Cristian China Birta, zis și Chinezu, este mare maestru de vorbe de duh și isprăvi în online. Cristi este autor la cristianchinabirta.ro, antreprenor și Managing Partner la Kooperativa 2.0. A făcut sute de campanii pentru clienți, este unul dintre cei mai cunoscuți bloggeri din România și unul dintre cei mai căutați pentru colaborări cu brandurile. Și totul a pornit de la scris, după cum zice chiar el. A scris peste 13.000 de articole pe blog și citește „vagoane de cărți”.
În drum spre-o 🍺 și-un vinyl, Cristi s-a oprit să-mi povestească despre brandul personal, despre importanța obiectivului în tot ce faci, despre noile trenduri în social media, dar și despre ce autori români să citim.
Gogule, play! 🎧
Au fost menționate:
Liviu Surugiu
Lucian Dragoș Bogdan, Teodora Matei, Un strain în Regatul Assert
Octavian Soviany
Simona Antonescu, Fotograful Curții Regale
Simona Antonescu, Hanul lui Manuc
Adrian Mihălțianu
Domnica Rădulescu
Cristina Nemerovschi
Flavius Ardelean, Miasma
Note interviu:
0:47 De mic am avut o aplecare pentru scris. Faza cu scrisul știi care e? Degeaba scrii, dacă nu citești. Eu am vagoane de cărți citite și peste 13.000 de articole scrise numai pe blog.
3:20 Unii sunt super talentați, dar nu se promovează. Scriem ca să ce?
4:09 Primii mei bani i-am făcut în școala primară. Făceam „combinații” cu reviste și afișe. În cămin în București, am vândut țigări la bucară și lingurițe cu ness. Dar niciodată nu m-am dus pe zona de antreprenoriat cu ideea că trebuie să fac mulți bani. Trebuie să fac bani ca să mă ajute să trăiesc cum vreau eu. Să fie bine și pentru client, și pentru noi.
6:20 În social media, lumea consumă conținut. Nu consumă pagini și conturi. Iar anul are 365 de zile. Ai conținut pentru 365 de zile?
7:40 Noi (Kooperativa 2.0) avem o rată bună de retenție la leaduri. Nu merge faza cu studentul care administrează patru pagini de Facebook cu 150 de euro. E muncă multă, te costă mult să administrezi o pagină cum trebuie. Cei mai mulți înțeleg. Unii se duc la alții și după câteva luni se întorc că nu s-a întâmplat nimic. Păi cum să se întâmple?
12:00 O greșeală pe care am făcut-o e să confunzi traficul cu comunitatea. Comunitate, nu trafic. E o regulă de bază pe care o zic oricui.
13:20 Unii au făcut o greșeală să nu fie constanți. Trebuie să fii constant. Comunitatea are niște așteptări de la tine. Dacă nu le satisfaci, se duc la altul.
14:04 Pe mine mă interesează să crească piața. Eu am o feliuță din ea. Crește piața, crește și Gogu.
14:40 Una dintre transformările importante pe care nu au înțeles-o mulți e că nu mai vine comunitatea la tine pe sistem de bookmark. Trebuie să te duci tu spre ei. Dacă l-ai pierdut pe unul, nu-l mai aduci înapoi.
19:06 Dacă vreau să obțin beneficii în continuare în lumea asta, trebuie să înțeleg cum funcționează Snapchat sau TikTok. Trebuie să fii atent la ele, chiar dacă tu nu o să le faci. E oribil mindsetul să zici că e o mizerie. Trebuie să fii deschis și să analizezi ca profesionist.
22:00 Din punct de vedere istoric, nu era nicio problemă ca Platon să ia pasaje întregi de la Socrate și să mai adauge ceva. Obiectivul era să ajungă informația la cât mai multă lume. S-ar putea să ne întoarcem la asta.
27:20 Ani de zile am băgat în zona de blogging să creăm piața. S-a ajuns la o maturizare și apoi ne-am dat seama că tot împreună trebuie să facem lucrurile.
29:50 De ce faci ce faci în social media? Care e obiectivul tău? De acolo pornește totul. Obiectivul meu este ca lumea să înțeleagă că eu sunt profesionistul super simpatic. Așa că aleg locurile unde pot să arăt asta. În funcție de obiectiv faci conținut și alegi canalele. „Cum să fac conținut care să rupă?” Să rupă ce?
32:10 La ce te ajută în viață să ai vanity metrics? Te ajută, îți aduc conținutul mai în față. Dar ca să ce? Sunt o grămadă de lucrurile pe care le poți obține. Nu likes și shares. Unii vor engagement. Engagement ca să ce? Lumea se zgârcește la externalizare, să meargă la oameni care se pricep.
34:50 Aproape doi ani m-am înscris la newslettere la agenții și cam 80% din ce primeam pe mail puneam pe blog. În timp, asta mi-a adus recunoștință de la agenții și clienți. Mi-am cvadruplat newtorkingul în rândul freelancerilor, agențiilor și a companiilor. A fost o strategie asumată. Mi-am atins obiectivul de networking și am revenit la chestii mai serioase.
37:20 Foarte tare te ajută obiectivul pe care îl ai. Haterii se alimentează din reacțiile tale. Trebuie să dai din umeri și să treci mai departe. Pentru că tu ai un obiectiv clar, nu să stai de vorbă cu toți haterii.
40:44 Jurnalismul m-a ajutat mult în scriitură și să înțeleg lucrurile. În timp, noi [bloggerii] am luat ce-i mai bun de la presă și presa a luat ce-i mai rău de la noi. Am intrat în blogosferă cu mindsetul că e multă muncă.
42:10 Influencer marketing e ca sexul în liceu. Toată lumea vorbește, dar puțină lume îl face. Am în pregătire o carte despre influencer marketing. Cred că pot ajuta multă lume să înțeleagă.
43:30 Cartea, oricum o dai, e un produs. Și ce trebuie să faci cu un produs? Să-l vinzi. De asta îi zice piața cărții, nu ONG-ul cărții.
46:48 Nu e greu să faci lucruri, e greu să te pui în starea să faci lucruri. Cei mai mulți nu intră în mindsetul de business. Dacă nu ai bani, faci rost. Cum? Sunt o grămadă de variante. Pune-ți în cap și o să găsești soluții.
48:10 Trăim într-o lume de branduri. De când ieșim din casă, suntem un brand pe care îl vindem. Cu cât înțelegi asta mai repede, cu atât mai bine.
Unde poți asculta Zest:
Spotify https://spoti.fi/2BjRRjr
iTunes https://apple.co/2Bg3zvn
Pocketcasts https://pca.st/7ss0
Stitcher http://bit.ly/2G5z4MH
Overcast http://bit.ly/2G4nLEx
PlayerFM http://bit.ly/2WE6gjl
Orice player folosești, nu uita să Subscribe ✅
Un podcast cu sens. Mersi, Sabina. Mulțumiri și ție Cristi – informații de valoare, ca de obicei.
Mă bucur că ți-a plăcut, Ana! Te mai aștept pe aici 🙂