Trei cărți despre cum să începi afaceri. Două bunicele.

carti afaceri

The $100 Startup, Rework și The Art of the Start sunt trei cărți despre cum să începi afaceri. Se aplică în special lumii antreprenoriale, dar sunt o sursă de informație și inspirație pentru orice tip de proiect.

Le-am citit anume una după alta pentru a le putea compara. Niciuna nu inventează roata. Multe informații sunt repetitive. Și au în comun spiritul de “screw it, let’s do it!”. Nu sunt cărți de business pe care le-ai studia la un MBA (cred). Sunt trei lecturi menite să facă bau-bau-ul care e începerea unei afaceri mai puțin fioros, fără a intra prea mult în detalii tehnice.

Mai multe despre fiecare, în ordinea în care mi-au plăcut.

Rework

The real world isn’t a place, it’s an excuse.

Scrisă de Jason Fried și David Heinemeier Hansson, băieții care au pus bazele mai multor proiecte de succes, printre care Basecamp, Rework mi-a plăcut cel mai mult. E și cartea cu cele mai puține informații.

De fapt, e mult spus carte.

Rework e o lectură rapidă, pe care poți s-o faci într-o sâmbătă la o cafea lungă sau în câteva dimineți la metrou. Din 280 de pagini, doar vreo 100 sunt cu text. Printre sunt presărate ilustrații sugestive, ca cea de mai jos (cu care sunt de mare acord):

Rework e motivație pură. Autorii te îndeamnă să lași prostiile și regulile și să te apuci de treabă. Azi. Acum. Și le iese. Cartea e scrisă bine, iar sfaturile, date din experiența lor antreprenorială, au sens. Te ajută să treci peste anumite obstacole mintale și prejudecăți și să ai curajul să-ți pui ideea în aplicare.

Deși e o lectură rapidă și plăcută, pe care o recomand, poate fi una din care nu rămâi cu mare lucru pe termen lung. După o săptămână, o lună, un an, când trece sentimentul de “I can do it!”, ce rămâne? Rămâne s-o citești din nou, că nu e un efort așa mare.

The Art of the Start

Cartea lui Guy Kawasaki e un mare checklist. Sau o colecție de articole de blog de tipul “5 sfaturi ca să…”. Spre deosebire de Rework, The Art of the Start are multe informații practice.

Cum să-ți găsești nișa.

Cum să alegi un nume.

Cum să faci un business plan.

Cum să aduni capital.

Cum să-ți găsești un partener.

Și altele.

Fiecare capitol e împărțit îmn subcapitole și fiecare subcapitol e o listă de best practices.  

E o lectură utilă dacă ai deja o idee de afacere sau proiect. Poți folosi sfaturile lui Kawasaki punctual, în funcție de unde te-ai împotmolit.

Personal, am găsit cartea puțin obositoare. Poate și pentru că a fost ultima din triadă și informația devenea repetitivă. Dar cred că e mai degrabă pentru că e o colecție de sfaturi și atât. Bune, da, dar destul de impersonale. Nu am simțit personalitatea autorului în carte, ca la celelalte două. Deși are exemple din experiența lui Kawasaki, stilul de scris mi s-a părut rece și prescriptiv. Dar, până la urmă, e o carte de business, nu un roman.

The $100 Startup

All you need to start a business: a product or service, a group of customers, and a way to get paid.

Cartea lui Chris Guillebeau mi-a amintit de The 4-Hour Workweek a lui Tim Ferriss. Nu am fost mare fan al celei din urmă, dar The $100 Startup m-a enervat de-a dreptul. E o colecție aproape sufocantă de povești de succes ale unor mici antreprenori care, aproape din greșeală, s-au trezit făcând bani. Iar printre povești stau presărate sfaturi de business și îndemnuri motivaționale.

Intenția cărții este, ca și în cazul Rework, să facă să pară că începerea unei afaceri nu e big deal. Că orine o poate face, fără prea mult capital, fără să facă planuri complicare și fără riscuri imense.

Dar unde Rework reușește să îmbine simplificarea cu motivația, The $100 Startup se pierde pe drum. Fiecare capitol pare să fie despre același lucru, cu un alt titlu și exemple un pic diferite. Autorul se contrazice frecvent. Acum îți zice că n-ai nevoie de plan și peste două minute vine subcapitolul “How to make a business plan”.

Și merge prea departe în direcția “e ușor”. Avem doar exemple de succes, când, evident, foarte multe inițiative antreprenoriale nu reușesc să decoleze. Și mai avem o supersimplificare a ceea ce presupune o afacere. Nu trebuie să fie complicat, dar nici nu trebuie să ne păcălim, părerea mea.

Nu le recomand pe toate trei. O combinație din primele două e suficientă. Rework pentru inspirație și The Art of the Start pentru informație. Iar dacă nu ai chef de citit, pe prima o poți înlocui cu un filmuleț motivațional de pe YouTube, iar pe a doua cu un search pe Google pe un anumit topic, atunci când ai nevoie.  

One thought on “Trei cărți despre cum să începi afaceri. Două bunicele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *