Facebook, LinkedIn, AdWords? Ce funcționează, cât buget îmi trebuie, care e cel mai bun plan?
Să fie și ieftin, și eficient, și, eventual, ușor de folosit. Toate la un loc nu există. La fel cum nu există un răspuns corect.
Eficiența unui canal depinde de mulți factori: tipul afacerii, publicul țintă, obiectivul promovării, bugetul alocat, planul și implementarea lui.
Pentru că am folosit de-a lungul timpului o parte dintre canale și pentru că m-am mai documentat pe tema asta, voi trece în revistă cele mai populare posibilități de promovare a unei afaceri, cu plusuri, minusuri și câteva sfaturi de utilizare.
Promovarea online a afacerii
Plusuri: preț, targetare detaliată, acces la o audiență largă și diversă, ușor de utilizat.
Minusuri: te bați pentru atenție cu toată lumea – alte afaceri, plus pisici, bunici și Vocea României.
Facebook e Sfântul Graal al internetului. Mecca și Medina a micilor și marilor afaceriști. Acest site care ne mănâncă zilele și ne pune viața pe tavă.
Facebook este unul dintre cele mai eficiente canale de promovare a unei afaceri. Nu ai nevoie de un buget mare, iar platforma de reclame este flexibilă, complexă, dar, în același timp, intuitivă. Te descurci cu 200-300 lei pe lună? Da. Chiar și cu mai puțin. Doar dacă faci o targetare corectă și ai un plan bun.
Ce înseamnă asta? (valabil și pentru alte canale de promovare online/offline)
Targetarea corectă înseamnă să te gândești cui te adresez (adică, chiar să te gândești). Să pui pe hârtie locația, vârsta, sexul, ocupația, nivelul de educație, interesele și tot ce poți spune despre clientul tău ideal. Cu alte cuvinte, cui vinzi? Că dacă vinzi tuturor, n-ai rezolvat nimic.
Cu datele astea bine definite, te duci frumos în platforma Facebook și-ți setezi o audiență. Explorează meniurile de audiență, că s-ar putea să-ți vină tot felul de idei.
Facebook permite o definire detaliată a audienței unei reclame. Ceea ce înseamnă că poți vorbi exact cu cine vrei. Iar asta poate face diferența între o campanie eficienta și una ineficientă.
Planul bun înseamnă să ai un obiectiv clar: ce-mi doresc să obțin? Poate vrei doar awareness, adicălea să știe lumea de tine. Poate vrei să-ți viziteze site-ul. Poate vrei să te contacteze. Probabil le vrei pe toate, dar e important să te concentrezi pe un singur obiectiv. Ia-le pe rând. Pentru că fiecărui obiectiv i se potrivește alt tip de promovare.
De exemplu, un boost post e mai mult pentru awareness, pe când o reclamă îți permite să scoți în evidență un call to action specific.
De asemenea, când faci promovare, de orice tip ar fi ea, asigură-te că folosești un text bun, o poză de calitate și un call to action puternic.
Urmărește evoluția reclamei. Merge? Nu merge? Poți încerca ceva diferit? Împarte bugetul pe mai multe perioade și testează lucruri diferite. Vezi ce funcționează. E cel mai bun mod să găsești formula perfectă pentru afacerea ta.
Resurse:
Scurt ghid de publicitate pe Facebook
Ghidul începătorului: crearea unei campanii pe Facebook
12 „trucuri” pe Facebook: Cum te faci mai vizibil fara sa platesti reclama
Google Adwords
Plusuri: poți ajunge la cine are deja un interes pentru ce vinzi și ai expunere mare.
Minusuri: trebuie să te pricepi cât de cât sau să fii dispus să petreci timp să înveți, iar bugetul poate fi mare (în funcție de setările campaniei și de industria în care concurezi).
Google e bătrânul înțelept al satului. Un veteran al promovării online, care ne spune pe ce site-uri să intrăm dinainte să avem adresă de mail.
La fel ca Facebook, Google Adwords este un canal eficient de promovare, dar și el trebuie folosit cum trebuie: să știi ce vrei și de la cine vrei. De asemenea, trebuie să muncești ceva să construiești o campanie, iar bugetul poate fi mic sau mare.
Tipuri de campanii AdWords:
- Display – afișarea reclamelor pe site-uri, în rețeaua Google Display
- Search – afișarea reclamelor în motorul de căutare Google, pe baza unor cuvinte cheie
- Remarketing – afișarea reclamelor utilizatorilor care au făcut deja o acțiune (de exemplu, ți-au vizitat site-ul), pentru creșterea eficienței mesajului
Alegerea cuvintelor cheie și calitatea reclamei sunt esențiale. Google pune la dispoziție tool-uri precum Trends și Keywork Planner să te ajute să alegi cuvintele cheie potrivite pentru campaniile tale. De asemenea, asigură-te că ai un anunț de calitate, la obiect, persuasiv și care conține un call to action relevant.
Reclama trebuie să conducă la un site/landing page bun, care e în concordanță cu mesajul din reclamă. Altfel, chiar dacă ești dispus să plătești, Google poate alege să nu-ți afișeze reclama.
Urmărește performanța campaniei și optimizeaz-o. Nu te aștepta să obții rezultate spectaculoase din prima. Îți trebuie răbdare pentru a afla ce funcționează.
Resurse:
Cum sa faci Google AdWords ca un profesionist
Despre promovarea unui site prin serviciul Google AdWords
Plusuri: ușor de utilizat, eficient pentru promovarea B2B.
Minusuri: scump.
Ca un adevărat profesionist între profesioniști, LinkedIn costă și e eficient. La fel ca la Facebook, poți defini bine audiența, în funcție de diverse criterii. Avantajul LinkedIn este că poți ajunge la persoane cu putere de decizie în companii care ar putea cumpăra produsul tău. Le poți trimite mesaje sau poți afișa reclame. Spațiul e mai puțin aglomerat, deci ai șanse mai mari să te faci remarcat.
Sfaturile sunt similare ca pentru orice alt canal de promovare: să-ți cunoști audiența, să ai un obiectiv clar și o promovare de calitate, relevantă.
Resurse:
Ce e mai bun pentru mine, Facebook Ads sau Linkedin Ads?
Cum sa iti promovezi afacerea pe LinkedIn?
Promovarea pe Linkedin – intrebari, raspunsuri si recomandari
Instagram, Twitter, Pinterest, Snapchat, YouTube și altele
Plusuri: sunt mai nișate și poți interacționa mai bine cu audiența.
Minusuri: trebuie să le înțelegi bine pentru a avea rezultate.
Cam toate platformele social media permit o formă de promovare. Instagram este integrat cu Facebook și se pretează bine afacerilor care pot crea imagini atractive (modă, turism, restaurante etc.). Pinterest, bazat tot pe postarea de imagini, este potrivit dacă încerci să ajungi la un public feminin, trecut de anii 20. Snapchat e locul unde-i găsești pe adolescenți. YouTube aparține de Google și are și el o audiență diversă și potențial mare de promovare pentru anumite produse. Twitter e destul de scump și puțin utilizat în România (deși eu sunt mare fan, a se nota).
Resurse:
PROMOVAREA PE INSTAGRAM: ce trebuie sa stii inainte de a investi si exemple de succes
Cum te ajută contul de business Pinterest?
Promovarea pe Youtube in 5 pasi
Cine și cum folosește Snapchat în România
Website / Blog
Plusuri: credibilitate, expunere, personalizare.
Minusuri: trebuie întreținut(e).
Unde se duc click-urile când se duc? Când zici promovare, probabil te gândești doar la reclame plătite. Dar e important să ai în vedere toate aspectele prezenței tale online, pentru că și ele fac parte din cum te prezinți pe piață. Și pentru că, atunci când cineva dă click pe o reclamă de-a ta (evrika!), trebuie să ajungă pe un site de calitate, relevant, care să inspire încredere și profesionalism. Și care să-i ofere ceva, simplu și rapid. Fie că e o informație, un produs sau un serviciu.
Să zicem că site-ul e pus la punct. Ce zici de un blog? Poate fi o modalitate excelentă să ajungi la clienți oferind informație relevantă. Te ajută să crești în motoarele de căutare, să te poziționezi ca un expert, să construiești o comunitate în jurul afacerii și alte minunății. Am scris despre asta și aici: Avantajele unui blog pentru antreprenori.
Email marketing
Plusuri: comunicare directă cu clienții, personalizare, costuri și complexitate reduse.
Minusuri: spam.
Emailul poate fi un canal foarte eficient de promovare. Oamenii verifică emailul de mai multe ori pe zi. Inbox-ul e un spațiu personal, cu mesaje relevante. Dacă ai ajuns acolo, ai șanse mari să primești atenție. Sau să fii considerat spam. Problema e că, tocmai pentru că e eficient, emailul e fost hiper utilizat pentru promovarea a te miri ce și s-a ajuns la o saturație. Dacă nu trimiți un mesaj relevant, (ideal) unor oameni care deja știu de tine, riști să obți efectul invers unei promovări eficiente.
Cum să faci email marketing eficient? Asigură-te că-ți construiești o listă de email-uri adunate pe căi legitime, de la persoane cu adevărat interesate de ce ai tu de oferit. Poți face asta pe site, oferind ceva de valoare la schimb (informație, o mostră, un free trial). Poți face asta pe blog. Sau oriunde ai o prezență, online sau offline. Iar apoi folosește adresele cu responsabilitate. Nu trimite doar super oferte. Gândește bine un email înainte să-l trimiți. Ai grijă la cuvintele/elementele care pot fi marcate spam.
Resurse:
A Beginner’s Guide to Successful Email Marketing
Cum să creezi un newsletter și cui să-l trimiți
Promovarea offline a afacerii
Plusuri: poate fi ieftină, ieși și tu la aer și te muți într-un spațiu tradițional, uitat de mulți care se aglomerează online.
Minusuri: poate lua timp, poate costa.
Te ia amețeala când vezi bugetele de promovare online? Îți vine să plângi când trebuie să setezi o campanie pe Facebook sau Google?
Să nu uităm că poți face networking. Du-te la evenimente, dă mâna cu oameni, povestește-le de afacerea ta și poate sare iepurele. De asemenea, cere recomandări de la clienții mulțumiți. Word-of-mouth e cea mai veche și eficientă metodă de promovare a unei afaceri. Fii speaker la evenimente de profil. Împarte flyere/broșuri, dar vezi să nu arunci banii pe geam și hârtia la gunoi. Dă-le doar unui public care chiar are potențial să fie interesat de ce oferi. Vorbește la telefon cu clienții potențiali sau trimite-le o scrisorică în poștă. La fel ca la email marketing, ai grijă să fii relevant.
Și, totuși, care e cel mai bun canal de promovare pentru afacerea mea?
Experimentează și află. Poate nu e răspunsul simplu pe care ți-l dorești, dar nici promovarea unei afaceri nu e. De aia există o întreagă industrie care se ocupă de asta. Dacă te încumeți singur la drum, la posibilitățile la rând, înarmează-te cu răbdare și înțelege-ți cât mai bine audiența.