Nicoleta Rădăcină: Un newsletter bun are o misiune clară. Apoi vine creativitatea (Zest #47)

newsletter Decat o Revista

Nicoleta Rădăcină este reporter Decât o Revistă și editorul newsletterului Concentrat, cartea de vizită a publicației. Nicoleta a fost atrasă de scris din școală. A avut un blog în adolescență și a tatonat cu publicitatea înainte să-și dea seamă că vrea să facă lucruri cu mai mult impact. După o bursă Superscrieri, a intrat în redacția DoR și a scris, printre altele, despre cum e să trăiești cu Huntington, o boală genetică rară. Reportajul „Pentru tine, ceva veșnic” a fost premiat la Superscrieri în 2019. Acum, toată energia ei merge în Concentrat, un newsletter care s-a născut odată cu pandemia și care ajunge zilnic la peste zece mii de abonați.

Nu e ușor să trimiți un newsletter cu misiunea de a lăsa oamenii cu un sentiment de bine, în ciuda știrilor zilei. Nicoleta mi-a povestit cum arată procesul din spatele produsului final. Mi-a spus cum își organizează munca, cum a învățat să accepte greșelile și cât de greu este să decidă unde se oprește. Play ▶️


Găsești Zest în app-ul preferat. Dacă ți-a plăcut, abonează-te ✅ și dă-l mai departe 🎈


Note interviu:

  • Contează organizarea. Încercăm să anticipăm și să nu facem lucrurile în grabă. Dozele de la finalul ediției sunt pregătite dinainte, la fel și rubricile care nu țin de actualitate. Pentru ziua respectivă, rămâne Actualizatorul, care ne ia chiar și patru ore pe zi.
  • Avem o ședință zilnică de jumătate de oră, scriem câteva ore, iar pe la șase mai verificăm știrile.
  • Ca editor și gazdă de newsletter, le dau oamenilor ce cred că e important să știe, dar trec prin publicațiile în care am încredere și dau linkuri spre reportaje, analize și articole mai nuanțate. Vreau ca oamenii să aibă șansa să aprofundeze.
  • Ai senzația că nu știi de fapt nimic și că totul te bulversează. E greu să-ți dai seama când trebuie să te oprești.
  • E obositor, dar e o adrenalină care te ține în priză. Cu oricine vorbesc, am o noțiune despre ce se întâmplă.
  • Lucrăm în Google Drive și avem zilnic un document în care adăugăm rubricile. E un schelet al zilei, în care punem punctele principale, pe care le dezvoltăm. Tot ce documentăm păstrăm într-un folder de Dropbox organizat pe zile, pentru a avea o evidență.
  • De la începutul anului, avem ceea ce numim „cap limpede”. Sunt colegi de la DoR care stau alături de noi și care ne ajută cu editarea pe text, dar și la nivel de mix și de atmosferă a newsletterului.
  • Concentrat este un produs care trebuie să-ți aducă diversitate, surpriză, informație și, chiar și în momentele când știrile nu sunt cele mai fericite, să te lase cu un sentiment de bine.
  • Rata de deschidere e, în medie, 50%. Asta înseamnă cam 4.000-5.000 de oameni care citesc zilnic. CTR-ul e spre 20%, dar nu-l iau neapărat ca indicator, pentru că misiunea e să citești, să-ți iei informația din newsletter.
  • Lumea reacționează mai bine la subject line-uri mai directe și amuzante.
  • Și când sunt liberă și văd sau citesc ceva, instant mintea mi se duce la Concentrat. E foarte ofertant și suntem într-un punct în care putem să creștem și să experimentăm.
  • Chiar dacă suntem abonați la multe newslettere, le deschidem pe cele care au legătură cu interesele noastre cele mai nișate. La Concentrat, care este un newsletter generalist, am încercat să mă asigur că oamenii găsesc ceva util la un scroll.
  • Un newsletter de succes știe ce-și propune să facă și pentru cine face. Are o claritate mare în misiunea. Dacă știi ce vrei să faci, poți experimenta mai mult.
  • Am fost copywriter și content marketer pentru că era un hype legat de publicitate când am terminat facultatea. După doi ani, mi-am dat seama că nu e pentru mine. Comercialul îmi lăsa impresia că nu fac nimic.
  • Până am ajuns să fac jurnalism, n-am considerat scrisul o muncă.
  • Mi-am dat seama că vreau să vorbesc cu oamenii și să le dau poveștile mai departe, într-un context mai mare. E ceva care mă ajută și pe mine să înțeleg în ce lume mă învârt.
  • Jurnal de pandemie s-a născut în martie 2020, iar, prin mai, ne-am dat seama că lucrurile evoluează și că ar trebui să ne reorganizăm și să documentăm starea de reconstrucție.
  • Concentrat a fost o șansă să explorez domenii diferite și să lucrez la ceva ce seamănă cu un cotidian.
  • Un text bun te ajută să înțelegi obstacolele prin care trec oamenii, să te gândești la viața ta și să vezi cu ce lecții ai putea să rămâi.
  • Premiile au fost o validare, dar și o responsabilitate.
  • La început, era groaznic când greșeam. Mă simțeam extrem de prost. M-a ajutat că oamenii au dat feedback și au fost drăguți încercând să ne ajute. Și îmi spun că o greșeală odată făcută, nu o mai repet.
  • Am avut instinctul de a fi alături de oameni într-o perioadă când aveau nevoie de informații, cu multă deschidere și transparență.

Au fost menționate:

„Și au trăit fericiți până la prima poză”
Longform Podcast
Interviu Ed Yong
Lori Gottlieb, Maybe you should talk to someone
Roy Peter Clark, Murder Your Darlings

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *