Cum să scrii un comunicat de presă

comunicat de presa

Un comunicat de presă este un text prin care anunți lumea în legătură cu ceva nou. Poate fi o lansare (de carte, de produs, de program), un eveniment, o schimbare în cadrul unei companii (rebranding, CEO nou, fuziune cu altă firmă) sau orice altceva suficient de important să merite atenția oamenilor.

Comunicatul de presă te ajută să capeți vizibilitate pentru ce-ți dorești să promovezi. El este preluat (ideal) de instituții de presă, bloggeri și alte site-uri. Prin publicarea lui pe un număr cât mai mare de canale, cresc audiența și posibilul impact al anunțului tău.

Succesul unui comunicat de presă stă în mare parte în contactele care te pot ajuta la publicarea lui pe site-uri cât mai populare sau potrivite nișei tale. Dar e foarte important și să scrii bine comunicatul. Degeaba îl trimiți unde trebuie, dacă are probleme gramaticale, nu se înțelege ce vrei să spui, omiți informații importante – iar lista de greșeli frecvente poate continua.

Iată câteva sfaturi să scrii un comunicat de presă bun.

Structurează informația de la mare la mic

comunicat de presa

Pune informația cea mai importantă la început și lasă detaliile mai puțin esențiale la final. Imaginează-ți că cineva (și vor fi mulți) citește doar prima frază sau primul paragraf al comunicatului tău. Ce ar trebui să știe? Cu ce informație să rămână? Primul paragraf trebuie să anunțe clar scopul acelui comunicat.

În continuare, poți să dai detalii de locație și participare, înscriere (dacă e un program), speakeri/alți participanți, motivația din spatele evenimentului/anunțului/schimbării etc.

Include suficiente detalii să stârnești interesul, dar nu atât de multe încât să induci somnul. Patru, cinci paragrafe ar trebui să fie mai mult decât suficiente să spui tot ce ai de spus. Pentru alte detalii, trimite spre site-ul tău.

Spune o singură poveste

Care este scopul principal al comunicatului? Concentrează-te pe el. Vei fi tentat să te pierzi în povești, să spui și de asta și de cealaltă. Dacă tot faci efortul să-l scrii, nu mai bine împuști mai mulți iepuri dintr-o dată? Nu. Comunicarea trebuie să fie simplă, la obiect și să aibă un singur mesaj.    

Răspunde la: ce, când, unde, cine?

Răspunde la fiecare întrebare clar. Cititorii trebuie să-și facă rapid o imagine clară despre ce li s-a comunicat și ce pot face ei în continuare cu informația. Dacă vor să participe, să cumpere, să ia legătura cu organizatorii, ce trebuie să facă? Dă-le mură-n gură, nu îi pune pe ei să caute.

Dă-i un titlu atractiv

O greșeală frecventă este lipsa unui titlu care atrage atenția și spune ceva interesant. Gândește-te la un comunicat de presă ca la o știre. Care este noutatea? De ce i-ar interesa pe cei care-l văd să-l citescă? Dă-i o valoare de anunț important, noutate într-un domeniu, eveniment la care trebuie să participi.

Titlul poate face diferența între decizia de a publica sau nu un comunicat de presă. Nu scrie în titlu “comunicat de presă”. Nu trânti pur și simplu numele evenimentului. Să spunem că firma ta a făcut un studiu de piață și vrei să transmiți rezultatele către presă. În loc de titlul studiului, scoate în evidență cea mai interesantă/intrigantă concluzie. Dacă anunți o conferință, stârnește interesul cu numele celui mai cunoscut speaker. Poate ai o reducere la preț sau altceva bun de evidențiat.

Nu te sfii să dai un titlu cât mai atractiv. Până la urmă, scopul comunicatului este să atragă atenția, nu să prindă praf prin căsuțe de email.

Abonează-te la Blacusens și primești gratuit template-uri de titlu care atrag trafic.

Scrie corect și editează textul

Poate părea evident, dar nu de puține ori am avut în inbox comunicate de presă cu probleme de exprimare, greșeli gramaticale, greșeli de tipar etc. Ce impresie le faci celor cărora le ceri să te promoveze cu astfel de erori? Pe lângă că începi cu stângul, dacă se hotărăsc să-l publice, îi pui și la treabă, să stea să corecteze și să nu publice un text cu greșeli. Mai rău, dacă textul e publicat ca atare, ce impresie faci publicului?

Greșelile mai scapă la o primă scriere, așa că întotdeauna trebuie să recitești și să editezi textul cu atenție. Citește articolul ăsta despre editare. De asemenea, nu ezita să rogi și pe altcineva să-și arunce un ochi pe comunicat înainte să-l trimiți în lumea largă. Prietenul la nevoie gramaticală se cunoaște.

Include imagini

Atunci când trimiți comunicatul, include și 1-2 poze relevante. În primul rând, pentru cei care publică un comunicat, e o bătaie de cap să caute imagini. În al doilea rând, ai ocazia să folosești imagini care să completeze textul și să te ajute și mai mult în promovare.    

Include linkuri și informații de contact

Profită de ocazie să trimiți lumea pe site-ul tău sau pe cel dedicat evenimentului. De asemenea, adaugă la final o adresă de email de contact, unde cei interesați pot cere informații suplimentare.

Scrie și un subject line relevant

Până să ajungă să citească titlul din documentul atașat, jurnaliștii/bloggeri vor citi subiectul emailului pe care-l trimiți. Nu scrie lucruri ca “Important!”, “Urgent!”, “Comunicat de presă” și, musai, nu face abuz de semne de punctuație. Ca și la titlul, scoate în evidență o informație interesantă, care să-i facă să deschidă emailul. 

Nu trimite un email sec

De preferat, trimiți comunicatul unei liste de oameni care te cunosc și cu care nu va trebui să duci o muncă de convingere de la zero să te ajute cu promovarea (dacă nu ai așa ceva, ai putea lua în considerare o colaborare cu un specialist PR). Și în cazul lor și al celor care nu te cunosc, nu trimite un email sec, cu “atașat comunicatul de presă”. Fii drăguț, spune-le cine ești și de ce i-ar putea interesa să publice comunicatul. Invită-i la o conferință de presă sau alt eveniment similar, dacă e cazul. 

Mulțumește

Urmărește site-urile unde ai trimis comunicatul și mulțumește-le celor care îl publică. Preia și tu linkul și distrubuie-l pe conturile tale de social media. Pe scurt, arată-le că apreciezi gestul lor și încearcă să construiești o relație cu ei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *