“Facebook e o oportunitate uriașă pentru afaceri să ajungă la clienți,” spunea Laurențiu Dumitrescu, managing partner la Digital Star, la o întâlnire recentă cu antreprenorii. Cu un buget mic, poți obține o expunere mare la publicul tău țintă.
Publicitatea online a devenit una dintre principalele surse de clienți pentru afaceri. Reclamele pe Google și în social media sunt eficiente pentru că advertiserii au la dispoziție multe informații despre utilizatori. Când faci o reclamă la televizor sau pui un banner pe un bloc, ai control minim asupra audienței. Pe când, online, poți alege exact cui să arăți reclama ta, poți măsura reacțiile la ea și o poți optimiza.
Oportunitatea Facebook pentru afaceri
Comportamentul online și datele pe care le dăm pentru a ne înregistra pe diferite site-uri sunt stocate și puse cap la cap. Facebook și Google probabil știu mai multe despre preferințele noastre decât știm chiar noi. Site-urile de social media oferă aceste informații afacerilor. Datele nu sunt, în general, nominale. Însă ești plasat în diferite grupuri cu care ai lucruri în comun. Iar o afacere poate să se promoveze unui grup țintă cu anumite caracteristici.
Promovarea online are potențial imens – dacă știi s-o faci, bineînțeles. Dacă n-ai făcut niciodată o reclamă pe Facebook, mașinăria poate părea complexă. Sau dacă ai făcut și nu ai obținut rezultate, poți fi tentat să zici că nu merge.
Personal, am creat campanii pentru diferiți angajatori, clienți, dar și pentru mine. Am văzut la prima mână că poți avea rezultate dacă depui un efort minim de selectare a audienței și optimizare a reclamelor.
Ce este o reclamă pe Facebook?
Reclama pe Facebook este un mesaj pe care îl poți afișa, contra cost, unor utilizatori pe care îi alegi în funcție de diferite criterii (locație, vârstă, interese etc.). Acest mesaj conține un număr de elemente standard, care pot fi personalizate, și poate apărea atunci când deschizi Facebook în browser sau pe mobil.
În browser, publicitatea apare în News Feed sau în bara din dreapta. Iată câteva reclame culese în dimineața asta din contul meu.
Pe mobil, unde design-ul paginii este diferit, fără bara laterală, reclamele apar doar în News Feed.
Cel mai simplu indiciu că te uiti la o reclamă este cuvântul “Sponsored” care apare imediat sub numele paginii. Acesta a fost adăugat la publicitatea din News Feed pentru a le permite utilizatorilor să discearnă între ce e reclamă și ce e activitate a prietenilor sau a paginilor pe care le urmăresc.
Reclama mai are unul sau două butoane de call to action. În primul exemplu, cele ce “Like Page” (dreapta sus) și “Apply Now” (dreapta jos). La varianta de mobil, în loc de “Like Now”, observați o iconiță de like tot în dreapta sus.
Anunțurile pot promova pagini de Facebook, produse, servicii, conținut, website-uri, evenimente, joburi etc.
Cine poate face promovare pe Facebook?
Oricine are cont de Facebook poate crea reclame.
Dacă ești utilizator, dar nu ai o pagină de Facebook, ești limitat în opțiuni – poți afișa reclama doar în bara din dreapta, poți utiliza o singură imagine și poți trimite oamenii doar spre site-ul tău. Detalii aici.
Dacă ai și o pagină de Facebook, atunci ai acces la toate opțiunile platformei.
Creare și optimizare pagină Facebook
Pentru a crea o pagină de Facebook nouă, întră aici, alege tipul paginii, completează detaliile în funcție de tipul ales, alege numele paginii și adaugă poze și informații.
Poza de profil și coperta (cover photo) trebuie să fie de calitate și reprezentative pentru ce oferi. De asemenea, adaugă musai informații despre pagină, un website dacă ai unul și detalii de contact.
Facebook te lasă să adaugi și un buton de call to action în colțul dreapta jos al copertei prin care poți să le ceri vizitatorilor să intre pe site-ul tău, să facă o rezervare, să te contacteze etc.
Toate aceste elemente vor fi folosite în diferite tipuri de reclame, așa că pune-le la punct înainte să-ți promovezi pagina. Odată ce începi să plătești să aduci oameni pe pagină sau website, vrei să arate bine și să aibă un minim de informații necesare – cu alte cuvinte, să nu îi aduci degeaba.
Primii pași: accesare cont și detalii plată
Accesează contul de creare și adminstrare reclame din meniul din bara de sus, de lângă iconițele de mesaj și notificare.
Odată ajuns în contul de publicitate, poți începe să creezi campanii și reclame.
Înainte de asta, va trebui să adaugi datele unui card bancar cu care vei plăti publicitatea (poți adăuga și mai multe carduri, dacă vrei, iar ulterior poți alege de pe care să se facă plata). De asemenea, ai opțiunea să stabilești o limită de cheltuieli peste care Facebook nu are voie să treacă. Te sfătuiesc să pui această limită, pentru mai multă siguranță. Ea poate fi modificată ulterior, așa că poate fi una orientativă.
Crearea reclamei: de la simplu la complex
Domnului Facebook îi place tare mult publicitatea pentru că din asta face mulți, mulți, mulți bani, așa că vei vedea invitații să-ți promovezi pagina peste tot.
Sunt mai multe căi de creare a unui anunț, unele mai complicate, altele mai simple. Căile mai complicate îți dau mai multe bătăi de cap, dar înseamnă și posibilități de personalizare și targetare a reclamei mai avansate.
Una dintre cele mai la îndemână și folosite căi este să promovezi o postare direct din pagină. Atunci când promovezi o postare, te asiguri că ea ajunge la mai multe persoane. Impactul organic pe Facebook este foarte mic (doar 1-2% din fanii unei pagini văd postările), așa că ai nevoie și de impact plătit dacă speri să te audă/vadă cineva. (detalii despre reach organic vs. plătit)
Dacă apeși “Promovează postare,” îți apare o fereastră unde poți crea rapid reclama. Va trebui să-ți alegi o audiență (sex, vârstă, locație, interese sau o audiență prestabilită), să setezi un buget total (suma maximă care va fi cheltuită pentru promovarea respectivă), o durată a promovării (atenție! bugetul minim pe zi este de 2 lei) și o modalitate de plată (dacă ai un singur card adăugat, va fi ales automat).
Pe partea dreaptă poți vedea cum apare postarea pe desktop sau mobil. La genul acesta de promovări, nu poți modifica poza sau textul. De asemenea, apare automat un buton de “Îmi place pagina”. Opțional, poți adăuga un al doilea buton în dreapta jos.
Cânt totul e gata, apasă “Promovează”. Reclama trece printr-un proces de aprobare și poate dura puțin până începe efectiv să funcționeze. Postările promovate apar exclusiv în News Feed.
Pentru a crea reclame complexe, intră în interfața de administrare a reclamelor.
Apasă pe “Creează o reclamă”.
Facebook și-a propus să te ajute să creezi reclame cât mai eficiente și te întreabă de la început ce scop ai: dacă vrei trafic pe site, dacă îți dorești conversii, dacă preferi ca lumea să interacționeze cu postarea ta sau să instaleze app-ul pe care îl promovezi. Reclamele sunt optimizate și afișate în funcție de scop.
Să zicem că vrei să atragi cât mai mulți vizitatori pe site-ul tău și alegi “Trafic”.
Alege audiența: cine vede reclama
Unul dintre cei mai importanți pași în crearea unei reclame pe Facebook (și oriunde online) este alegerea audienței. Cu cât reușești să profiți mai bine de criteriile de selecție puse la dispoziție de rețea, cu atât îți vei cheltui banii mai cu folos.
Audiența unei reclame se formează la intersecția mai multor grupuri care au criteriile alese de tine.
Sexul, locația și vârsta ar trebui să fie destul de ușor de intuit, în funcție de ce tip de servicii sau produse promovezi. La “țintire detaliată”, poți introduce diverse criterii, de la nivelul de educație, la sporturi preferate, tipuri de tehnologie folosită, statutul de relație sau cel de angajare. Posibilitățile sunt multe, trebuie doar să știi ce vrei și să ai răbdare să alegi. Atunci când treci cu mouse-ul prin lista, Facebook îți arată câte persoane îndeplinesc un anumit criteriu.
Pe măsură ce adaugi criterii, în partea dreapta va apărea un număr estimat de oameni la care poți ajunge. Cu cât adaugi mai multe criterii, cu atât audiența va fi mai restrânsă, pentru că vor fi mai puțini utilizatori care să îndeplinească toate condițiile puse. Scopul tău este să restrângi audiența la cei care vor considera reclama ta relevantă.
Atenție! După ce te-ai chinuit două ore să creezi audiența ideală, ai grijă să apeși pe “Salvează această audiență,” pentru a o putea folosi și în campanii viitoare fără să o iei de la început.
Buget: nu trebuie să dai o avere
Următorul pas după definirea audienței este stabilirea bugetului campaniei.
Publicitatea pe Facebook e relativ ieftină. Spun relativ pentru că, evident, poți cheltui mulți bani dacă vrei. Dar poți face destul de multe și cu un buget mic. De exemplu, poți promova o postare de Facebook cu mai puțin decât te costă o cafea la Starbucks. Nu vei avea mii de vizitatori pe website, dar câteva zeci poți aduna. Și, în funcție de cât de bine e optimizată reclama și/sau website-ul, poți capta și câteva lead-uri.
Din experiența mea și din discuții cu alți marketeri, cu un buget de aproximativ 100 de euro pe lună, poți obține rezultate decente din campaniile pe Facebook. Pentru o afacere la început de drum, câteva zeci sau sute de lei pe lună e un preț mic pentru o expunere mare, la un public foarte bine definit.
Nu arunca sume mari pentru o singură reclamă/campanie. Experimentează cu sume mici și vezi ce funcționează. Încearcă diferite audiențe, tipuri de reclame etc. Abia când ai ceva experiență te poți avânta la sume mai mari (și chiar și atunci e posibil să nu fie nevoie).
Stabilește bugetul și continuă cu crearea reclamei.
Conținutul reclamei: poză, text, buton
După stabilirea audienței, următorul pas important este crearea efectivă a reclamei. Oamenii reacționează diferit la poze, texte și butoane, așa că trebuie să experimentezi și aici mult și să optimizezi constant. Din fericire, Facebook pune la dispoziție o grămadă de opțiuni și unelte să te ajute.
Pentru început și pentru simplitate, creează o reclamă cu o singură imagine.
Foarte util: Facebook te lasă să încarci mai multe imagini pe care le afișează alternativ și testează eficiența lor, ajutându-te astfel să găsești imaginile care funcționează cel mai bine la audiența ta.
Atenție! Facebook nu permite folosirea în reclame de imagini cu text pe mai mult de 20% din suprafața lor. De asemenea, ferește-te să folosești imagini care au logo-ul Facebook pe ele sau care pot părea indecente/periculoase/orice altceva care ar ridica sprâncene în audiență.
Mai jos, poți schimba diferite elemente ale reclamei: linkul, titlul, textul de descriere sau butonul (apelul la acțiune). Scrie un titlu și text scurte, la obiect și relevante. Pe dreapta, se modifică în timp real elementele reclamei. Folosește săgețile pentru a previzualiza reclama în diferite formate.
Pentru că Instragam ține de Facebook, rețeaua te lasă să creezi concomitent și o reclamă pe Instragram – trebuie doar să adaugi un cont.
Facebook Pixel
Vei observa în partea de jos a ecranului de creare a reclamei posibilitatea de urmărire a Pixelilor. Pixelul Facebook este un fragment de cod pe care îl pui pe site-ul tău și care permite Facebook să adune informații despre comportamentul utilizatorilor: pe ce dau click, unde se duc pe site, ce device-uri folosesc etc. Cu ajutorul Facebook Pixel poți urmări mai bine călătoria utilizatorilor de la reclamă la conversie și poți optimiza anumite elemente, în funcție de statistici.
Mai multe, aici.
Gata? Dacă ai pus la punct toate detaliile, apasă “Plasează comanda” și ieși la o plimbare. Bea un suc. Mănâncă o felie de pizza.
Performanța campaniei: ce să urmărești?
Te-ai întors? Bun. Treaba e gata doar pe jumătate. După ce ai plasat o reclamă, trebuie să îi urmărești eficiența.
Pentru date despre performanța campaniei, te întorci la pagina de administrare a campaniilor. De aici, poți să oprești ușor orice reclamă, dezactivând-o cu ajutorul butonului on/off din stânga ei (poți opri sau reporni oricând o campanie, fără cheltuieli suplimentare).
La reclamele create, poți să vezi indici de performanță: câte interacțiuni au fost cu reclama, ce impact a avut (la câți a ajuns) și costul pe interacțiune. Cu cât costul pe interacțiune este mai mic, cu atât e mai eficientă reclama. Înseamnă că din câți au văzut-o, un număr considerabil a interacționat cu ea. De asemenea, Facebook îți dă și date demografice ale celor care au văzut și reacționat la reclama ta.
Performanța campaniei depinde de ce ți-ai propus de la început să obții. Multă lume e tentată să măsoare performanța în numărul de like-uri obținut pentru pagina de Facebook. În condițiile în care impactul organic pe Facebook este mic, să ai multe like-uri nu mai este cine știe ce afacere. Da, dă bine la public, să zicem. Dar mai departe nu te ajută prea mult. Like-urile ar trebui să fie un efect al campaniilor, și nu obiectivul principal.
Cu pași mici
Acest scurt-lung ghid de promovare pe Facebook prin reclame este o introducere. Te ajută să faci primii pași în lumea publicității pe Facebook. Platforma este însă complexă și permite o multitudine de lucruri. Pentru început, însă, e bine să nu te bagi în tot. Învață funcțiile de bază, încearcă să creezi câteva campanii să vezi cum funcționează și, în timp, poți trece și la lucruri mai complicate.
2 thoughts on “Promovare online: Scurt ghid de publicitate pe Facebook”