, pot și vor apărea evenimente neprevăzute. O urgență personală, întârzieri care nu țin de tine, defecțiuni etc. Ocupă-te de ele și fii sincer cu clientul dacă e ceva ce îl afectează. Ai mai mult de câștigat dacă îi arăți ce nu merge și îi spui cum vei rezolva, decât dacă îi ascunzi, creezi suspiciune și amânări frustrante.
2. Începe proiectul cu un plan clar, agreat de toate părțile. În graba de-a bate palma, ești tentat să nu fii atent la detaliile colaborării. E o greșeală care poate duce la multe dureri de cap. Pentru binele tău și al clientului, nu plecați la drum fără o hartă clară a colaborării:
- Listă de livrabile – adică tot ce trebuie să-i predai la finalul proiectului sau pe parcurs.
- Termene limită. Atenție: nu promite marea cu sarea! Fii realist și setează așteptări corecte de la început.
- Cât și când se face plata. Citește și Cum să calculezi cât să le ceri clienților
Trimite planul clientului și cere-i să-ți confirme că e de acord.
Chiar și cu un plan bine pus la punct apar neînțelegeri, dar fără devine complicat. Nu o dată mi s-a întâmplat să agreez de principiu o cantitate de muncă, dar fără detalii exacte, și să mă trezesc cu munți de taskuri. Sau să aștept o plată luni de zile pentru că nu am stabilit un termen exact.
3. Comunică clar și constant. Ai făcut planul și ai trecut la fapte. Nu înseamnă că dispari până la finalul proiectului. Chiar dacă tu știi că îți faci treaba, clientul vrea și el detalii despre progres. Nu te enerva când ți le cere. Ba, mai bine, vino în întâmpinarea nevoilor lui cu comunicări frecvente despre status. Un email la câteva zile/săptămânal cu actualizări îl va liniști și te va face unul dintre colaboratorii preferați.
4. Livrează calitate! Du-te la cursuri, citește mai mult, exersează mai des, întreabă-i pe alții – orice e nevoie să devii mai priceput în meseria ta. Încearcă întotdeauna să faci lucrurile cât poți tu de bine. Te-a enervat clientul? Ai o zi proastă? Nu te plătește suficient? Se poate. Dar odată ce te-ai implicat într-un proiect, nu-ți compromite munca. Când nu-ți mai convine, du la capăt lista de livrabile pe care ai agreat-o și încheie amiabil colaborarea.
Dacă trebuie să petreci încă o oră ca lucrurile să iasă bine, nu ezita. Nu fi leneș cu ceea ce iese din mâinile tale, dacă vrei să crești ca freelancer și afacere.
5. Respectă deadlineurile. Nu muncești într-un vid. Clientul și alți colaboratori depind și-și fac planuri în funcție de anumite termene. Când cineva întârzie, toată lumea e dată peste cap. Și, evident, nervoasă. Este important să respecți termenele limită pentru colaborări de durată și impact.
6. Fă-i viața ușoară, fără bătăi de cap. Fii tu freelancerul ăla de care nu trebuie să tragă, cu care nu trebuie să aibă emoții că nu primește munca la timp, căruia știe că dacă îi dă ceva de făcut va primi calitate. Pune-te în papucii clientului, înțelege-i nevoile și fii atent la ce-ți cere. Detaliile contează. Simplul fapt că îi ușurezi viața te va face indispensabil și va reveni la tine iar și iar. Ba mai mult, de va recomanda cu căldură și altora. True story.
După cum spuneam, nu e greu. Nimic din ce nu ține de bunul simț și o minimă etică a muncii. Dar am vrut să dau aceste sfaturi pentru că știu că la frecuș, oboseală, grabă și alte păcate ale lumii în care ne învârtim, suntem tentați să mai zicem “merge și așa”. Sau să învățăm (greșit) de la alții mai mari că putem să fentăm clienții în diverse feluri.
Putem, sigur. Uneori nu se prind, alteori nu le pasă nici lor. Dar dacă vrei să-ți construiești un portofoliu, să crești ca profesionist și ca (mică) afacere, e musai să-ți pese de clienți și să-i tratezi cu respect. Neglijențele te ajung din urmă, fie ca reputație, fie ca lipsuri în expertiză.
One thought on ““Client, caut freelancer. Rog seriozitate.” 6 sfaturi să ai clienți mulțumiți”