Ce auzi și ce spui contează

limbaj

Arrival, unul dintre filmele nominalizate la Oscar anul ăsta, are la baza o idee interesantă: că limbajul pe care îl folosești îți influențează gândirea și percepția asupra lumii.

Știm deja că a învăța o limbă străină face miracole în creier. Oamenii care vorbesc două sau mai multe limbi au o memorie mai bună, sunt mai creativi și mai agili mental. De asemenea, sunt mai puțin predispuși la boli precum Alzheimer sau demență. Iar ideea din Arrival nu e chiar SF, pentru că o limbă străină îți poate schimba percepția asupra lumii. De exemplu, dacă înveți japoneză, ai șanse să vezi mai multe nuanțe de albastru, datorită bogăției de cuvinte pe care o au japonezii pentru a descrie această culoare. Iar exemplele ar putea continua.

Limbajul pe care îl folosim are o influență puternică asupra creierului și felului în care percepem lumea. Nu este atunci definitoriu pentru realitatea noastră limbajul la care ne expunem? Ceea ce vedem la televizor, ce auzim în căști în drum spre muncă, ce citim pe Facebook, conversațiile pe care le avem cu prietenii, toate ne modelează propriul limbaj și propria realitate.

Oamenii care se uită la același post de televiziune vor avea un discurs similar, chiar dacă nu se cunosc între ei. De fapt, poți identifica sursele de informare după ceea ce spun oamenii. Știi cine-l ascultă pe Moise Guran, cine citește Hotnews sau cine se uită la Antena 3. Limbajul folosit de diferite surse de informare devine parte din realitatea celor care îl ascultă și se propagă mai departe prin discursul lor.

Aveam de curând o conversație pe Twitter în care îmi exprimam indignarea că România TV a fost cel mai urmărit post de televiziune pe perioada protestelor anticorupție, iar cineva îmi spunea că nu e important. “S-au uitat la RTV și apoi au schimbat pe telenovela preferată. Ce mare lucru?”

E mare lucru pentru că, oricât de nepăsător ai fi, asimilezi un discurs care te influențează. Apoi, percepția ta se răsfrânge în relația cu cei din jur, în deciziile pe care le iei și în întreaga societate. Prin vot (sau lipsa lui). Prin atitudinea pe care o ai când mergi cu metroul. Prin cum te uiți la cei din jur. Prin ce le spui vecinilor. Prin ce share dai pe Facebook. Ș.a.m.d.

În engleză, e o vorbă: garbage in, garbage out; adică gunoi întră, gunoi iese. Nu trebuie să minimalizăm impactul pe care îl are limbajul pe care îl ascultăm și pe care îl folosim. E important să fim atenți la ce ne expunem și să aplicăm filtre de calitate. Într-o eră în care informația abundă și controlul calității nu se mai face la sursă, cade pe fiecare dintre noi responsabilitatea să gândim înainte să credem. 

La fel de important e să nu ne închidem în bulă și să fim atenți și la “limbile străine”. Chiar dacă e greu să auzim și puncte de vedere care nu ne convin, trebuie să le cunoaștem pentru a ne înțelege mai bine propriul discurs și contextul în care vorbim.

Limbajul pe care îl ascultăm și pe care îl folosim contează. Hai să fim mai atenți la el. Hai să ne construim filtre de calitate, atât pentru ceea ce ne place, cât și pentru ceea ce nu ne place.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *