Sol Stein este cunoscut ca editor de carte și autor a 13 volume. După o experiență de câteva decenii, în care a contribuit la succesul mai multor scriitori americani, el a publicat Stein on Writing, o carte în care împărtășește din experiența sa și dă sfaturi tuturor celor interesați de domeniu.
„Your duty is to be mean. You give the reader a thrill he yearns for in books and detests in life.”
Vreau să împărtășesc și cu voi câteva dintre ideile care mi-au plăcut – ca cea de mai sus. Dar, mai întâi, două mențiuni generale:
- Cartea lui Stein se concentrează pe literatură și este utilă în special celor care scriu ficțiune. Sfaturile adresate autorilor de non-ficțiune sunt puține și nu se desprind prea mult de cele pentru ficțiune – deși sunt câteva capitole dedicate și lor.
- Stein are un stil de scris ușor pretențios. Nu i-am citit romanele, am fost interesată mai mult de experiența lui de editor, așa că e posibil ca acolo să aibă un stil mai simplu și mai clar. În sfaturile pe care le dă însă, ar fi putut să fie mai succint și mai puțin pompos.
Trecând la esența cărții, Stein spune că este rolul nostru ca scriitori de ficțiune sau non-ficțiune să expunem lumi și idei care până acum au fost ascunse din cauza rușinii sau convenției. El repetă în diferite capitole ideea ca oamenii nu vor să citească despre lucruri banale, personaje drăguțe și situații non-conflictuale. Oamenii citesc pentru a trăi conflicte, aventuri și tensiuni de care se feresc în viața de zi cu zi. Vor să cunoască personaje pe care nu le-au mai întâlnit până acum.
Despre personaje:
- Personajul tău principal trebuie să-și dorească ceva cu adevărat.
- Personajele sunt esența poveștii. Trebuie să ne pese de ele înainte să li se întâmple ceva.
- Sunt multe moduri în care o caracterizare poate eșua, dar două ies în evidență: un protagonist fără voință și un personaj negativ care doar se comportă urât.
- Pune-ți tot felul de întrebări despre personajele tale: se comportă diferit cu străinii față de cum se comportă cu familia? Ce atitudine au în diferite situații?
- Contrastul e util în caracterizare: o persoană îmbrăcată elegant care se scobește în nas.
- Poți caracteriza mai multe personaje în același timp. Ce spune un personaj poate divulga multe despre el și despre cel cu care vorbește.
„Readers don’t read novels in order to experience the boredom they often experience in life. They want to meet interesting people, extraordinary people, preferably people different from anyone they’ve met before in or out of fiction.”
Despre dialog:
- Cel mai bun dialog e cel evaziv, nu cel clar și direct.
- Dialogul și conversația nu sunt același lucru. Dialogul nu e ceva ce auzi și reproduci, dialogul e ceva ce inventezi.
- Nu contează ce se spune, ci efectul produs de cuvinte.
- Nu folosi ecouri în dialog: „Mă bucur să te văd.” „Și eu mă bucur să te văd.”
- Un personaj n-ar trebui să-i spună niciodată altui personaj ceva ce deja știe – excepție făcând acuzațiile.
„The more that happens in the reader’s imagination, the greater the anticipation of your story.”
Despre puncte de vedere și întreruperi:
- Ai grijă să nu se „audă” vocea autorului.
- Alege un punct de vedere (personajul principal, mai multe personaje, povestitor) și menține-l în întreaga poveste.
- Dacă schimbi prea des sau neașteptat punctul de vedere, scoți cititorul din poveste.
- Folosește descrieri succinte. Ești scriitor, nu designer de interior. Orice descriere sau scenă care distrage atenția de la povestea principală trebuie eliminată.
- În mod ideal, toată ficțiunea ar trebui să se petreacă acum. Secvențele retrospective întrerup experiența cititorului. Arta scrierii unui flashback este să reușești să nu întrerupi povestea.
„Our instinct is to give the conclusion first. As storytellers, we have to hold back by telling the story from a consistent point of view and showing what happened as I/he/she learned about it.”
Despre ritm și viteză:
- Accelerează povestea pentru a nu plictisi cititorul. Folosește propoziții scurte și paragrafe frecvente.
- Sari peste scene.
- Taie umplutura: adjectivele și adverbele sunt rareori necesare.
- Evită propozițiile cu multe virgule.
- Fă-l pe cititor să se întrebe „De ce?” și „Cum?”
- Taie scene la finalul capitolelor pentru a crea suspans și așteptare.
„One plus one equals a half.”
Despre titluri:
- Titlurile grozave includ metafore. Alătură lucruri care în mod normal nu merg împreună.
- Titlurile bune sunt ciudate/interesante, au rezonanță și stimulează imaginația.
- Titlul trebuie să sune nou și fresh.
„The primary function of a title is not to convey meaning as much as to sound enticing and exude resonance.”
Despre editare:
- Asumă-ți riscuri. Dacă ceva nu funcționează, va fi evident la corectură.
- Începe procesul de editare cu problemele mari. Sunt personajele credibile și puternice? Ai un conflict bun? Care e cea mai memorabilă scenă? Dar cea mai puțin memorabilă?
- Abia după ce ai rezolvat problemele mari, poți trece la o corectură pagină cu pagină.
- Citește mai întâi prima pagină. Vrei s-o citești și pe a doua?
- Elimină tot ce este în plus: descrieri, scene, capitole, paragrafe, cuvinte.
- Taie toate clișeele. Say it new or say it straight.
- Asigură-te că ai elemente vizuale pe fiecare pagină. Pune un „V” pe paginile unde nu ai și revino asupra lor.
- Verifică dacă finalul fiecărui capitol stârnește curiozitatea.
- Ai fragmente cu suspans și tensiune?
- Dacă nu ești sigur că vrei să faci o schimbare, pune un semn și revino mai târziu.
- După o primă corectură, lasă textul deoparte cât de mult poți. Zile, săptămâni, chiar luni. Când vei reveni asupra lui, îl vei vedea cu ochi noi.
- Editează textul printat – îți dă o altă perspectivă.
- Atitudinea e totul. Nu te descuraja pentru că ai scris o primă versiune slabă. Toate primele versiuni sunt așa.
„The biggest difference between a writer and a would-be writer is their attitude toward rewriting.”
Scrii ceea ce citești
Stein spune că în cariera lui de editor, nu a întâlnit un scriitor care să aibă succes într-o nișă de care el, personal, nu este pasionat.
„You write what you read. What I have never witnessed is a writer’s work succeeding notably in a field he doesn’t habitually read for pleasure.”
Stein on Writing este pe multe liste de cărți recomandate celor care vor să-și îmbunătățească scriitura. Am găsit multe idei utile, dar recomand lectura mai ales celor care scriu ficțiune, pentru că vor beneficia cel mai mult de pe urma sfaturilor lui Sol Stein.
Pe aceeași temă, preferata mea rămâne On Writing a lui Stephen King.
Autorii unor cărți de ficțiune, o fac mai ales, pentru carieră și bani. Dar, unul care are pe suflet un evenument din viața sa, este dornic să-l descrie așa cum el s-a întâmplat în realitate.
Dacă doriți să ajutați niște scriitori la început de carieră, ar trebui să faceți o schema logică privind cartea lor. Eu, de exmplu, aș începe sfaturile, chiar începând cu coperta ( sugerare subiect, coloristică, cuprins etc.), apoi, paginile următoare, adică dedicația, auutor copertă, editura, anul . După paginile acestea, unele față-dos, altele pe o singură pagină, urmează un cuvănt introductie, o prefață, apoi, un prolog, capitolele numerotate într-un fel sau altul și, la sfârșit, epilogul. Numerotarea paginilor ar trebui să înceapă cu prefața. Descrierea personajelor, cu calitățile lor fizice și de comportament, nu ar trebui să lipsească, iar interioarele, mediul, etc. , de asemenea.
Cred că, ar trebuie să se facă precizarea diferențeidintre roman și nuvelă, în sensul că, romanul are multe personaje și o amplă descriere a perioadei în care se desfășoară evenimentele.