Brand Minds e una dintre conferințele locale în jurul căreia se face multă vâlvă. Speakerii sunt personalități cunoscute, prețul e piperat, participanții sunt mulți (anul ăsta au umplut Sala Palatului) și biletele se dau ca pâinea caldă. E prima dată când particip (cred că s-au adunat vreo șapte ediții) și mi-a plăcut. Mai merg? Nu m-am hotărât.
Cu cine am rezonat
La o conferință, te duci în primul rând pentru speakeri. Iar câțiva dintre ei nu m-au dezamăgit.
Robert Cialdini
Robert Cialdini este unul dintre preferații mei când vine vorba de teorii de comunicare. Mi-am scris dizertația pornind de la unul dintre principiile lui, i-am citit cărțile și puteam să zic dinainte de conferință ce o să spună. A vorbit despre cele șase principii ale persuasiunii și despre pre-suasiune. Am mai scris despre ele, așa că nu voi intra aici in detalii. Câteva sfaturi pe care mi le-am notat, pe lângă ideile mari legate de principii:
- The Small Big – dă-le oamenilor pasul mic care face diferența cea mai mare și le vei capta atenția.
- În loc să le dai clienților un pix cu numele brand-ului tău pe el, dă-le un pix cu numele lor pe el. Sigur îl vor păstra în buzunar.
- Frica de a pierde mobilizează mult mai bine decât dorința de a câștiga.
- Într-o prezentare/într-un pitch, începe cu un dezavantaj pe care oricum aveai de gând să-l menționezi, și abia apoi treci la avantaje – nu invers, cum avem tendința să facem. Exemple: Avis is only No.2 in rent a cars. So we try harder. / L’Oreal – We’re expensive. Because you’re worth it.
- Fă-le oamenilor complimente care le dau o reputație pe care îți dorești s-o respecte. Exemplu: Ultima carte a lui Cialdini a plecat spre librării cu câteva pagini încurcate – o greșeală făcută de tipografie. Editorul l-a sunat și i-a spus: „Bob, I hate it when these things happen to nice guys like you.” Și apoi i-a povestit problema. În loc să se enerveze, Cialdini a fost un nice guy și i-a zis că e ok, se mai întâmplă.
- Când ceri părerea cuiva, îl transformi în critic. Când îi ceri un sfat, vei câștiga un partener de încredere.
Și o fițuică plastifiată pe care am primit-o de la nice guy Bob:
Grant Cardone
Mi-a plăcut și Grant Cardone. Ideea lui principală: Regula 10x. Dacă vrei să ai o afacere de succes, trebuie să gândești lucrurile la o scară de zece ori mai mare decât o faci acum. Toate companiile mari fac lucrurile complet diferit față de companiile mici: împrumută mulți bani, angajează mii de oameni, investesc mult în promovare etc. „Average is the killer. You have to do massive.” Ești singurul angajat? Ai doar câțiva și nu mai vrei să crești? Cardone spune că n-ai nicio șansă. Trebuie să crești și să-ți promovezi produsul continuu și agresiv. Nu câștigă produsul cel mai bun, ci produsul cel mai cunoscut.
Guy Kawasaki
Cel mai bun speaker mi s-a părut Guy Kawasaki, care e de meserie brand evangelist și a fost unul dintre primii oameni de marketing de la Apple. A fost un speaker excelent pentru că a fost mereu conectat cu sala, a făcut lumea să se simtă bine – au fost momente când a fost mai degrabă un show de stand-up comedy, dar a livrat și informație utilă. A dat o listă de zece sfauri:
- Definește-ți corect business-ul. Dacă ești o fabrică de gheață (exista așa ceva pe vremuri), nu produci gheață, ci soluții de înghețare. Ca atunci când apare pe piață frigiderul să te poți adapta.
- Evoluează odată cu vremurile.
- Don’t worry, be crappy. Când inovezi, e ok să nu ai produsul perfect din prima.
- Împarte lumea în tabere și dă naștere unor păreri divergente. Cel mai rău lucru este să nu te bage nimeni în seamă.
- Ignoră cârcotașii. Sunt două tipuri de cârcotași: cei pe care oricum nu i-ai băga în seamă și cei bogați și faimoși – care sunt și cei periculoși. Există nenumărate cazuri în istorie în care experți din diferite domenii n-au dat nicio șansă unor produse care au revoluționat piața.
- Nu-ți fie frică să te răzgândești.
- Oferă ceva unic și valoros.
- Dacă ai gândit produsul tău cu un scop și se întâmplă să apară o ocazie să fie folosit în alt scop, spune mulțumesc și culege roadele.
- Churn, baby, churn. Inovația este un proces, nu un eveniment.
- Perfecționează-ți pitch-ul. Află cât mai multe despre persoana/persoanele cu care vei vorbi. Folosește regula 10-20-30: 10 slide-uri, 20 de minute, font de 30. Un background negru arată mai bine decât unul alb.
Pentru glume, trebuia să fiți în sală :). Kawasaki ar fi trebuit să încheie conferința. Stilul lui exuberant a furat puțin din ultimul discurs, care se dorea a fi 🍒 de pe tort a conferinței și care a fost bun, dar mult mai liniștit și cu idei greu de digerat după o zi plină de informație.
Yuval Noah Harari
Ultimul speaker a fost cel mai bine vândut autor al momentului, Yuval Noah Harari. Harari a avut o prezentare interesantă, cu idei pe care probabil le-ai mai auzit dacă i-ai citit cărțile. A vorbit despre calea omului către divinitate (în sendul de Homo Deus, nu în cel bisericesc), în trei pași:
- inginerie biologică – când facem modificări materiei organice
- inginerie de tip cyborg – când îmbunătățim materia organică prin elemente anorganice
- inginerie anorganică – când creăm ceva cu totul nou, care nu are legătură cu corpul uman
Harari spune că abia la pasul al treilea probabil că vom fi capabili să explorăm cu adevărat spațiul. Întrebarea este nu cum vor arăta navele spațiale în viitor, ci cum vor arăta entitățile care le vor conduce. Harari a glumit pe seama filmelor science fiction ale momentului, care, după părerea lui, nu sunt cu adevărat SF, ci doar ceva ce place publicului. Adevăratul SF, spune Harari, ar fi complet diferit și de neînțeles pentru noi, Homo Sapiens.
Harari a insistat și pe clarificarea unei confuzii comune chiar și în rândul oamenilor de știință: creierul nu este același lucru cu mintea și inteligența nu este același lucru cu conștiința. Chiar dacă tehnologia a avansat foarte mult din punctul de vedere al inteligenței, nu există nicio dovadă că ar fi dezvoltat în vreun fel conștiință, și nu avem de ce să credem că asta se va întâmpla vreodată. Mintea și conștiința continuă să fie mistere care sunt profund legate de natura umană.
O altă idee interesantă a fost paralela pe care a făcut-o între încălzirea globală și schimbările pe care am început să le aducem minții umane. Așa cum am avut prea multă putere, dar prea puțină înțelepciune să gestionăm mediul înconjurător, la fel este posibil să procedăm și cu ecosistemul intern.
Cu cine n-am rezonat
Denise Jacobs (care a înlocuit-o pe Brené Brown) și Hitendra Wadhwa au avut discursuri din registrul motivațional. Denise Jacobs a vorbit despre vocea critică care există în mintea fiecăruia și despre cum putem s-o gestionăm: neuroplasticitate, mindfulness și auto-compasiune. Sfatul ei este să înlocuim vocea critică interioară cu o auto-evaluare și, în loc să ne certăm, să ne vorbim așa cum vorbește un antrenor unui sportiv.
Hitendra Wadhwa a vorbit despre cele cinci elemente principale ale leadershipului: scop, înțelepciune, iubire, creștere și realizarea de sine (aveți aici speech-ul complet). Nu am rezonat cu discursul lui, poate și pentru că era al doilea consecutiv din același registru. Sau poate pentru că mi se pare că este genul de informație care pare bună pe moment, dar care nu este memorabilă sau utilă pe termen lung. Au fost și oameni cărora le-a plăcut foarte mult, din ce am citit și auzit în jurul meu.
Aș fi curioasă ce ar ieși dacă organizatorii de conferințe ar face un sondaj la câteva luni după și i-ar întreba pe participanți ce își amintesc din discursuri și ce au aplicat în viața personală sau profesională.
Organizarea conferinței
În afară de cozile omniprezente, ceea ce era de așteptat la 4.000 de oameni, organizarea a fost ok. Cafea, apă și sucuri la discreție, mâncare bună, un spațiu larg unde să se învârtă oamenii, program respectat și un moderator ok, care nu a bătut câmpii prea mult.
La anul, conferința va fi organizată la Romexpo. Nu știu câți oameni încap acolo, dar cred că și mai mulți. Probabil vom ajunge la celălalt capăt al galaxiei și problema asta nu va fi rezolvată, dar încerc și eu să zic: puneți mai multe toalete pentru femei.
Mai merg la Brand Minds?
Având în vedere că l-au anunțat deja pe Malcolm Gladwell, un autor care îmi place foarte mult, mă mai gândesc. Speakerii sunt valoroși, ceea ce justifică într-o măsură prețul conferinței, dar, dacă aveți de gând să mergeți, luați-vă biletul din timp, cât prețul este rezonabil. Un preț care sare de 500 de euro (și ajunge și pe la 1.000) mi se pare mare pentru o zi cu câțiva speakeri, chiar și cunoscuți.
Știu, știu – dar dacă auzi o idee care-ți schimbă viața? Dacă te știi așa de atent și dispus să aplici informația livrată, ok, dă banul. M-am dus la suficiente evenimente să știu că lumea nu e chiar atât de implicată. Dacă te duci doar pentru niște oameni ale căror idei oricum le poți afla și citindu-le cărțile, nu știu dacă merită. Sau dacă nici nu ai auzit de ei, dar îți dă firma bani, ferice de organizatori!
Până la conferința următoare sau oricare altă conferință, citește un articol, o carte sau ascultă un podcast! 😃