Când am lansat Zest Podcast în 2019, lumea se uita la mine cu o sprânceană ridicată: dar nu mai bine faci tu video? Video era pe val (și încă este – vezi Tiktok), dar exista un potențial foarte mare pentru conținutul audio, mai ales în România, unde puteai număra pe degete podcasturile. Iar confirmarea că audio încă are potențial mare vine de la cel mai nou fenomen social media: Clubhouse, o rețea de socializare bazată pe conversații audio. Într-un an a crescut cât altele în zece, iar investitorii și utilizatorii deopotrivă se înghesuie spre platformă ca la coadă la covrigi calzi.
Cum funcționează Clubhouse
Clubhouse e disponibil deocamdată doar ca aplicație de iPhone. Te poți înscrie, însă ai nevoie de o invitație de la cineva care are deja cont pentru a intra. Odată intrat, te poți alătură discuțiilor deja existente sau poți crea tu una. O discuție de numește „room” – adică o cameră virtuală -, și aceste discuții pot fi publice sau private. Dacă e publică, oricine de pe platformă poate asculta și se poate alătura ca vorbitor. Fiecare discuție are moderatori (pe care îi recunoști după steluța verde de lângă poză), o „scenă” și o audiență. Cei de pe scenă pot vorbi, iar cei din audiență pot doar asculta. Oricine din audiență poate veni pe scenă, dacă moderatorul îi permite asta. Audiența este împărțită în două: cei din audiență care sunt urmăriți de speakeri și restul.
Așa arată ecranul de început, unde vezi toate room-urile și poți descoperi altele:
Platforma e intuitivă și ușor de folosit. Deja au apărut tot felul de strategii de moderare și reguli nescrise, cum ar fi că dacă apeși în mod repetat pe microfon (mute/unmute/mute/unmute) e semn că aplauzi. De asemenea, pentru o vizibilitate mai bună, lumea își pune un cerc colorat în jurul pozei. Sunt practici pe care le observi imediat cum intri și pe care le poți și afla în room-uri dedicate începătorilor, cu Q&As organizate de cei cu vechime (mă rog, câtă vechime poate avea cineva pe o platformă abia lansată).
De ce intră lumea pe Clubhouse?
Folosesc platforma de câteva săptămâni și înțeleg de unde vine entuziasmul. În primul rând, conținutul audio este foarte (foarte foarte) ușor de consumat, comparativ cu cel video sau cu textele, dintr-un motiv simplu: nu ai nevoie de ochi. Poți să conduci, să te plimbi, să faci treabă prin casă, să faci duș (da, oamenii intră pe Clubhouse și de la duș), să faci sport și orice altceva ai tu chef, în timp ce asculți și participi la discuții. Spre deosebire de Zoom, Skype sau alte tooluri de comunicare, pe Clubhouse nu există video, deci nu vede nimeni cum schimbi scutecul copilului în timp ce îți dai cu părerea despre strategii de marketing.
În al doilea rând, oamenii sunt cam nevorbiți după anul ăsta de pandemie.
În al treilea rând, s-a creat FOMO (fear of missing out), pentru că cei care au creat Clubhouse au fost deștepți și nu ne-au lăsat să intrăm buluc, așa, fiecare după bunul plac. S-a intrat și se intră în continuare pe bază de invitație și doar dacă ai iPhone. Așa că au generat multe conversații cu tema: „cine are o invitație și pentru mine?” și „dar pe Android pe când?”.
Și poate cel mai important, Clubhouse e un tool de networking excelent și poți vorbi cu oameni la care altfel ai ajunge greu, de la experți din industria ta, la personalități ca Elon Musk, pentru a da doar un exemplu. Din nou, spre deosebire de Zoom, nu trebuie să-i știi pe oameni personal pentru a participa la discuție.
De ce să încerci Clubhouse
Iată cinci motive pentru care mi se pare că merită încercat:
- Networking și acces la experți/personalități. Dacă vrei să interacționezi cu oameni din domeniul tău și să-ți crești brandul personal, Clubhouse merge de minune. Încă nu sunt foarte mulți utilizatori în România, așa că poți interacționa cu oricine. Entuziasmul e mare, oamenii sunt activi, așa că e un moment bun să intri și să vorbești cu oameni care au aceleași interese, unii chiar faimoși.
- Ar putea fi următorul fenomen social media. Dacă lucrezi în marketing, comunicare și alte domenii conexe, trebuie să înțelegi tot ce mișcă în materie de social media și promovare. Clubhouse pare a fi un fenomen și, dacă se confirmă, cel mai probabil va trebui să-l folosești atât personal, cât și pentru clienți. Cu cât înțelegi mai repede cum funcționează, cu atât poți să beneficiezi mai mult de pe urma lui.
- Educație. Poți afla lucruri noi, din diferite domenii. De exemplu, sunt room-uri dedicate strategiilor de promovare pe YouTube, unde diferiți experiți împărtășesc din experiențele personale. Zilele trecute am văzut un room în care Chris Voss, fost negociator FBI, ținea un masterclass gratuit, care, altfel, ar fi costat foarte mult.
- Socializare. Poate nu vrei să ai un brand personal sau să-l dezvolți, dar ai chef să porți discuții relaxate, pe diferite teme. Mai ales în contextul pandemiei și lucratului de acasă, oamenii simt nevoia să comunice, iar Clubhouse poate umple un gol. Există room-uri cu subiecte de zi cu zi, există chiar și karaoke – orice pentru oricine.
- Alternativă la podcasturi și audiobooks. Dacă deja ești fan conținut audio, Clubhouse o să-ți vină ca o mănușă, în acele momente când nu ai chef să te concentrezi la un podcast sau audiobook sau când dorești diversitate. Nu te obligă nimeni să participi la discuții, poți fi doar ascultător și ai room-uri pe alese.
De ce s-ar putea să-ți pierzi timpul pe Clubhouse
Și cinci motive să stai departe:
- Mult zgomot. După cum ziceam mai sus, entuziamul e mare și mulți organizează discuții despre de toate, pentru că vor să fie vizibili. Cei care până acum făceau evenimente offline se mută pe Clubhouse. Cei care vor să prindă valul și să devină influenceri organizează room-uri pe toate subiectele la care se pricep sau nu. Nu toate room-urile sunt interesante sau cu adevărat utile. De fapt, foarte puține sunt așa și trebuie să cauți și să selectezi mult dacă vrei să nu-ți irosești timpul.
- „Experți”. Spuneam mai sus că poți învăța de la experți și poți interacționa cu personalități. Asta nu înseamnă neapărat că toți cei care își dau cu părerea se și pricep. Doar pentru că o persoană face un room despre campanii pe YouTube, nu înseamnă neapărat că ce zice trebuie și urmat.
- Autopromovare. Mulți intră pentru a-și promova afacerea sau pentru a-și crește brandul. Nu e nimic greșit în asta. Doar că e posibil să asculți jumătate de oră, doar ca la final să-ți dai seama că ai asistat la un sales pitch. Sau s-ar putea să nu ai loc pe „scenă” pentru că mulți vor doar să vorbească pentru a fi vizibili, fără a avea neapărat ceva de zis.
- FOMO. Nu intra doar pentru că s-ar putea să pierzi ceva. Sunt multe lucruri cu care poți să-ți petreci timpul. Dacă nu pare să fie ceva pentru tine și nu bifezi motivele din secțiunea anterioră, nu are rost să intri doar pentru că alții se agită în jur.
- Tentația de a fi acolo mereu. Ăsta poate fi un motiv pro, dar și contra. Văd oameni care stau non stop în aplicație. Sunt prezenți în toate discuțiile și sar de la una la alta. Deja sunt glume că, dacă îți instalezi Clubhouse, probabil nu prea ai treabă. Tentația să fii vizibil, să intri în cât mai multe discuții și să profiți de toate oportunitățile e mare. Evident, fiecare decide cum își petrece timpul și ce avantaje sau dezavantaje are, dar mi se pare că ce e prea mult poate avea efectul invers.
Clubhouse România
Dacă decizi să intri, există deja grupuri unde lumea se organizează, pentru a nu suprapune room-uri și pentru a-și promova propriile discuții. De asemenea, se oferă și se cer invitații și se creează un ecosistem în jurul platformei. Două dintre ele sunt Clubhouse Romania și Clubhouse Events Romania (mi se pare ironic că oamenii folosesc Facebook pentru a se promova pe Clubhouse, dar asta e altă poveste). Desigur, poți folosi Clubhouse liniștit și fără aceste grupuri.
Inainte să participi activ la discuții, intră în câteva room-uri ca observator, vezi cum procedează lumea, ce obiceiuri sunt și participă la Q&As. De asemenea, urmează câțiva pași de bun simț pentru a nu contribui la zgomot, ci a avea intervenții interesante.
Și dacă nu știi pe cine să urmărești, mă găsești la @sabinavarga 👋