Georgiana Ilie: Rolul unei povești este să-mi spună cum să-mi trăiesc viața (Zest #6)

Decat o Revista

Georgiana Ilie este senior editor la Decât o Revistă și redactor-șef la Școala9. Lucrează în presă și în sectorul civil de 20 de ani și face parte din echipa DoR din 2009. În 2017, a scris Orașul vulnerabil, articol care a făcut înconjurul lumii, a fost premiat la competiția Superscrieri din acel an și a fost și motorul unei mișcări activiste.

Georgiana este facinată de puterea poveștilor de a influența vieți și știe cum să scrie cu impact. Pe lângă articolele proprii, ea ține și cursuri de scris și storytelling și, de un an, conduce echipa Școala9. Deși nu e ușor să ridici un proiect editorial de la zero, crede în misiunea lor de a arăta cum sunt lucrurile în școli dincolo de scandaluri, declarații sau exemple extreme.

Play! ▶


Au fost menționate:

Elena Ferrante
Morning pages
On Writing, Stephen King
Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life, Anne Lamott
Telling True Stories: A Nonfiction Writers’ Guide from the Nieman Foundation at Harvard University
Powered by Storytelling, Murray Nossel
Jonah Sachs
Roy Peter Clark
Agnes Martin-Lugand, Oamenii fericiți citesc și beau cafea
Balada lui Buster Scrubbs


Note interviu:

1:10 Ca reporter de long-form, de articole de profunzime, foarte rar ai șansa să ai o specializare. Și acesta este lucrul care-mi place cel mai mult la acest gen de jurnalism, că la șase luni te apuci de un domeniu nou pe care îl înveți de la zero.

2:10 Țin cursuri de storytelling și de scriere. Orice fel de scriere ai face poți să înveți să scrii într-un fel convingător și curat, care să nu fie ca la compunerile din școala generală cu o mie de epitete. Să fie ceva simplu, bazat pe fapte, pe cercetare și care să-i ajute pe oameni să aibă o viață mai bună.

3:26 Pentru mine, experiența de predare înseamnă o serie de revelații, pentru că mă uit în ochii oamenilor când își dau seama de diferența dintre „show” și „tell”. Poți să le spui oamenilor ce să creadă și ei să aleagă dacă te cred sau nu sau poți să le arăți o imagine și să-i lași să-și formeze singuri o opinie despre ce au văzut. În momentul în care îl decodează singuri, au o altfel de relație cu statutul de adevăr al enunțului respectiv.

5:54 Să scrie cu intenție, să-și pună în minte atunci când scriu ceva că vor să transmită un mesaj. Cititorul trebuie să rămână cu ceva care să-i facă viața mai bună. Eu cred că rolul unei povești este să-mi spună cum să-mi trăiesc viața. Dacă nu face asta, nu mă ajută cu nimic, mi-a pierdut timpul.

6:57 Oamenii pot fi mai bine utilați pentru viață în urma unei povești bine scrise.

8:28 Un alt moment de revelație este când le dai oamenilor o imagine și le spui să o descrie factual și toată lumea o încarcă cu prejudecăți. Îți arată cât de vulnerabil ești la lucrurile pe care le știi deja despre lume și cât de puțin te lasă să vezi ce se întâmplă cu adevărat.

10:00 Sunt multe exerciții care nu țin neapărat de scriere, cât de relația noastră cu adevărul și de cât suntem dispuși să acceptăm că nu știm lucruri sau că citim foarte subiectiv niște lucruri care, teoretic, sunt obiective. Nu poți să scrii bine, dacă nu ți-ai clarificat ce crezi despre subiectul respectiv, cu ce prejudecăți vii și cu ce vrei să rămână cititorul.

13:23 Eu nu cred în muză și ca jurnalist nu ar trebui să aștepți să vină muza, ci doar să se așeze focusul.

14:13 Editarea pe narativ sau pe jurnalism care folosește tehnici literare e un proces întreg în care ești alături de reporter și pe teren în timpul documentării și când discuți despre ce înseamnă textul, care este rolul lui, la ce întrebare răspunde. Apoi mergi de la macro la micro până ajungi la aranjarea paragrafelor sau la „cuvântul ăsta merge mai bine aici sau aici”.

15:07 Scopul final este ca cititorul să aibă o experiență bună. Rolul editorului, dincolo de toate funcțiile jurnalistice, este și să fie avocatul cititorului.

17:28 Despre documentarea și scrierea articolului Orașul vulnerabil.

23:20 Orice material de mari dimensiuni înseamnă un efort constant pe termen lung. Ce mă motivează pe mine când scriu e propria mea curiozitate.

27:03 Despre cum a dezvoltat de la zero proiectul Școala9.

29:40 Toată lumea ar trebui să aibă șanse egale să aibă o educație bună și să pornească cu șanse mai bune în viață, și nu este așa. Și asta mi-am dorit, hai să arătăm cum se întâmplă viața în școală și care sunt lucrurile care influențează viitorul tău cât ești încă în școală.

31:55 Management înseamnă în mare parte să porți conversații dificile, ceea ce este foarte greu pentru mine și, din câte am văzut, pentru toți românii. Avem o tendință foarte mare de evitare a conflictului.

34:11 Trebuie să ai noroc să fii într-un loc care nu te lasă să greșești foarte tare, care te ajută când vede că te lupți cu ceva și aici, fără îndoială, avem un sistem foarte bun de suport în organizație.

38:20 Noi încă suntem tributari acestui stil de scriere încărcat de adjective, să arătăm ca la compunere că știm expresii frumoase.

40:28 Toate cărțile ne dau răspunsuri la întrebarea „Cum să-mi trăiesc viața?”

41:39 Cea mai fascinantă putere a poveștilor este să creezi în mintea oamenilor conexiuni și reacții chimice și electrice pe care nu le-a mai făcut nimeni până atunci și care rămân cu ei.

44:20 Am mare noroc să fiu aici. Nu știu dacă aș face jurnalism în altă parte.

47:40 Nimic pe lumea asta nu se schimbă pentru că există un mesaj dat o dată. Lucrurile pe care vrei să le transmiți trebuie spuse de multe ori și în multe feluri.


Unde poți asculta Zest:

Spotify https://spoti.fi/2BjRRjr
iTunes https://apple.co/2Bg3zvn
Pocketcasts https://pca.st/7ss0
Stitcher http://bit.ly/2G5z4MH
Overcast http://bit.ly/2G4nLEx
PlayerFM http://bit.ly/2WE6gjl

Orice player folosești, nu uita să Subscribe ✅

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *